21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Integraal onderwijs met ict
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Wat komt er zoal bij kijken?
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
“Specialistische” zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
21st century skills.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Kleine school met eigen karakter Welkom 19 september 2011 leerjaar 1.
NME: kiezen, leren, meedoen
Uitbouwen van samenwerking: processen en acties
Ondernemen(d) in het onderwijs
Helder denken over sociale diensten in de toekomst Een verkenning in vier werelden Frank Kalshoven De Argumentenfabriek, maart 2013.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Stagecoördinatie op De Rank
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
`Programma Netwerk Informatiemanagers 9 oktober 2014
Workshop ‘visieversneller’
Honoursonderwijs in HBO
Van HR netwerk naar P&O netwerk Voorstel vanuit “P&O Kenniskruispunt”
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
SAMEN STERK VOOR DEN HAAG. CIJFERS 16 vrijwilligersorganisaties 2000 zorgvrijwilligers 8000 kwetsbare Hagenaars (jongeren, ouderen, verstandelijk gehandicapten.
Zorg op het Schoter Informatie voor ouders/verzorgers september 2015.
Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Netwerkleren in het onderwijs
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Ontwikkel je interesse Paden in de ICT. Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Introductie Wie ben ik? Waarom ben ik vandaag hier? ICT, wat is dat eigenlijk? Wat kun je worden en hoe?
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Alumni vraagstuk ontrafeld ‘Een netwerk is geven en nemen’ Een duik in de gedachte van de leerling.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
JUNIOR COMPANY TRAINING LEERLINGEN. MISSIE Jongeren inspireren en uitdagen te bouwen aan een ondernemende toekomst.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Problemen in het onderwijs Leraren zijn niet gekwalificeerd en klassen zijn erg groot. Hoewel het onderwijs gratis is, zijn de bijkomende kosten hoog.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Relatie doelgroep, marktvraag en aanpak
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
23 maart 2017 profilering.
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Naar een stad waarin iedereen meedoet
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015

WIE IK BEN  Ben Kokkeler, (57), innovatie-onderzoeker, -manager, bestuurder.  Praktijkonderzoeker i.s.m. Kennisnet, musea en culturele instellingen, met jeugdzorginstellingen, naar digitalisering van opvoedondersteuning, talentontwikkeling en zorg rond jongeren.  Adviseur en onderzoeker, Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, ict innovatie in het onderwijs en jeugdzorg, sociale innovatie in smart cities.

Kennisnet – 21 skills 10/1/2015 3

WAT IS ER AAN DE HAND?  In 2025 is 50% van de banen zoals we die nu kennen, verdwenen, en is ‘nieuw werk’ aan de orde van de dag  De hoeveelheid informatie neemt toe, de kwaliteit en betrouwbaarheid niet  Oude waarden herleven, nieuwe waarden krijgen een kans 4

WAT KUN JE ZELF DOEN?  Jullie zijn topsporters! -dagelijks in de schijnwerpers -denk en doe als een topsporter -trek je eigen meerjarenplan, en - kijk ‘dagelijks’ wat mogelijk is  Boor (buitenschoolse) talenten aan! -ik ben voldoende vaardig met internet en social media -mijn leerlingen zijn voldoende vaardig met internet en social media -de toekomst: mijn school heeft een compleet nieuwe vorm gekregen in: 2017, 2020, /1/2015 5

WAT HELPT JE? Houd balans  tussen formeel en informeel leren  tussen je eigen inzet en het tijdig inschakelen van hulpbronnen (buiten je school) Bepaal samen met collega’s je route, stappenplan langs:  Bedrijfsvoering, goede inbedding in kwaliteitsmanagement van je school  Leergemeenschappen, leren en innoveren met collega’s (regionaal)  Schakel ouders in  Schakel met andere professionals in de wijk 10/1/2015 6

Open Extern Intern Gesloten Bedrijfsvoering Ketensamenwerking Netwerken met ouders Leergemeenschappen - Resultaatsturing - Kwaliteitsmanagement - Voortdurende verbetering in kleine stappen - Voorbeeld: datafeedback - Gedreven door gezamenlijke belangen om te leren vanuit en in de praktijk - Gericht op professionalisering en langere termijn ontwikkelingen - Voorbeeld: thematische communities - Sturing op nieuwe producten - Gericht op effectiviteit - Snel inspelen op actuele kansen - Voorbeeld: 3D printing - Sturing op nieuwe vormen van taakverdeling en samenwerking - Gericht op samenwerking en innovatie - Fundamentele veranderingen Vb.: blended learning in communities De KIC KOMPAS

STAPPEN NA DEZE MIDDAG  Wat bieden wij je aan?  Een bundel met praktische voorbeelden  De ODS community (Open Discovery Space)  Training, begeleiding en praktische ondersteuning vanuit de ROLF Groep  Wat kun je zelf doen?  Deel morgen bij de koffie je eerste indrukken met collega’s  Kom volgende week in een regulier teamoverleg met een praktisch idee  Meld je voor 1 oktober aan bij de ODS community 10/1/2015 8

WAAR KUN JE MIJ VINDEN?  Ben Kokkeler  /1/2015 9