Kunst en wetenschap. Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Kunstproject groep 8.
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
WAT IS DE RODE DRAAD IN JOUW LEVEN ?
Een moodboard?.
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Greet Magneet, uitvindster en wetenschapster.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 3 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN EXPRESSIETHEORIE Maarten Steenhagen.
tekstsoort, -doel + tekstvorm
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Gemaakt door: Denise Nicole Max
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
Iedereen coach naar Jef Clement.
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
7 aandachtspunten Volgens L. Da Vinci
Gemaakt door mandy voorburg.
Annemieke de Goede Robin van wees Samya ghilane Jippe schut
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
M IJ N I M M E R S I V E S P A C E ( Scenario ). Beschrijf de wereld die je wilt maken Wat is jouw visie op die wereld? Wat wil je overbrengen? Maak je.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
De zee..
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Nieuwland,Schiedam Visuals wijkbranding. Wat is jouw favoriete plek in de regio?Wat betekent die plek voor jou en welke waarden vertegenwoordigt die plek.
Volksuniversiteit Zwolle
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Vliegen doorheen de tijd
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Panamarenko en Da Vinci
Panamarenko 5 februari 1940.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Cultuur in de klas. Les 2   PREZI PREZI  Leg je hoofd op de bank en sluit je ogen. We gaan het rustig maken met een muziekje. Maak het rustig.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Kijken naar Kinderen Week 4
Verschillende rollen en stijlen
VIDEOCLIP MAKEN. Stapje voor stapje een film van een minuut.
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted Noten (design) i.s.m. Stedelijk Museum Amsterdam Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 4: Ted.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Introductie Zorg & Technologie
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
1. Kan je objectief kijken?
ontwerpen naar de natuur
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
ONTWERPEN LES: DE WERELD IN 1 DAG!.
Leonardo da Vinci, de man die zijn tijd ver vooruit was
Panamarenko, naast artiest, ook uitvinder, maar vooral poëet …
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
<Geef de titel van het probleem op>
Transcript van de presentatie:

Kunst en wetenschap

Cultuur Kunst = vorm van cultuur Wetenschap = vorm van cultuur

Cultuur Kunstenaar en wetenschapper zijn nieuwsgierig over wat in de wereld gebruikt => Creativiteit en/of vindingrijkheid  verslag uitbrengen Vb. Schilderij, verslag, …

Verschil Wetenschappers: baseren op feiten  Emoties uitschakelen  Objectief Kunstenaars: laten zich meeslepen door hun gevoelens  Wel emoties  subjectief

Kaarten

Stellingen Het doel van een wetenschapper is om iets nieuws te ontdekken

Stellingen Het doel van een wetenschapper is iets te verbeteren

Stellingen De verbetering van een wetenschapper is een verbetering voor de wereld

Stellingen Kunst heeft geen doel

Stellingen Een kunstenaar wil iets verbeteren

Waarom kunst? Wereld mooier maken Leren kritisch te kijken Fantasie opwekken …

Kunst Goed of slecht dat dat bestaat? Wat betekent kunst voor jou? Vinden jullie het gelangrijk dat er kunst is?

Vliegmachines Zie andere ppt

Panamarenko Droom: kunnen vliegen  Vliegmachines  Niet testen  Als het in zijn hoofd kon werken, was het goed. (ander materiaal)

Da Vinci Droom: Kunnen vliegen  Vliegmachines  Wou dat ze echt konden werken (veranderingen, verbeteringen, …)  Inspireerde Panamarenko

Doel Doel Panamarenko: poëzie in zijn machines  Eerder kunstenaar Doel Da Vinci: echt kunnen vliegen  Eerder wetenschapper  Ook kunstenaar

Doel Panamarenko: focus op fantasie Da Vinci: focus op helderheid, correctheid

Hoekenwerk 10 minuten per hoek

Ontwerpen 1) Teken een schets van een vliegmachine 2) Wissel de schets uit met je buur 3) Buur bekijkt schets en stelt technische vragen. Kan het echt werken? Welk materiaal? 4) Verbeter schets 5) Nog bedenkingen of af?

Voorstellen

Besluit Kunst en wetenschap kunnen op elkaar lijken en hebben een gelijkaardig doel. Verschillen ook hard  Manier waarop ze het doel willen bereiken