Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 3
Vorige les hebben we het gehad over brainstormen, Terugblik: Vorige les hebben we het gehad over brainstormen, mindmappen en doelen stellen door middel van SMART. Weet jij nog waar SMART voor stond? In het kort: Specifiek wat is je doel? Meetbaar hoe weet je dat je je doel bereikt hebt? Acceptabel ben je tevreden met het resultaat? Realistisch wat kan er mis gaan? Wat zijn de gevolgen? Wat moet je doen om te voorkomen dat het mis gaat? Tijdgebonden hoeveel tijd heb ik? Wanneer moet het klaar zijn?
Les 3: Plannen en keuzes maken Doelen: je weet wat het project is en kiest daarin jouw rol. Samen met je groepje maak je een planning om het project te laten slagen. Maak gebruik van SMART!
Plannen Het is verstandig om een project (of leren voor een toets) te verdelen in stukken. Schrijf de verdeling op! Planningscyclus De planningscyclus biedt een houvast tijdens het plannen van projecten. Prioriteiten stellen Met het stellen van prioriteiten heb je op verschillende momenten te maken. Als je kiest welk project je eerst gaat aanpakken, maar ook als je een project gaat uitvoeren en je moet kiezen met welke activiteiten je begint. Bepaal de taken Analyseer de uit te voeren taken met een Work Breakdown Structure, bepaal de mijlpalen en afhankelijkheden, hang data aan de taken en ken ze aan mensen toe. Tijdsbesteding inschatten Het is heel belangrijk dat je per taak een goede inschatting maakt van de benodigde tijd. Je hangt er tenslotte je deadlines aan op. Plan van Aanpak en actieplan Bij kleine overzichtelijke projecten is een plan van aanpak (PvA), of een actieplan en activiteitenlijst meestal voldoende om het werk te beheersen. BREINGEHEIM Zorg dat je pauzes houdt en voldoende frisse lucht hebt.
Keuzes en beslissingen Breingeheim Beslissen op basis van ervaring Onderzoekers hebben aangetoond dat we echt leren van ervaring. Door ervaring ontstaan er verbindingen tussenbepaalde neuronen. Die routes (circuits) van verbindingen helpen ons om soortgelijke situaties te herkennen en daarin gebruik te maken van onze eerdere ervaringen. Breingeheim Je brein weet wat je gaat kiezen voor je het zelf weet Uit hersenscans blijkt dat je hersenen 10 seconden eerder dan jijzelf weten welke beslissing je neemt. Dat lijkt een bewijs te zijn voor het feit dat je beslis- singen minder bewust neemt dan je vaak denkt. Maar eerst moet er nog meer onderzoek gedaan worden om dat te kunnen zeggen. Breingeheim Onbewust beslissen We gaan ervan uit dat nadenken helpt bij het nemen van beslissingen. Maar volgens Ap Dijksterhuis, hoogleraar aan de Universiteit van Nijmegen, is dat lang niet altijd het geval. Hij heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar hoe mensen beslissingen nemen en schreef daarover het boek Het slimme Onbewuste, Denken met gevoel. Zijn conclusie en die van andere onderzoekers is dat het onbewuste een veel grotere rol speelt in ons leven dan we dachten. Op basis van onderzoek trekt hij de volgende conclusie: soms leidt nadenken over een beslissing tot betere resultaten, soms tot slechtere resultaten en soms maakt het niet zoveel uit of we nu nadenken over onze beslissing of op ons gevoel afgaan. Het is in het laatste geval wel belangrijk dat je er een nachtje (of misschien meerdere nachtjes) over slaapt. Als je beslissing dan nog steeds goed voelt kun je die kiezen. Maar je kunt natuurlijk ook nadenken over het onderwerp waarover je moet beslissen en tegelijkertijd luisteren naar je gevoel erover. Hoe dan ook: je gevoel speelt altijd een belangrijke rol bij beslissingen en misschien wel de hoofdrol.
Op welke manieren kan je beslissen? Hoe maak je een goede planning?