Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Vakwedstrijden en onderwijs VECON Businessschool.
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
‘Wat biedt het het vmbo groen?’
Welkom! ‘Pilotbijeenkomst 14 oktober 2010’. Programma van vandaag Even voorstellen Groen Proeven flitst langs - Waar staat Groen Proeven voor? - De Groen.
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Opleiden van medewerkers
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Landbouwbreed Floracollege.
GKC-project Ruggengraat
Welkom bij 30 oktober 2008.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Workshop “Beoordelen”
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende
Mijn opleidingsbeeld.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
© Savantis Informatie nav Docentendag Afbouw 22 april 2015.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
‘The only man who is educated is the man who has learned how to learn; the man who has learned how to adapt and change; the man who has realized that no.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
In gesprek over raakvlakken vmbo -mbo Economie & Ondernemen BB en mbo Ondersteunende administratieve beroepen niveau 2 Studiedag Vmbo Economie 14 juni.
Netwerkmiddag ronde 3 Maart 2013 Welkom
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
Competentie gericht onderwijs
Welkom op het Saenredam College
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
D&P P1 Organiseren van een activiteit
Transcript van de presentatie:

Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO Competentiegerichte doorstroom instrumenten VMBO MBO

Projectstructuur VMBO MBO Klankbordpartijen SLO

kwalificatiestructuur Aanleiding Herontwerp MBO VMBO Competentiegerichte kwalificatiestructuur

Herontwerp MBO (2010) Competentiegerichte kwalificatiestructuur 700 opleidingen >300 met uitstroomrichtingen Kwalificatiedossier MBO: Kerntaken met werkprocessen Competenties (SHL)

DOEL PROJECT Instrument t.b.v. doorlopende ontwikkeling van competenties VMBO MBO Competenties in VMBO Herkennen Erkennen Waarderen Competentieontwikkeling VMBO > MBO doorstroomprofielen van VMBO naar MBO ontwikkelen 25 generieke competenties nieuwe kwalificatiedossiers MBO

Gebruik van dezelfde (competentie)taal WAT & HOE SHL TAALGIDS Nieuwe editie COMPETENTIE TAAL

Definitie Competentie Een competentie is de bekwaamheid om kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd en bewust in te zetten in verschillende (beroeps)situaties volgens een kwaliteitsstandaard (bron SLO).

WAT: competentiegerichte doorstroom-instrumenten Invulling competenties voor VMBO: Gebruik set van 25 competenties Zichtbaar gedrag VMBO formuleren Waar mogelijk relatie eindtermen Instrument te gebruiken om: Huidige opdrachten VMBO koppelen aan competenties

Doorstroom Instrument BL Economie 2 Doorstroom Instrument BL Techniek 2 Doorstroom Instrument Z&W-HTV BL 2 Doorstroom Instrument KL/GL Economie 3/4 Doorstroom Instrument KL/GL Techniek 3/4 Doorstroom Instrument KL/GL Z&W-HTV 3/4

Aanpak VMBO MBO sector Verschillende kwalificatiedossiers Gemeenschappelijk Kerntakem Werkprocessen Competenties VMBO Selectie relevant VMBO Kerntaken en werkprocessen formuleren Relevante competenties (SHL) voor VMBO bepalen

Tussentijdse resultaten maart 2008 CGO woordenboek Sectoraal competentiegericht doorstroominstrument VMBO BB > MBO 2 Fasering competentieontwikkeling VMBO -MBO Geoefend koppelen opdracht VMBO aan instrument Aanzet gebruiksaanwijzing Aanvang inrichting competentiemeter

CDI Techniek BB > MBO 2 Drie kerntaken VMBO Functioneert als medewerker Verricht werkzaamheden in de techniek Participeert als burger in de Nederlandse samenleving

Kerntaak 2 Verricht werkzaamheden in de techniek Werkprocessen 2.1 Bereidt werkzaamheden voor 2.2 Voert werkzaamheden uit 2.3 Controleert werkzaamheden 2.4 Rondt werkzaamheden af 2.5 Evalueert werkzaamheden

Kerntaak 2 Verricht werkzaamheden in de techniek Werkprocessen Competentie Q Plannen en organiseren L Materialen en middelen inzetten 2.1 Voorbereiden werkzaamheden X 2.2 Uitvoeren werkzaamheden 2.3 Controleren 2.4 Afronden

Detaillering Competentie Zichtbaar gedrag Kerntaak 2 Werkproces 2.1 Bereidt werkzaamheden voor Competentie Zichtbaar gedrag Relatie eindtermen VMBO L materialen en middelen inzetten Ik kies de juiste gereedschappen, materialen en beschermingsmiddelen om de opdracht uit te voeren. Ik zorg dat ik deze tijdig tot mijn beschikking heb. TB 1.2 Organiseren v benodigdheden TB 3.3 Werkvoorberei-ding VT/K/2 professionele vh

Competentieontwikkeling   Competentieontwikkeling Complexiteit Zelfstandigheid / begeleiding E Beheersingsniveau D C B A VMBO MBO

Praktijkopdracht cake bakken Opdrachtsoort (ontwikkelingsfase): A Enkelvoudige opdracht met instructies (lage complexiteit) Veel begeleiding (zelfstandigheid) Reproductief (beheersingsniveau)

In doorstroominstrument Z&W - HTV: Kerntaak 2 Voert werkzaamheden uit in .. Werkproces 2.1 Voorbereiden werkzaamheden Competenties Materialen en middelen inzetten Zichtbaar gedrag Ik weet welke gereedschappen en materialen ik nodig heb om de opdracht uit te voeren en zorg ervoor dat ik dit klaar heb staan.

x x x x x x Competentiemeter Ontwikkelingsniveau Werkproces A B C Bereidt werkzaamheden voor Competentie Q Plannen en organiseren L Materialen en middelen inzetten Voert werkzaamheden uit .. x CDI gedragsnorm x x x x x

Doorstroomkaart leerling

Projectresultaat juni 2008 Competentiegerichte doorstroominstrumenten Gebruiksaanwijzing Na juni te gebruiken in VMBO