Loopbaan oriëntatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intentie veranderen door bewustzijn
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kun jij de plusklas aan?.
Media en creativiteit 08 Engagement Virtual democracy Elske Revelman de Vries
Van doelen naar reflectie
Iedereen coach naar Jef Clement.
Doelstellingen formuleren
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Studiekeuze voor ouders
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onderzoek Veteran Tapes
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
VOORBEREIDING BEROEPS PRAKTIJKVORMING SCHOOLJAAR
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
SCRUM Agile ontwikkelen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Kiezen voor keuzedelen
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Verdieping Timemanagement
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Leer weer jezelf te zijn
ZESC – Situationeel leiderschap
Studieloopbaanbegeleiding
Het loopbaangesprek.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Methodisch werken, wat is dat eigenlijk?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Welkom havo 4..
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Studiedag 11 april 2017 Groene Welle Zwolle
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Direct Uitwerken concept DEM
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Social media Wat deel je wel en niet?.
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 3

Vorige les hebben we het gehad over brainstormen, Terugblik: Vorige les hebben we het gehad over brainstormen, mindmappen en doelen stellen door middel van SMART. Weet jij nog waar SMART voor stond? In het kort: Specifiek  wat is je doel? Meetbaar  hoe weet je dat je je doel bereikt hebt? Acceptabel  ben je tevreden met het resultaat? Realistisch  wat kan er mis gaan? Wat zijn de gevolgen? Wat moet je doen om te voorkomen dat het mis gaat? Tijdgebonden  hoeveel tijd heb ik? Wanneer moet het klaar zijn?

Les 3: Plannen en keuzes maken Doelen: je weet wat het project is en kiest daarin jouw rol. Samen met je groepje maak je een planning om het project te laten slagen. Maak gebruik van SMART!

Plannen Het is verstandig om een project (of leren voor een toets) te verdelen in stukken. Schrijf de verdeling op! Planningscyclus De planningscyclus biedt een houvast tijdens het plannen van projecten. Prioriteiten stellen Met het stellen van prioriteiten heb je op verschillende momenten te maken. Als je kiest welk project je eerst gaat aanpakken, maar ook als je een project gaat uitvoeren en je moet kiezen met welke activiteiten je begint. Bepaal de taken Analyseer de uit te voeren taken met een Work Breakdown Structure, bepaal de mijlpalen en afhankelijkheden, hang data aan de taken en ken ze aan mensen toe. Tijdsbesteding inschatten Het is heel belangrijk dat je per taak een goede inschatting maakt van de benodigde tijd. Je hangt er tenslotte je deadlines aan op. Plan van Aanpak en actieplan Bij kleine overzichtelijke projecten is een plan van aanpak (PvA), of een actieplan en activiteitenlijst meestal voldoende om het werk te beheersen. BREINGEHEIM Zorg dat je pauzes houdt en voldoende frisse lucht hebt.

Keuzes en beslissingen Breingeheim Beslissen op basis van ervaring Onderzoekers hebben aangetoond dat we echt leren van ervaring. Door ervaring ontstaan er verbindingen tussenbepaalde neuronen. Die routes (circuits) van verbindingen helpen ons om soortgelijke situaties te herkennen en daarin gebruik te maken van onze eerdere ervaringen. Breingeheim Je brein weet wat je gaat kiezen voor je het zelf weet Uit hersenscans blijkt dat je hersenen 10 seconden eerder dan jijzelf weten welke beslissing je neemt. Dat lijkt een bewijs te zijn voor het feit dat je beslis- singen minder bewust neemt dan je vaak denkt. Maar eerst moet er nog meer onderzoek gedaan worden om dat te kunnen zeggen. Breingeheim Onbewust beslissen We gaan ervan uit dat nadenken helpt bij het nemen van beslissingen. Maar volgens Ap Dijksterhuis, hoogleraar aan de Universiteit van Nijmegen, is dat lang niet altijd het geval. Hij heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe mensen beslissingen nemen en schreef daarover het boek Het slimme Onbewuste, Denken met gevoel. Zijn conclusie en die van andere onderzoekers is dat het onbewuste een veel grotere rol speelt in ons leven dan we dachten. Op basis van onderzoek trekt hij de volgende conclusie: soms leidt nadenken over een beslissing tot betere resultaten, soms tot slechtere resultaten en soms maakt het niet zoveel uit of we nu nadenken over onze beslissing of op ons gevoel afgaan. Het is in het laatste geval wel belangrijk dat je er een nachtje (of misschien meerdere nachtjes) over slaapt. Als je beslissing dan nog steeds goed voelt kun je die kiezen. Maar je kunt natuurlijk ook nadenken over het onderwerp waarover je moet beslissen en tegelijkertijd luisteren naar je gevoel erover. Hoe dan ook: je gevoel speelt altijd een belangrijke rol bij beslissingen en misschien wel de hoofdrol.

Op welke manieren kan je beslissen? Hoe maak je een goede planning?