Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Implementatie van de UNCO-MOB
STRATEGISCHE PLANNING
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werken naar onderwijsbehoeften
Doelstellingen formuleren
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Titel van de presentatie2 Wanneer start 2e spoor? Als werkgever en werknemer constateren dat herplaatsing bij eigen werkgever nu of binnen afzienbare.
Proces en Product.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Wat is een communicatieplan?
Aanvragen van incontinentiemateriaal
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
De evaluatie van een project
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Beleid met betrekking tot roken
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Ketenaanpak Laaggeletterdheid LeerWerkdag 2014
Plannen Doelen.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink
Social work Week 2.
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Evaluatie Cursus.
Evaluatie Cursus.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Netwerk IB WSNS Tilburg
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Het zorgcontinuüm.
SMART.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Begeleiden les 2.
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
SMART.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid

Voorlopige doelen

Regelmaat

Gewoontevorming

Goedkeuring (belonen)

Voorbeeld geven en voorbeeld zijn

We kunnen een projectopzet indelen in een vijftal fasen: Initiatieffase (aanleiding, doelgroep, keuze thema) Ontwikkelfase (uitwerking van een thematische opzet) Voorbereidingsfase (afspraken maken en andere voorbereidingen treffen) Uitvoeringsfase (activiteiten en zo nodig bijstelling van de gekozen opzet) Evaluatiefase (evalueren en vastleggen) Project opzet We kunnen een projectopzet indelen in een vijftal fasen:

Hulpmiddelen bij het observeren/registreren Registratie mate van ‘zelfredzaamheid’

Registratie mate van ‘beweeglijkheid’

Registratiemate van waardering door middel van een vijfpuntsschaal Registratie sociale redzaamheid door middel van de SRZ-schaal

Diagnose Binnen het proces van diagnosticeren kunnen we een onderscheid maken tussen: een onderkennende diagnose een verklarende diagnose een indicerende diagnose

Cyclisch proces in methodisch werken

Toelichting schema: eerste analyse van het probleem; Fase 1 probleemsignalering, onder andere bestaande uit: eerste analyse van het probleem; vaststellen voor wie het probleem geldt; maken van een voorlopige probleemomschrijving; vaststellen welke informatie van belang is; bepalen wie wat gaan onderzoeken.

analyse van verzamelde informatie en vaststelling probleemsituatie. Fase 2 Diagnostiek, bestaande uit onder andere: verzamelen van relevante en betrouwbare informatie (persoon/situatie) met behulp van diverse methoden; analyse van verzamelde informatie en vaststelling probleemsituatie.

Fase 3 Opstellen plan van aanpak, bestaande uit onder andere: vermelding van na te streven, reële en meetbare kern- en subdoelen en de haalbaarheid in tijd; vastleggen van onder meer de afspraken aangaande uitvoering van activiteiten en communicatievorm.

Fase 4 Handelen, bestaande uit onder andere: uitvoering plan; daar waar theorie en praktijk zich niet verdragen en waar sprake is van onvoorziene omstandigheden, ook (tussentijds) bijstellen van het oorspronkelijke plan.

productevaluatie, nagaan in hoeverre doelen zijn bereikt; Fase 5 Evaluatie, bestaande uit onder andere: productevaluatie, nagaan in hoeverre doelen zijn bereikt; procesevaluatie, kijken naar de manier waarop gewerkt is; advies of aanpassing plan en verdere begeleiding.

Om bij de opstelling van het plan van aanpak transparantie na te streven is het zinvol om de SMART/formulering te gebruiken: Specifiek dit kind, in deze situatie Meetbare kern- en subdoelen waarbij aangegeven op welke wijze resultaten worden gemeten Acceptabel met instemming, acceptatie van uitvoerenden Realistisch streven naar min of meer haalbare doelen Tijdgebonden periode(n) waarin het plan wordt uitgevoerd

Relatieschema 1

Relatieschema 2

Het Nederlands Handalfabet

Onderscheid door de DSM-IV-TR

Vraaggestuurd hulp- en zorgaanbod gezinnen