Leerstijlen KOLB SJM.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Succesvolle intelligentie
De leerstijlen van Kolb.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Didactische werkvormen
Basis│ JUNGIAANSE TYPOLOGIE
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Ho 3: Leerstijlen.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Human Dynamics.
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorbereid op Stage Les 4.
Meervoudige intelligentie
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Competentiegericht leren vmbo
PAD Mindfulness en Yoga
Deskundigheidsbevordering gerontopsychiatrie
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Volksuniversiteit Zwolle
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Blok 4. Coachingsinstrumenten, 2 uur
Coaching week Rotterdam Academy.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Opvoeding en pedagogiek
REFLECTEREN Wat is dat?.

gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
De zomer komt eraan!. Hoog tijd om na te denken over wat je wil met je vakantie …
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Talent in Ontwikkeling
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Methodiek Observeren.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Leerstijlen KOLB SJM

Wat is leren? Proces dat leidt tot gedragsverandering Elk individu heeft een andere wijze van leren

Fasen Verzamelen van informatie Toetsen van nieuwe inzichten Nadenken over dingen die je overkomen

Psycholoog Kolb en 4 fasen Concreet ervaren ('feeling') Waarnemen en overdenken ('watching') Abstracte begripsvorming ('thinking') Actief experimenteren ('doing')

Leermodel

4 fasen volgen logisch elkaar Situatie ervoor als je iets meemaakt (ervaring) is het belangrijk daarna je ervaringen te overdenken (reflectie) en te veralgemeniseren (begripsvorming). Je kan dan een aanpak bedenken waarmee je een overeenkomstige gebeurtenis tegemoet kan treden (experimenteren).

4 fasen volgen logisch elkaar Situatie erna Als je die nieuwe aanpak, dat geleerde gedrag, daadwerkelijk gebruikt doe je weer nieuwe ervaringen op (concrete ervaring) waarover je weer kan nadenken (reflectie), zodat je nieuwe inzichten krijgt (begripsvorming) en vervolgens dit uitproberen (experimenteren).

Leer verschillende leerstijlen te gebruiken Vaak neigen naar een leerstijl waar je erg sterk in bent Begin ook een keer vanuit een andere leerstijl Bekijk dingen uit een andere invalshoek (als doener, denker, dromer of beslisser)

Doener Het woord doener zegt het al. Het gaat om het ‘doen’. Een doener werkt doelgericht, is een sociaal persoon en wil tastbare resultaten halen. De doener is graag betrokken bij het hele proces en werkt graag volgens een goede planning. Kennis en informatie van anderen zijn belangrijker dan eigen analytische capaciteiten. Een doener past zich verder snel aan de omgeving en de daarbinnnen aanwezige specifieke en concrete situaties. Optimale leeromgeving: Humor, plezier en ontspanning op de leer- of werkplek Terugkoppeling op eigen acties Contact met anderen en de sfeer zijn erg belangrijk Vrij zijn om snel te reageren Verschillende werkvormen tot zijn beschikking hebben Situaties die uitdagend en spannend zijn en die om keuzes vragen

Denker Voor een denker ligt de nadruk op de (logische) samenhang tussen zaken. Een denker houdt zich het liefst bezig met het vormen van begrippen. Het maken van theoretische modellen is de kracht van de denker. Voor de denker staan nauwkeurigheid, logica en het denken in zuivere, abstracte begrippen op de eerste plaats. Vanuit de (gemaakte) theoretische modellen probeert de denker richting de werkelijkheid te komen. Optimale leeromgeving: Zelfstandig leerstof doornemen en dit binnen zijn eigen denkwereld vorm te geven Orde en rust De mogelijkheid om achtergrondinformatie te krijgen Complexe vraagstukken worden als uitdaging gezien Een duidelijk programma en duidelijke (leer)doelen

Dromer/ bezinner Een bezinner bezit een groot voorstellingsvermogen en is vooral bezig met concrete ervaringen. Het inbeelden van zaken en fantaseren zijn sterke kanten om een concrete situatie vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Vanuit hier legt de bezinner dan de verbanden tussen een aantal observaties. Creativiteit is een kenmerk van de bezinner, waarbij ook de nodige ruimte moet zijn om ideeën te kunnen creëren. Optimale leeromgeving: Voldoende mogelijkheden om de overige groepleden te leren kennen Tijd en ruimte om gedachten, gevoelens en ervaringen uit te wisselen en te uiten In aanraking komen met diverse visies De benadering dient als veilig ervaren te worden

beslisser Als het gaat om een probleem op te lossen waar één juiste oplossing voor gezocht moet worden, ben je bij de beslisser aan het goede adres. Hij richt zich dan ook graag op deze probleemoplossingen. Daarnaast richt een beslisser zich ook graag op de technologische toepassing van begrippen, modellen en theorieën. Hierbij gaat de beslisser doelgericht en planmatig te werk. Optimale leeromgeving: In staat zijn zelfstandig praktische conclusies te trekken Er dient een duidelijke rode draad in de leerstof aanwezig te zijn Er moet een relatie zijn tussen theorie en praktijk Er dient de beschikking te zijn over technieken en aanwijzingen die helpen om het probleem zelf op te lossen In staat zijn om zelf bedachte oplossingen uit te proberen Onder begeleiding van deskundige begeleiders

Ontdek hoe je leert 1; door te ervaren 2 ; door te kijken naar anderen, door na te denken en te analyseren 3 ; Door uit te gaan van theorieën 4 ; Door te experimenteren en gebruik te maken van eerdere ervaringen