Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Presentatie Procedure naar het VO
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Welkom.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Samen met ouders aan het werk!
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Thema 1 Inleiding op Leren en Instructie Aanpak van de cursus
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Bijeenkomst September 2015
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
De drie niveaus van onderwijs
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
MULTIMOVE IN DAMME. Waarom Multimove in Damme Geen aanbod naar doelgroep Sportief aanbod na school Actieve invulling opvang Kleuters aanzetten tot bewegen.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Spel Politiek Nederland
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
ONDERWIJSKUNDE INTRODUCTIE WIKI’S
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
De eerste les Goedgekeurd door CKO
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Aanpak van laaggeletterdheid
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
introductie Wikiopdrachten
Chemie Overal 5e editie voor de TF
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
De eerste les Goedgekeurd door CKO
Transcript van de presentatie:

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016

Wat is Onderwijskunde? Zie mobile schools https://youtu.be/JSmgpRYOd00

Gemeenschappelijke elementen Gemeenschappelijk aan de voorbeelden is dat het feit dat het telkens situaties zijn waarin (1) leren en (2) instructie centraal staan. De situaties verschillen in de mate waarin ze formeel of informeel zijn opgezet. De doelgroepen kunnen sterk verschillen: volwassenen, kinderen, families, individuen, …

Formeel Formele contexten Leren en instructie geregeld via wetten, decreten of interne regelgeving. Bijvoorbeeld in schoolse contexten: kleuter-, lager- secundair, hoger-, beroepsonderwijs, VDAB-opleidingen, privé-opleidingscentra, nascholing voor leerkrachten, vervolgtraining van chirurgen in functie van hun erkenning door ziektefondsen, specialisatieopleidingen voor verpleegsters in functie van palliatieve zorgen, enz.

Informeel Informele contexten Hebben geen systematisch, verplicht of gereguleerd karakter. Bijvoorbeeld : tentoonstellingen, een EHBO-opleiding voor vrijwilligers, speelleervakanties, alfabetiseringscampagne voor ouders van allochtone kinderen, een gezondheidsactie in een asielcentrum voor politiek vluchtelingen, enz.

Onderwijskunde Onderwijskunde is het wetenschapsgebied dat zich richt op leren en instructie; en dit binnen een grote variatie aan formele en informele contexten, toepasbaar op alle leeftijdsgroepen en in traditionele en alternatieve contexten.

Aanpak van deze cursus Hoofddoel cursus: theorie verwerken en toepassingsgericht benaderen Leermaterialen Discussiegroepen en wiki’s Wekelijks werkcollege Toetsing Ervaringsonderzoeken

Hoofddoel cursus: toepassingsgericht Het kunnen toepassen van een onderwijskundig referentiekader bij het beschrijven, verklaren en oplossen van leer- en instructieproblemen. THEORIE EN TOEPASSING OP CONCRETE SITUATIES

Leermaterialen: bronnenboek Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap. Een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en toekomstige leerkrachten; Gent: Academia Press. Let op!! Versie 2010 Nieuwe hoofdstukken Alle bestaande hoofdstukken volledig herwerkt Didactische uitwerking voor begeleide zelfstudie

Leermaterialen: on-line omgeving Minerva

Leermaterialen http://owk1516.weebly.com/

Leermaterialen: on-line omgeving Planning en nieuws: checken! Toetsing: zie vroegere examens Informatie: 1ste, 2de en 3de lijnshulp Vragen: bron studenten Cursus: per thema doelen, ppt-slides, video’s en extra leermaterialen Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s Ervaringsonderzoeken

Leermaterialen: on-line omgeving Oefeningen: Discussiegroepen en wiki’s (1ste Ba) Verplicht onderdeel! Hebben eigen planning en aansturing

Discussiegroepen en wiki’s Vanaf tweede les onderdeel cursus VERPLICHT ONDERDEEL!! Alle studenten toegewezen aan Minervagroep Uitgangspunt is een opdracht (1 of 2 weken tijd) 1 Oefensessie Staat op 8/20 van de punten Criteria: kwantitatief en kwalitatief Gericht op onderzoek in relatie tot onderwijskunde Vrijstelling 6/8 in 2015-20016

Wekelijkse werksessie Wat is de rol van de wekelijkse werksessie? Wat met vragen? eerste lijn: discussiegroepen tweede lijn: e-mail liesje.debacker@ugent.be derde lijn: afspraak via vakgroep (spreekuur donderdag 10u00 – 09 264 62 51) Veel gestelde vragen: zie website, geordend naar thema

Toetsing Continue toetsing 8/20 Schriftelijke eindtoets 12/20 Gesloten vragen Stam + stellingen + keuzeoptie Voorbeelden: zie website

Enkele opmerkingen Taal: Engels en Nederlands Begeleidend onderzoek: informed consent Planning: zie website

Ervaringsonderzoeken Theorie is vervlochten met onderzoek Daarom ervaringsonderzoeken Je participeert in lopend echt onderzoek Bv. studeren in L1 en 2 Deelname verplicht (PC klas) Flexibele inplanning!

Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus 2015-2016