Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO Competentiegerichte doorstroom instrumenten VMBO MBO
Projectstructuur VMBO MBO Klankbordpartijen SLO
kwalificatiestructuur Aanleiding Herontwerp MBO VMBO Competentiegerichte kwalificatiestructuur
Herontwerp MBO (2010) Competentiegerichte kwalificatiestructuur 700 opleidingen >300 met uitstroomrichtingen Kwalificatiedossier MBO: Kerntaken met werkprocessen Competenties (SHL)
DOEL PROJECT Instrument t.b.v. doorlopende ontwikkeling van competenties VMBO MBO Competenties in VMBO Herkennen Erkennen Waarderen Competentieontwikkeling VMBO > MBO doorstroomprofielen van VMBO naar MBO ontwikkelen 25 generieke competenties nieuwe kwalificatiedossiers MBO
Gebruik van dezelfde (competentie)taal WAT & HOE SHL TAALGIDS Nieuwe editie COMPETENTIE TAAL
Definitie Competentie Een competentie is de bekwaamheid om kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd en bewust in te zetten in verschillende (beroeps)situaties volgens een kwaliteitsstandaard (bron SLO).
WAT: competentiegerichte doorstroom-instrumenten Invulling competenties voor VMBO: Gebruik set van 25 competenties Zichtbaar gedrag VMBO formuleren Waar mogelijk relatie eindtermen Instrument te gebruiken om: Huidige opdrachten VMBO koppelen aan competenties
Doorstroom Instrument BL Economie 2 Doorstroom Instrument BL Techniek 2 Doorstroom Instrument Z&W-HTV BL 2 Doorstroom Instrument KL/GL Economie 3/4 Doorstroom Instrument KL/GL Techniek 3/4 Doorstroom Instrument KL/GL Z&W-HTV 3/4
Aanpak VMBO MBO sector Verschillende kwalificatiedossiers Gemeenschappelijk Kerntakem Werkprocessen Competenties VMBO Selectie relevant VMBO Kerntaken en werkprocessen formuleren Relevante competenties (SHL) voor VMBO bepalen
Tussentijdse resultaten maart 2008 CGO woordenboek Sectoraal competentiegericht doorstroominstrument VMBO BB > MBO 2 Fasering competentieontwikkeling VMBO -MBO Geoefend koppelen opdracht VMBO aan instrument Aanzet gebruiksaanwijzing Aanvang inrichting competentiemeter
CDI Techniek BB > MBO 2 Drie kerntaken VMBO Functioneert als medewerker Verricht werkzaamheden in de techniek Participeert als burger in de Nederlandse samenleving
Kerntaak 2 Verricht werkzaamheden in de techniek Werkprocessen 2.1 Bereidt werkzaamheden voor 2.2 Voert werkzaamheden uit 2.3 Controleert werkzaamheden 2.4 Rondt werkzaamheden af 2.5 Evalueert werkzaamheden
Kerntaak 2 Verricht werkzaamheden in de techniek Werkprocessen Competentie Q Plannen en organiseren L Materialen en middelen inzetten 2.1 Voorbereiden werkzaamheden X 2.2 Uitvoeren werkzaamheden 2.3 Controleren 2.4 Afronden
Detaillering Competentie Zichtbaar gedrag Kerntaak 2 Werkproces 2.1 Bereidt werkzaamheden voor Competentie Zichtbaar gedrag Relatie eindtermen VMBO L materialen en middelen inzetten Ik kies de juiste gereedschappen, materialen en beschermingsmiddelen om de opdracht uit te voeren. Ik zorg dat ik deze tijdig tot mijn beschikking heb. TB 1.2 Organiseren v benodigdheden TB 3.3 Werkvoorberei-ding VT/K/2 professionele vh
Competentieontwikkeling Competentieontwikkeling Complexiteit Zelfstandigheid / begeleiding E Beheersingsniveau D C B A VMBO MBO
Praktijkopdracht cake bakken Opdrachtsoort (ontwikkelingsfase): A Enkelvoudige opdracht met instructies (lage complexiteit) Veel begeleiding (zelfstandigheid) Reproductief (beheersingsniveau)
In doorstroominstrument Z&W - HTV: Kerntaak 2 Voert werkzaamheden uit in .. Werkproces 2.1 Voorbereiden werkzaamheden Competenties Materialen en middelen inzetten Zichtbaar gedrag Ik weet welke gereedschappen en materialen ik nodig heb om de opdracht uit te voeren en zorg ervoor dat ik dit klaar heb staan.
x x x x x x Competentiemeter Ontwikkelingsniveau Werkproces A B C Bereidt werkzaamheden voor Competentie Q Plannen en organiseren L Materialen en middelen inzetten Voert werkzaamheden uit .. x CDI gedragsnorm x x x x x
Doorstroomkaart leerling
Projectresultaat juni 2008 Competentiegerichte doorstroominstrumenten Gebruiksaanwijzing Na juni te gebruiken in VMBO