Seminar Samen Pesten Stoppen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Realisatie kindcentrum
Voorstellen.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Omgaan met goed gedrag / pbs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Kinderen en hun sociale talenten
PAD Mindfulness en Yoga
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom bij onze PBS reis
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
OGW op de Firtel.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Opvoeden.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Doelen realiseren met media
Doelen realiseren met media
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Informatieavond september 2016
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Leerlingen en ouders aan het woord
Gezondheidswinst behalen voor leerlingen en leerkrachten
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Informatieavond 15 november 2017
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Naam school Datum Logo van de school
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Algemene ouderavond schooljaar
Onze school is een KiVa-school!.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Seminar Samen Pesten Stoppen Aanbod BCO Onderwijs advies

Kiva KiVa is een succesvol programma dat in Nederland en in Finland effectief ingezet wordt voor het voorkomen, terugdringen en oplossen van pesten. Resultaten worden geboekt bij het terugdringen van pesten en het bevorderen van een positieve sfeer. KiVa doet dit door de inzet van wetenschappelijk onderzochte effectieve werkwijzen waarbij de groepsdynamiek centraal staat. Inmiddels is KiVa een schoolbreed programma voor het regulier basisonderwijs. Voor de groepen 1-8 is inmiddels materiaal ontwikkeld. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/kiva-anti-pestprogramma https://www.kivaschool.nl/ Adviseur: Loek Schoenmakers PO preventief

Kwink Meer informatie http://www.kwinkopschool.nl/ Kwink is een splinternieuwe, online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Inclusief burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. Voor groep 1 t/m 8 van het primair onderwijs. Praktisch, leuk en altijd actueel. Dr. Kees van Overveld is inhoudelijk adviseur van Kwintessens. Internationaal onderzoek wijst uit dat een sterk ingevuld programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL) in combinatie met goed klassenmanagement, ook tot hogere scores leidt voor taal, lezen en rekenen. Meer informatie http://www.kwinkopschool.nl/ Adviseur: Loek Schoenmakers PO - preventief

De Vreedzame school Meer informatie De Vreedzame School is een schoolbreed programma van peuterschool tot bassichool. Pilot VO is in de experimenterende fase. Het is een programma voor sociale competenties en democratisch burgerschap. Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door van de school een democratische oefenplaats te maken. Dit wordt ondersteund middels lessen. In het tweejarige invoeringstraject staat in de teamtrainingen het bijbehorende leerkrachtgedrag centraal. In het eerste jaar wordt de lessenserie ingevoerd daarna volgt leerlingmediatie en de groepsvergadering. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/de-vreedzame-school http://www.devreedzameschool.net/ Adviseurs: Loek Schoenmakers, Greetje de Vries en Elke Derks VVE - PO - VO preventief

SW PBS Schoolwide Positive Behavior Support is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Vanuit gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Met name het samenwerken met ouders en het werken met data is een duidelijk kenmerk. Aandacht voor de 3 interventie niveaus van gedrag. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/een-veilig-pedagogisch-klimaat-met-swpbs-schoolwide-positive-behavior-support http://www.swpbs.nl/ Adviseurs: Sigrid Bokkers, Germine Meuwissen en Loek Schoenmakers PO en VO - preventief

Zippy’s vrienden 4-8 In voorbereiding lft 10-14 Apple’s vrienden 8-10 Zippy’s Vrienden is een in Engeland ontwikkeld evidence based programma dat kinderen van ongeveer 5 tot 8 jaar sociale en emotionele vaardigheden bijbrengt, in de vorm van coping strategieën. Het vervolgprogramma Apple's Vrienden is geschikt voor kinderen tot 10 jaar. Zippy’s en Apple’s Vrienden leert stapsgewijs welke strategien leerlingen kunnen toepassen bij problemen en moeilijke situaties, o.a. Pesten, Rouw, Verdriet, Boosheid. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/sociale-en -emotionele-vaardigheden-aanleren-zippy%E2%80%99s-en- apple%E2%80%99s-vrienden-helpen http://www.zippysvrienden.nl/ Adviseur: Loek Schoenmakers PO – VO - preventief

Succes met ouders Meer informatie Samenwerking tussen school en ouders heeft aantoonbaar effecten op de leerresultaten en het sociale gedrag van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek. Het is een kort traject, gebaseerd op het werk van dr. Joyce Epstein, dat de school ondersteunt in het vormgeven van partnerschap met ouders. Ook biedt BCO communicatie trainingen aan met accent op oudercontacten. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/succes-met-ouders Adviseur: Loek Schoenmakers VVE- PO-VO - preventief

Marietje Kessels Meer informatie Tijdens het project oefent een groep fysieke weerbaarheid. Kinderen leren technieken om los te komen, af te weren en te ontwijken. Met de wetenschap dat ze wat kunnen doen, worden kinderen sterker, zelfverzekerder en minder bang. Daarbij is er aandacht voor mondelinge weerbaarheid en uitstraling. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/marietje-kessels-project Adviseur: Elke Derks PO - curatief

Taakspel Meer informatie Met Taakspel verbeter je de sfeer in de groep en verbeter je taakgericht gedrag. Als leerkracht leer je effectief omgaan met ongewenst gedrag. Tijdens het project oefent de groep ook in fysieke weerbaarheid. Kinderen leren technieken om los te komen, af te weren en te ontwijken. Zo worden ze ook lichamelijk weerbaar. Met de wetenschap dat ze wat kunnen doen, worden kinderen sterker, zelfverzekerder en minder bang. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/taakspel http://www.taakspel.nl/ Adviseur: Hanna Elbers PO - curatief

Interactiewijzer In deze methodiek wordt problematisch gedrag van kinderen niet beschreven vanuit oorzakelijke verbanden, maar vanuit een wisselwerking waarbij de kans bestaat dat interactionele cirkels zichzelf in stand houden. Een dergelijke benadering biedt goede aanknopingspunten voor diagnostische beschrijvingen en handelingsplannen. Meer informatie http://www.interactiewijzer.nl/ Adviseur: Sigrid Bokkers PO – preventief en curatief

Interactiewijzer Jonge kind Dit is een preventieve methode die gemaakt is als groepsprogramma voor 4 tot 8 jarigen. Leerkrachten leren hun jonge kinderen op een speelse manier in de schoolpraktijk van alledag dat er verschillende gedragsalternatieven zijn waaruit je steeds de beste kunt kiezen. Ze leren impliciet vanuit hun eigen belevingswereld: "Ik bén niet zo, Ik dóe zo, En ik kan het dus ook ánders doen!" Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/jonge-kinderen-worden-sociaal-vaardig-met-de-interactiewijzer http://www.interactiewijzer.nl/ Adviseur: Gemmie Derksen PO – preventief

Werken aan wat werkt (WWAW) Is een methodiek die oplossingsgericht werkt aan het verbeteren van de sfeer in de groep en het gedrag van de leerlingen. Deze aanpak richt zich op datgene wat wel goed gaat en de leerlingen zich hier bewust van te maken. Het eigenaarschap van de leerlingen in het groepsproces staat centraal. Meer informatie http://www.bco-onderwijsadvies.nl/diensten/waww%E2%80%A6-oplossingsgericht-werken-aan-een-goed-klassenklimaat Adviseusr: Miranda van Esch en Liesbeth Hendrikx PO curatief

Meidenvenijn Meer informatie http://www.meidenvenijn.nl/ Een methode om het pestgedrag onder meisjes van 9 tot en met 15 jaar aan te kunnen pakken. Meisjes pesten op een andere manier dan jongens. Meisjes sluiten elkaar buiten, roddelen en zijn steeds bezig met hun sociale positie binnen een groep te bepalen. Deze methode bevat een lessenpakket om meidenvenijn terug te dringen en te werken aan positieve relaties. Meer informatie http://www.meidenvenijn.nl/ Adviseur: Pierre Pas PO VO curatief

Steungroep aanpak Meer informatie De Steungroepaanpak wordt ingezet bij groepen waar pestproblematiek is. Hierbij wordt er niet gewerkt vanuit de gedrachten om pesters te straffen maar juist om samen verantwoordelijkheid te nemen met een positieve en persoonlijke insteek. Deze aanpak heeft als doel om iedereen te betrekken bij de oplossing, iedereen is ook verantwoordelijk voor het succes van de oplossing. Meer informatie Adviseur: Miranda van Esch – Liesbeth Hendriks Adviseur: Loek Schoenmakers – Steungroep binnen KIVA en Vreedzame school. Steungroep aanpak binnen VO PO – VO- curatief

Opleiding Coördinator sociaal veilige school We leggen in de opleiding een duidelijk accent op het onderhouden en monitoren van een duurzaam, veilig, positief en sociaal klimaat. We zoeken binnen de school naar een integratie binnen bestaande werkgroepen, aanpakken en methodes. Vanaf 2015 is elke school verplicht het sociale klimaat te monitoren en te coördineren. De opleiding is erkend door Register Leraar. Meer informatie Opleiding coördinator sociaal veilige school | BCO Onderwijsadvies Adviseur: Loek Schoenmakers PO VO beleid

Opleiding Interne vertrouwenspersonen Scholen zijn verplicht om maatregelen te nemen tegen grensoverschrijdend gedrag. Elke school heeft een Klachtenregeling waarin beschreven staat welke wegen er zijn om goed om te gaan met problemen die worden ervaren door ouders, leerlingen en andere betrokkenen op school. Veel scholen hebben in dat kader een Interne Vertrouwenspersoon. Een Interne Vertrouwenspersoon is het aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. Wat zijn taken, verantwoordelijkheden en hoe ga je om met klachten, hoe voorkom je klachten door goede voorlichting en door aandacht voor het beleid op je eigen school. Een Interne Vertrouwenspersoon kan ook een goede bijdrage leveren aan het anti-pest beleid op school. Adviseur: Ine Segers PO VO beleid

Ondersteuning pest problematieken Regelmatig worden adviseurs van BCO O2 onderwijsadvies ingezet bij het oplossen van pestproblematieken. Dit gebeurt met succes in allerlei vormen: adviesgesprekken, interactieve ouderavonden, groepsbegeleiding, advisering schoolbrede aanpakken. Op maat wordt bekeken welke aanpak bij deze groep, bij deze ouders en leerkracht het beste past en bij de onderwijsontwikkeling en visie van de school. Adviseur: Loek schoenmakers, coördinator ondersteunende adviseurs en Sigrid Bokkers PO-VO Preventief en curatief