De kunst van het ontwikkelen van klantenloyaliteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Trends in Dienstenmarketing
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
- Administratie - Analyse - Actie -
Menno Karres Lead Auditor
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
© prof. dr. Lucas C.P.M. Meijs, prof.dr. Lucas C.P.M. Meijs Lonneke Roza MscBA Strategische filantropie.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Het opzetten van een micro- zorg-verzekering Micro-zorg verzekeringen: DO’s & DON’Ts Christina de Vries.
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
PreSoft [relatiebeheer] Het centraal beheren van relaties en contactgegevens is de basis voor veel dagelijkse werkzaamheden. PreSoft [relatiebeheer] is.
Dean Schoemaker.  Oprichter en partner Designed Learning en Block Petrella Weisbord.  Al meer dan 30 jaar adviseur.  Members Choice Award  Feilloos.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Vorming 'Wat doet de bank met mijn geld?' Wat doet de bank met mijn geld?
H10: Prijsmanagement.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Wat is geld?.
Overname Stork Industrial Components.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Balans Schematische weergave
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
Samenvatting Wat moet je leren/ oefenen? Heel hoofdstuk 2
College 4, jaar 2, Zomer 2010 Projectles Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Business Marketing Management
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Samenvatting hoofdstuk 1
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Het nut van Business Planning
§2.2 Hoe spaar je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Sparen
Gemeenschaps Enquete JULI Inhoud Hoe mensen over onze school denken –Resultaten van enquete –Opsomming – Gemeenschaps Visie van onze school Wat.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Vodafone simkaarten. Kwaliteit A: Onze Prepaid is gemaakt van plastic in dit plastic zit een chip deze zijn vaak gemaakt van chipplaten. B: We verwachten.
4. Online strategie Internet scorecard
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
Loyaliteit begint met een warm welkom
Kredietcrisis? Beter meten is beter weten waar nog klantkansen liggen.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Buy Your Pin | Why do it yourself? |. Koop de DIYs die je nooit zou maken Bij Buy your Pin kan je eindelijk al die leuke pins die je opgeslagen hebt maar.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Maximale hypotheek Maximale hypotheek De maximale hypotheek wordt bepaald op basis van uw inkomen en de woningwaarde. In 2014 is voor zowel het.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Welkom Havo 5..
Presentatie bedrijfsplan
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Big Data.
Big Data.
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Effectiviteit van een dieetbehandeling
Checklist for Savings & Added Value
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De kunst van het ontwikkelen van klantenloyaliteit Marnix Bügel 6 oktober 2004

Loyaliteitsinstrumenten 1 Waardecreatie 2 Loyaliteitsinstrumenten 3 Praktijkaanpak

1. Waardecreatie Wat is loyaliteit? ‘Een groot commitment om een product opnieuw te kopen danwel de afname van een dienst te continueren, ondanks situationele invloeden en marketinginspanningen van concurrenten die het aantrekkelijk maken om van aanbieder te wisselen’ Olivier, 1997

1. Waardecreatie Wat is loyaliteit?

1. Waardecreatie $50 55 49 44 42 Winstgevendheid per klant 30 -51 $50 -51 $50 0 1 2 3 4 5

1. Waardecreatie $1000 $800 $600 $525 75% $400 $300 $134 $200 $70 $38 Lifetime value $0 50% 40% 30% 20% 10% 5% 0% % Client development

1. Waardecreatie 100% Lifetime value % 20% 40% 60% 80% 75 Credit card 100% Lifetime value % 20% 40% 60% 80% 75 Credit card 50 Insurance brokerage 45 Industrial laundry 35 Software

1. Waardecreatie Winst (bedrijf) = EBIT (bedrijf) = (1) Σ winst (product i) (2) Σ winst (klant i) ≈ Σ Customer Life Time Value (klant i) n i = 1 n n i = 1 i = 1

1. Waardecreatie Product Klant

Customer Life Time Value 1. Waardecreatie Customer Life Time Value Levensduur klanten Winstgevendheid klanten Aantal klanten

‘Wanneer is welk model interessant?’ 1. Visie klantwaardemanagement Vraag ‘Wanneer is welk model interessant?’

Loyaliteitsinstrumenten 1 Waardecreatie 2 Loyaliteitsinstrumenten 3 Praktijkaanpak

Kwaliteit van alternatieven 2. Loyaliteitsinstrumenten Verwachtingen Vertrouwen + Tevredenheid Ervaring + Loyaliteit Kwaliteit van alternatieven _ Investering +

                  2. Loyaliteitsinstrumenten Ervaring(en)         Tolerantiezone      Verwachtingspatroon

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Positionering & branding Programma’s Verwachtingen Vertrouwen + Acties Tevredenheid Ervaring + Product Loyaliteit Kwaliteit van alternatieven - Service Investering +

Noodzakelijke tegenprestatie Het te nemen initiatief 2. Loyaliteitsinstrumenten Moment van belonen Noodzakelijke tegenprestatie Het te nemen initiatief

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Klantinitiatief Direct Uitgesteld Met tegenprestatie Zonder tegenprestatie Nee Direct voordeel Programma Relatie Programma Spaar Programma Ja Wedstrijd Programma Evenement Programma Klantvoordeel Programma

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten ‘Cover’ Enquête ‘ Ici’ ‘Plusbank’ Vragenlijst over een bank Toi’ Vragenlijst over tijdschrift voor vrouwen Vragenlijst over een aanbieder van mobiele telefoonabonnementen Vragenlijst over een kledingzaak voor mannen en vrouwen

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Plusbank Direct Voordeel- Programma Bij het afsluiten van meerdere diensten wordt u beloond in de vorm van rente. Zo gaat de rente bij een hypotheek met 0,2% naar beneden en bij een spaarrekening met 0,4% naar boven. Relatie- Programma ‘De Plusbank’ gaat nieuwsbrieven versturen, bijvoorbeeld ‘Effectief beleggen’, ‘Wat kan ik allemaal met geld?’ ‘Verhuizen, een hele klus’ met handige tips en adviezen. Spaar- Programma ‘De Plusbank’ geeft per maand spaarpunten aan haar klanten. Hoe meer diensten u heeft bij ‘De Plusbank’ hoe meer punten u per maand krijgt. Bij alleen een spaarrekening krijgt u bijvoorbeeld drie punten per maand en heeft u zowel een spaarrekening als een beleggingsrekening dan krijgt u acht punten per maand. Met de punten kunt u sparen voor weekendjes weg. Evenementen- Programma ‘De Plusbank’ gaat thema-avonden organiseren waarbij klanten van ‘De Plusbank’ worden uitgenodigd. Zo wordt er een thema-avond georganiseerd voor beginnende beleggers waarbij tips en adviezen worden gegeven en een thema-avond voor mensen die net een hypotheek hebben afgesloten over alles wat er komt kijken bij een verhuizing. Wedstrijd- Programma ‘De Plusbank’ organiseert periodiek een actie waarbij u wordt uitgenodigd om iets op te sturen naar ‘De Plusbank’. Bijvoorbeeld klanten die een spaarrekening voor hun kind hebben, worden uitgenodigd een foto van hun kind op te sturen. Van de mooiste foto wordt een portret gemaakt. KlantVoordeel- Programma ‘De Plusbank’ verstuurt elektronisch (per e-mail) een nieuwsbrief naar alle klanten. Indien u deze nieuwsbrief opent en leest krijgt u spaarpunten waarmee u kunt sparen voor allerlei cadeaus.

2 1 3 4 2. Loyaliteitsinstrumenten 2,8 Geen effect Zeer groot effect Gemiddeld effect 2 1 3 4 Zeer groot effect Geen effect Directe voordeelprogramma's Relatie programma's Spaarprogramma's Wedstrijd programma's Evenement programma's Klantvoordeelprogramma's 2,8 2,4 2,1 1,4 2,0 1,8 2,1

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Positionering & branding Programma’s Verwachtingen Vertrouwen + Acties Ervaring Tevredenheid + Product Loyaliteit Kwaliteit van alternatieven - Service Investering +

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Stap1. Vaststellen klantcontacten Stap 2. Vaststellen klantactiviteiten Stap 3. Bepalen over te nemen activiteiten Stap 4. Vormgeven & implementeren

2. Loyaliteitsinstrumenten

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Bank 1 Bank 2 Bank 3 Klant Rekening mutatie bank 1 Automatische overboeking naar huishoudrekening Rekening mutatie bank 2 Rekening mutatie bank 3 Krediet aanvraag Beleggingstransactie

Verzamel- en financiele. gegevens P4 2. Loyaliteitsinstrumenten Rekening mutatie bank 1 Rekening mutatie bank 2 Rekening mutatie bank 3 Krediet aanvraag Belegingstransactie Administratie bank 3 Adm. input bank 1 P1 Adm. input bank 2 P2 Adm. input bank 3 P3 Administratie bank 2 Administratie bank 1 Krediet aanvragen P5 Vermogens vorming P6 Verzamel- en financiele. gegevens P4

2. Loyaliteitsinstrumenten

Loyaliteitsinstrumenten 2. Loyaliteitsinstrumenten Financieel overzicht Krediet aanvragen P1 Kredietaavraag Vermogens vorming P2 Beleggingstransactie

Loyaliteitsinstrumenten 1 Waardecreatie 2 Loyaliteitsinstrumenten 3 Praktijkaanpak

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) Customer phase Customer Life Time Value Customer Life Time

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) Customer phase Customer Life Time Value Customer Life Time Organisational answer Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase 7 10 8 9 6 5 1 4 3 Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) 7 Customer phase 10 Customer Life Time Value Migration 8 9 Win-back Churn Bad debt 6 Customer Life Time 5 Cross-sell 1 4 Consideration 3 Cost to serve 2 Recurring revenues Organisational answer Welcome Acquisition cost Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Kosten value driver afstemmen op LTV B. Nieuwe acties en/of proposities bedenken C. Acties stoppen en/of proposities veranderen D. KPI’s in lijn brengen met LTV

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Kosten value driver afstemmen op LTV B. Nieuwe acties en/of proposities bedenken C. Acties stoppen en/of proposities veranderen D. KPI’s in lijn brengen met LTV

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus 6% 5% 4% 3% 2% 1% 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 LTV-groepen

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Kosten value driver afstemmen op LTV B. Nieuwe acties en/of proposities bedenken C. Acties stoppen en/of proposities veranderen D. KPI’s in lijn brengen met LTV

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase 7 10 8 9 6 5 1 4 3 Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) 7 Customer phase 10 Customer Life Time Value Migration 8 9 Win-back Churn Bad debt 6 Customer Life Time 5 Cross-sell 1 4 Consideration 3 Cost to serve 2 Recurring revenues Organisational answer Welcome Acquisition cost Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Loyalty Scheme

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase 7 10 8 9 6 5 1 4 3 Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) 7 Customer phase 10 Customer Life Time Value Migration 8 9 Win-back Churn Bad debt 6 Customer Life Time 5 Cross-sell 1 4 Consideration 3 Cost to serve 2 Recurring revenues Organisational answer Welcome Acquisition cost Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase 7 10 8 9 6 5 1 4 3 Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) 7 Customer phase 10 Customer Life Time Value Migration 8 9 Win-back Churn Bad debt 6 Customer Life Time 5 Cross-sell 1 4 Consideration 3 Cost to serve 2 Recurring revenues Organisational answer Welcome Acquisition cost Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus 12,5% No Yes 25% 5% A 8% B-C 25% D Mortgage customer 12,5% Moved No Yes 25% 5% Agent-type A 8% B-C 25% D 40% Age < 40 55 % >=40 35 %

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase 7 10 8 9 6 5 1 4 3 Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) 7 Customer phase 10 Customer Life Time Value Migration 8 9 Win-back Churn Bad debt 6 Customer Life Time 5 Cross-sell 1 4 Consideration 3 Cost to serve 2 Recurring revenues Organisational answer Welcome Acquisition cost Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Kosten value driver afstemmen op LTV B. Nieuwe acties en/of proposities bedenken C. Acties stoppen en/of proposities veranderen D. KPI’s in lijn brengen met LTV

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Kosten value driver afstemmen op LTV B. Nieuwe acties en/of proposities bedenken C. Acties stoppen en/of proposities veranderen D. KPI’s in lijn brengen met LTV

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus [EUR] 300 250 200 150 100 50 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 LTV-deciles

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus [EUR] 300 250 200 150 100 50 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 LTV-deciles

3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Customer phase Orientation Selection Relation confirmation Usage Relation extension Product confirmation Relation orientation (full) Payment Searching new relation (confirmation) Customer phase Customer Life Time Value Customer Life Time Organisational answer Seduce Offer Develop satisfaction Service Cross sell/ up sell Confirm/ migrate Renew Collect debts Win-back

Benoem value drivers levenscyclus en bereken Life Time Value 3. Praktijkaanpak Klantlevenscyclus Benoem value drivers levenscyclus en bereken Life Time Value Analyse value driver • Versus Life Time Value • Uitgaven/acties versus Life Time Value • Nieuwe acties/proposities • (KPI’s) Executie ∆ Value driver