Fiscale Procedure Docent: Koen Verkest.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Actualiteitenbijeenkomst 5 november 2013
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Motivering van het ontslag
Beroepsgeheim op de SEH
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Nieuwe VZW wetgeving. Jeugdraad Lubbeek VZW wetgeving nov 2004 De nodige aanpassingen betekent: Statuten checken,waar nodig aanpassen en laten goedkeuren.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Twee vragen Gebondenheid van de verzender De ontvanger beroept zich op een handeling van de verzender De verzender betwist de handeling Vb. Handtekening.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Beroepsgeheim van de tandarts
MAATSCHAPPELIJKE DIENSTVERLENING AAN ZELFSTANDIGEN Provinciale ontmoetingsdagen– herfst 2014.
De juridische context van de digitale factuur.
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hfdst 15 strafprocesrecht
De (T)OR en de bestuurder
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
 2008 ALASKA  2007 ALASKA.  2008 ALASKA De rechten en plichten bij een fiscale controle VAS Symposium 22 november 2008.
DE TANDARTS EN DE FISCUS ANNO AANLOOP  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDTECHNIEKERS  SECTORIEEL ONDERZOEK TANDARTSEN.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Aftrekbare beroepskosten… welke kosten mag ik nu wel of niet inbrengen? Kristof Willekens 13u30 – 14u15.
Wet aanpak schijnconstructies
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
Hoe optimaliseer je je management en fiscaliteit.
Sociale media : overzicht van rechtspraak. SOCIALE MEDIA : RECHTSPRAAK (ARBEIDSRECHT) Arbrb. Namen (2e k.) nr. 10/563/A, 10 januari 2011 Het bewijs dat.
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Erven en schenken en aanverwante zaken Dina van Linge Van Linge en Tillema notarissen Hoogeveen.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Overeenkomst niet goed opgezegd Schadevergoeding.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Binnentreden Pagina’s 79 t/m 84
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
Juridische aspecten van een webshop
WONEN EN WERKEN IN DUITSLAND
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Welk sociaal statuut voor de Deliver bezorgers ?
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Transcript van de presentatie:

Fiscale Procedure Docent: Koen Verkest

Doel procedure: = spelregels Zorgen dat BP zijn fiscale verplichtingen nakomt BP beschermen tegen willekeur van de administratie

Inleiding: Fasen van de procedureregeling Deel I : De Administratieve fase De aangifte Onderzoek en controle De bewijsmiddelen De aanslagprocedure De aanslag Sancties De invorderingen en vervolgingen De administratieve geschillenfase: het bezwaar en de ontheffing van ambtswege

DEEL II De gerechtelijke geschillenfase De fiscale procedure in eerste aanleg De procedure in beroep De cassatievoorziening

Aanslagjaar (AJ) = jaar waarvoor de belasting verschuldigd is = de regels die bepalen welke inkomsten belastbaar zijn worden per “aanslagjaar” vastgesteld. Voor PB – BNI/nat.pers : Jaar na het belastbaar tijdperk Voor Ven B – BNIven Boekjaar afgesloten op 31/12  AJ = BT +1 Boekjaar afgesloten op een andere datum  aanslagjaar = jaar waarin boekhouding wordt afgesloten

Belastbaar Tijdperk (BT) = jaar waarin de inkomsten verkregen zijn die in een aanslagjaar zullen belast worden PB – BNI/nat.pers Belastbaar tijdperk = kalenderjaar voor aanslagjaar 2 Uitzonderingen: Gronden van belastbaarheid slechts na 1 januari Gronden van belastbaarheid vallen weg voor 31/12 Definitief vertrek naar buitenland Overlijden en nooit een beroep of geen inkomen tgv beroep (vb. pensioen).

Ven B – BNI/ven RPB en Voorheffingen Boekhouding per kalenderjaar  BT = kalenderjaar voorafgaand aan AJ Boekhouding korter/langer dan kalenderjaar en afgesloten op 31/12  BT = boekjaar voorafgaand aan AJ Boekhouding wordt niet afgesloten op 31/12 BT = boekjaar afgesloten tijdens jaar waarnaar het AJ genoemd is. RPB en Voorheffingen RPB = cfr. PB Voorheffingen (BV, OV, RV…) valt het BT samen met het jaar waarnaar het aanslagjaar wordt genoemd

Schematisch overzicht belastbaar tijdperk Aanslagjaar voorheffingen (RV – OV – BV) belastbaar tijdperk N AJ N   PB – RPB – BNI nat pers belastbaar tijdperk N AJ N + 1 2 uitzonderingen - belastbaar worden nà 01/01 N AJ N + 1 - belastbaarheid houdt op voor 31/12 AJ N VenB – BNI VenB boekjaar sluit af op 31/12/N AJ N + 1 boekjaar sluit niet af op 31/12/N AJ N

HFST. 1 DE AANGIFTE Ontstaan fiscale schuld ≠ aangifte = 3 elementen: Belastbaar feit Organieke belastingwet Begrotings- of financiewet Doel aangifte = correcte gegevens weten Wie doet aangifte? De belastingplichtige Schuldenaar van de inkomsten waarop RV of BV Genieter inkomsten PB, Ven B, BNI of RPB

Aangifte inzake PB, Ven. B RPB en BNI Moet op voorziene aangifteformulier Kan via “tax on web” voor PB (uitz!) Kan via “Vensoc” voor vennootschappen Moet gewaarmerkt, gedagtekend en ondertekend zijn Bescheiden gevraagd in de aangifte = integrerend deel ervan Sommige bijlagen worden door specifieke wetsbepalingen opgelegd Afschriften + opmerking eensluidend verklaring

Plaats van aangifte: Natuurlijke personen rijksinwoners Fiscale woonplaats op 01/01/AJ Opmerking Zelfstandigen Feitelijk gescheiden Binnenlandse Venn. Lichamen en rechtspers. Waar effectief het dagelijks beheer plaatsvindt (zie volgende dia) Aangifte RV en BV: De Koning bepaalt de wijze waarop de schuldenaars van RV en BV aangifte moeten doen. (art 83 – 95 KB WIB ’92)

Uitreiking en ontvangst aangifte Verzonden door drukker Vrijgestelde personen: Zonder beroepswerkzaamheid en belaste inkomsten < € 5940 (AJ 2007) [x 2 gehuwden] Enkel inkomsten uit Onroerende goederen belastbaar ten belope KI Pensioenen niet zijnde pensioensparen, omzettingsrenten, inkomsten pensioensparen Uitgesloten personen (art 178 § 2, 2e lid) Van toepassing voor inkomsten uit het kalenderjaar na het kalendeerjaar waarin men aan de voorwaarden voldoet Opmerkingen Geen aangifte ≠ vrijstelling van belasting Wijzigingen bekend maken voor 1/6/AJ

Termijnen van terugzenden Opmerkingen Termijnen zijn van openbare orde Als uiterste datum is ZA, ZO of feestdag  eerstvolgende werkdag PB – BNI-natpers Toekomen op datum die op formulier staat, die niet korter mag zijn dan 1 maand na verzenden aangifte Bijzondere Termijnen Forfaitairen Overleden tussen 31/12/BT en aangifte reeds ontvangen Gronden van belastbaarheid tijdens BT weggevallen Personen die geen aangifte hebben ontvangen

Ven. B - BNI/Ven – RPB Min. Termijn : niet korter dan 1 maand goedkeuring JR of goedkeuring staat van ontvangsten en uitgaven (RPB) Max. Termijn : niet langer dan 6 maand na afsluiten boekjaar AV heeft reeds plaatsgehad: AV heeft nog niet plaatsgehad AV op andere datum dan statutaire datum  werkelijke datum van AV nemen

Vennootschappen in vereffening Geen aangifte “speciaal” meer indienen voor eerste dag BT tot datum van de vereffening Wel gewone aangifte voor lopend boekjaar en elk volgend tot sluitingsdatum vereffening Niet korter dan 1 maand na datum goedkeuren liquidatie resultaat Niet langer dan 6 maanden vanaf de laatste dag van de periode waarop de liquidatieresultaten betrekking hebben Aangifte bij afsluiten van vereffening Niet korter dan 1 maand na datum goedkeuren vereffeningsresultaat Niet langer dan 6 maanden vanaf de laatste dag van het tijdperk waarop die resultaten betrekking hebben.

Verlening termijn van terugzenden Individuele aanvragen (aan E.a. insp. dienstleider) = BP zelf Wegens ernstige redenen Wegens overmacht Algemene aanvragen (bij E.a. Insp. A) =Belastingconsulenten, accountants, boekhouders… Min. voorafbetaling van 75% van de belasting van jaar voordien (inkomsten met belastingvermeerdering) Geen overtredingen die gesanctioneerd werden Uitstel moet redelijk zijn (uiterlijk 30 sept.) Aanvraag moet voor alle BP’s en binnen aanvankelijke termijn voor in te dienen In 3-voud aanvragen bij Insp. A in ambtsgebied waar aanvrager woont

Ontvangstmeling Wordt uitgereikt op aanvraag van de BP

Gedigheidsvereisten Tijdig Zonder vormgebreken Laattijdig = NIET aangifte Mogelijkheid aanslag van ambtswege Verlengde 3 jarige aanslagterlijn Zonder vormgebreken Aangifte met vormgebrek = onregelmatige aangifte Behandeling onregelmatige aangifte Terugsturen met drukwerk 332C  vormgebrek binnen 8d verhelpen. Indien vormgebrek niet verholpen  aangifte ongeldig

Opmerkingen: Tijdige, onregelmatige aangifte werd niet teruggestuurd aan BP Geen aanslag van ambtswege Wel 3 jarige aanslagtermijn (gewone aanslag) Laattijdige aangifte Indien geen aanslag van ambtswege verstuurd: 3-jarige aanslagtermijn (gewone aanslag) Laattijdige en onregelmatige aangifte, werd teruggestuurd aan BP = 2e uitstel om aangifte in orde te stellen

Bijzondere gevallen Kinderen Wettelijk onbekwamen Huwelijk, echtscheiding, scheiding tafel en bed, overlijden Feitelijk gescheiden echtgenoten Ongeletterden Lasthebbers Overledenen Gefailleerden Ontbanden vennootschappen

HFST 2: Onderzoek en controle Recht van onderzoek bij de BP zelf Wie onderzoekt PB: woonplaats van BP Ven. B. plaats fiscaal domicilie Organisatie van de onderzoekswerkzaamheden Aard en periodiciteit van de verificaties Onderzoeksrechten van de Administratie Inzagerecht (art 315 WIB ’92) Vragenrecht (art 316 WIB ’92) Toegangsrecht (art 319 WIB ’92)

Mededeling van boeken en bescheiden ≠ wettelijk verplichte boekhouding = alle verantwoordingsstukken Ontvangstbewijsboekjes Stukken die een licht werpen op de organisatie en structuur van de onderneming Buitenboekhoudkundige staten Prijsoffertes Vervoerbons Afsprakenboek… Bankafschriften Stukken van buitenlandse banken

Computerboekhouding (art 315bis WIB ’92) In leesbare vorm voor te leggen Op verzoek van de administratie Kopies van de bestanden geven Informatica bewerkingen verrichten voor het bepalen van de correcte belastbare inkomsten De gegevens op de informatiedragers omzetten in leesbare en verstaanbare vorm Bewaartermijn (let op enkel voor DB) Einde 5e boekjaar na het BT waarvoor de gegevens werden gebruikt Afwijking Verliezen moeten te allen tijde kunnen bewezen worden Boeken zijn door gerecht in beslag genomen E.a. Inspecteur is akkoord voor kortere bewaartermijn Niet aangekondigde controle  zeggen waar en binnen korte termijn voorleggen

Opmerkingen Dagontvangstenboek moet altijd in ond. Zijn Boeken bij boekhouder zijn geen bijzondere omstandigheid die afwezigheid rechtvaardigen Bewaring op microfiches mag Onderzoek van boeken en bescheiden moet in principe bij BP ter plaatse

Vraag om inlichtingen Doel = correcte belastbare grondslag nagaan Mondeling (op kantoor of bij BP) Schriftelijk (drukwerk 332) Termijn Één maand Gerekend vanaf de dag na verzending, van de zoveelste tot de dag voor de zoveelste Indien laatste dag ZA, ZO of wettelijke feestdag  termijn wordt verlengd tot eerstvolgende werkdag

Recht tot toegang Door ambtenaren met aanstellingsbewijs In beroepslokalen (wanneer er activiteit verricht wordt) Niet hinderen Toegang tot rollend materieel Bedrijf moet beschermkledij voorzien Op plaatsen waar er (vermoedelijk) activiteit is Particuliere woningen Tussen 5h ‘s morgens en 9 ‘s avonds Vermoeden van zwartwerk Mits toestemmin E.a. Insp. A en machtiging van de rechter

Verplichtingen van derden Derden andere dan openbare besturen instellingen of organismen (formulier 332ter) Met naam opgegeven BP Attesten inzamelen Derden horen en onderzoek instellen (getuigenbewijs [moet door een E.a. insp. Diensthoofd gebeuren]) Zowel verrichtingen met beroepskarakter als met privé karakter Voorwaarden BP laat zelf na inlichtingen te geven Inlichtingen BP komen onbetrouwbaar over Men bezit onvoldoende gegevens over een BP om hem oordeelkundig te belasten Men verdenkt de BP van fraude en men wil de omvang van die fraude vaststellen

Een niet met naam opgegeven BP Kan enkel voor beroepsverrichtingen (niet privé verrichtingen) Termijn Wordt door de taxatieambtenaar vastgesteld, rekening houdend met een redelijke termijn om het gevraagde op te zoeken.

Openbare diensten, instellingen of organismen Op verzoek van de taxatieambtenaar Alle inlichtingen die in hun bezit zijn Nodig voor de correcte heffing van de belasting NOOIT SPONTAAN!!! Indien inzage vragen in gerechtsdossier  toestemming van de procureur generaal Spontane meldingsplicht Als strafonderzoek fiscale fraude aan het licht brengt  ambtenaren van het openbaar ministerie moeten de administratie inlichten Commissie voor Bank- en Financiewezen als een kredietinstelling meewerkt aan ze fraude-mechanismen bij haar klanten  melden aan parket  parket licht fiscus in Controledienst voor de verzekeringen (Idem als CBF) Cel voor financiële informatieverwerking inzake witwaspraktijken  aan minister van financiën

Onderzoekstermijnen Gewone termijn voor onderzoek Boekhouding per kalenderjaar: Tijdens BT en 3 jaar vanaf 1/1 van het aanslagjaar Boekhouding sluit af op andere datum dan 31/12 Termijn van 3 jaar wordt verlengd met periode die verlopen is tussen 1 januari van het aanslagjaar en datum afsluiten van het boekjaar in datzelfde jaar Men kan elementen verder onderzoeken indien ze relevant zijn voor een jaar waarvoor onderzoekstermijn niet is verstreken (vb. verliezen)

Buitengewone onderzoekstermijn aanvulling met 2 jaar vooraf de BP inlichten dat er aanwijzingen van fraude zijn in zijn hoofde en dat men de onderzoekstermijn zal uitbreiden Opmerkingen Deze bijzondere onderzoeksmacht mag aangewend worden t.a.v. de BP maar ook t.a.v. derden (geen voorafgaande kennisgeving vereist) Inkohiering binnen de gewone aanslagtermijn ≠ erkenning van juistheid van de aangifte Vroeger akkoord tussen BP en admin. ≠ definitieve overeenkomst De administratie kan evenwelm niet terugkomen op een regelmatig tot stand gekomen akkoord, dit kan enkel herzien worden voor de toekomst

Invloed op de onderzoekstermijn in geval van bezwaar Onderzoek wordt verlengd Met termijn die loopt vanaf datum indiening bezwaarschrift tot de beslissing van de directeur Die termijn mag MAX 6 maanden zijn. Onderzoek wordt niet verlengd in geval ontheffing van ambtswege. Samenwerking tussen belastingadministraties Verschillende administraties mogen alle inlichtingen, gegevens stukken inzamelen met het oog op de correcte belastingheffing en spontaan aan elkaar doorgeven

Beroepsgeheim = weigeren bepaalde info vrij te geven die men kent door zijn beroep Wie? Alle personen die wegens hun staat of beroep kennis hebben van geheimen die hen zijn toevertrouwd Voorwerp beroepsgeheim Betrekking hebben op andere personen Feiten waar men kennis van krijgt ter gelegenheid van zijn beroepsuitoefening

Toepassing art. 334 WIB ’92 (inroepen beroepsgeheim) Indien tuchtoverheid  doet uitspraak over de terechtheid van het beroepsgeheim Indien terecht  administratie moet zich erbij neerleggen Indien onterecht Als het over de BP zelf gaat: een aanslag van ambtswege Wanneer het over inkomsten van een derde gaat  administratieve boete Indien geen tuchtoverheid  administratie moet zelf een standpunt innemen over beroepsgeheid rekening houdend met de rechtspraak en rechtsleer

Het bankgeheim De taxatieambtenaar mag geen gegevens vragen aan een bankinstelling met het oog op het belasten van haar klanten Onderzoeksverbod geldt niet voor inlichtingen: Met oog op het belasten van andere BP dan klanten (vb. andere bankinstelling) Omwille van andere doeleinden dan het belasten van klanten (vb het belasten van de bank zelf) M.b.t. andere werkzaamheden van de instellingen dan hun specifieke financiële verrichtingen (vb leasingactiviteiten) Vermoeden van het bestaan of voorbereiden van mechanismen voor belastingontduiking  geen bankgeheim Opdracht moet uitgaan van de gewestelijk directeur aan een E.a. inspecteur of inspecteur Bankgeheim kan niet ingeroepen worden in het stadium va het onderzoek van bezwaarschriften

Fiscaal geheim Personen gehouden tot fiscaal geheim Fiscaal ambtenaren Personen die toegang hebben tot de belastingskantoren (vb. sociale inspecteurs) Personen die deel uitmaken van diensten waaraan de Administratie inlichtingen van fiscale aard verstrekt (vb. attesten voor subsidie, kinderopvang…) Personen (vrij beroepers of geneiters van winsten) die met een fiscale gegevens te maken hebben (berijfsrevisoren, boekhouders,…) Draagwijdte van het fiscaal geheim Van toepassing op alle inlichtigen van BP (niet enkel fiscaal) Opschorting beroepsgeheim fiscaal ambtenaar Inlichtingen aan partner op wiens goederen de aanslag mag ingevorderd worden Inlichitngen aan andere overheidsorganen die fiscale inlichtingen mogen vragen (vb sociale zekerheid)

HFST. 3 De BEWIJSMIDDELEN van de Administratie De positieve elementen (inkomsten)  bewijslast bij de administratie [tenzij aanslag van ambtswege!!!] De negatieve elementen (aftrek, vrijstelling, vermindering)  bewijslast bij BP

Middelen van bewijsvoering door de administratie Aangifte De door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen Het schriftelijk bewijs Boeken en bescheiden Antimisbruikbepaling Het bewijs door getuigen De vermoedens Wettelijke Feitelijke De bekentenis De voorafgaande beslissing

De aangifte De aanslag wordt gevestigd op basis van de aangifte TENZIJ Ze onjuist wordt bevonden (de bewijskracht aangifte berust op een vermoeden van juistheid = ze is juist tot het tegendeel bewezen wordt)

Bewijsmiddelen van het gemeen recht Het schriftelijk bewijs : stukken en geschriften uitgaande of in bezit van de BP Boekhouding van handelaars en vrije beroepers Boekhouding is bewijskrachtig ≠ volgens boekhoudwet = Samenhangend geheel waaruit de inkomsten kunnen worden bepaald = verrichtingen zijn gestaafd door bewijsstukken = alle geboekte cijfers komen met de werkelijkheid overeen Boekhouding is niet bewijskrachtig Bij gebrek aan rechtvaardiging van de ontvangsten Gebrek aan een inventaris De verplichte vermeldingen op facturen ontbreken Opmerking Onregelmatigheden leiden niet noodzakelijk tot verwerpen hele BH Niet vereist dat vergissingen met bedrieglijk opzet begaan werden Elementen uit een niet bewijskrachtige boekhouding kunnen als bewijs dienen

De jaarrekening van rechtspersonen Idem als bij handelaars en vrije beroepen Moet al de elementen van een rechtzinnige en juiste inventaris bevatten Indien niet: ze bindt de administratie niet Het gesimuleerd karakter van akten of overeenkomsten De administratie moet geen rekening houden met schijn of fictie, ze moet met alle rechtsmiddelen het bewijs leveren van Gesimuleerd karakter van de akten, die niet met de werkelijkheid overeenstemmen (schijnakten) ; Het geheel of gedeeltelijk verbergen van de werkelijke akte onder het mom van een andere

simulatie = als alle partijen de gevolgen van hun overeenkomst niet nakomen Simulatie ≠ als de partijen om een fiscaal voordeliger regeling te genieten, overeenkomsten afsluiten, die niet de meest normale zijn, maar waarbij geen wettelijke regeling wordt geschonden en zij alle gevolgen van hun overeenkomst naleven (= Brepols doctrine = de minst belastbare weg) Retroactiviteit is normaal niet tegenstelbaar aan de administratie tenzij: Ze met de werkelijkheid overeenstemt Betrekking heeft op een korte termijn De juiste toepassing van de belastingwetgeving niet in de weg staat

Niet tegenstelbare juridische kwalificatie art 344 §1 Doel: herkwalificeren van verschillende akten die van economisch standpunt 1 verrichting uitmaken (telt niet voor beheersdaden t.a.v. priv Administratie moet aantonen Dat 2 of meer akten betrekking hebben op 1 verrichting Dat het enige doel van die opeenvolgde akten is belastingen te ontwijken Dan mag de administratie belasting heffen op die 1 verrichting zonder rekening te houden met de kwalificatie van elke akte afzonderlijk Ze moet wel de juridische kwalificatie van de oorspronkelijke akten respecteren Tegenbewijs door belastingplichtige De juridische kwalificatie voldoet wel aan de rechtmatige financiële of economische behoeften (is dus niet enkel een fiscaal motief)

Niet tegenstelbare juridische kwalificatie art 344 §2 M.b.t. akten waarbij een belastingplichtige, die aan de BNI onderworpen is, en die persoon is in een land gevestigd waar de fiscale bepalingen aanzienlijk gunstiger zijn dan België (doel = internationale belastingontwijking tegen gaan) Wettelijk vermoeden wordt ingesteld: de BP kan niet zeggen dat hij geen eigenaar meer is van de activabestanden, hij zal verder belast worden alsof de activabestanden niet uit zijn vermogen verdwenen waren Tegenbewijs door BP (wettelijk vermoeden is weerlegbaar): De juridische kwalificatie voldoet wel aan de rechtmatige financiële of economische behoeften De tegenwaarde die hij verkregen heeft, brengt een inkomen op, waarop in België een werkelijke belastingdruk weegt die, vergeleken met de belastingdruk die er zou zijn zonder de verrichting als normaal kan worden beschouwd.