Leren parafraseren & synthetiseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Communicatie & Presentatie
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Vrijzinnig Hoofdvraag: 'Hoe moet GroenLinks zich verhouden tot de afnemende populariteit van het gedoogbeleid, specifiek op het gebied van softdrugs?'
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het socialisme Paragraaf 7..
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Autisme en intelligentie
Het Potlood.
LOT OP REIS.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Breuklijn tussen laag- en hooggeschoolden
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Academische vaardigheden - C1.5
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Een leesstrategie: toepassing
Slot 4Hc.
Argumentatiestructuren
Cursus Lezen 5 vwo.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Beschouwing – De Laatste Tips
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Bouwplan 4Hc.
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Taalkundige feiten en hypothesen
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Kritisch denken ‘vertaald’
Opgroeien in de stad les 3
Methodiek: Plancyclus
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Correctie Luisteren CNaVT “TV en geweld”. Preposities We moeten kinderen beschermen X elke vorm van geweld. Er is tegenwoordig veel geweld te zien X televisie.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Centraal Examen Nederlands
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Verbanden en signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Overtuigende tekst/betoog
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Tekstverbanden en signaalwoorden
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Aangeboren of aangeleerd?
Van alle markten thuis Perron 1 – les 23.
Examen samenvatten 2010 II Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? Hoe ziet de samenvatting eruit?
Transcript van de presentatie:

Leren parafraseren & synthetiseren

Inhoud Standpunt / conclusie (vs) argumenten / onderzoek Een samenhangend betoog schrijven Verwijzen naar andere auteurs Taal in wetenschappelijke teksten

1. Standpunt / conclusie (vs) argumenten / onderzoek

Voorbeeld Lees fragment 1 opnieuw. Haal er het standpunt uit en de argumenten.

Voorbeeld Standpunt: twee- of meertaligheid moet gestimuleerd worden, onder meer in het onderwijs Argumenten: Twee- of meertaligheid is natuurlijk Twee- of meertaligheid is voordelig (=> sociaal, cultureel en economisch kapitaal) Het is essentieel voor het verdere leren en leven om leervaardigheden in de moedertaal te ontwikkelen

Wat kan beter? Sinds 2004 bestaat het Onderwijs in Allochtone Talen niet meer. Minister Zalm heeft daarover besloten. De allochtone kinderen hebben dus geen kans om de basisleerstof in hun moedertaal te leren wat invloed heeft op hun manier van leren. Voor de buitenlandse kinderen zou het niet moeilijk zijn om naast hun moedertaal nog het Nederlands te leren omdat meer talen kennen een van de menselijke vermogens is. Bovendien, mensen die naast goed Nederlands hun moedertaal excellent beheersen, verrijken de Nederlandse cultuur en maatschappij en zijn nuttig voor de economie. Helaas, dankzij de nieuwe taalpolitiek zal dit voordeel van de multiculturele samenleving niet genoeg benut worden. (Salverda 2008:61)

Tips Maak een onderscheid tussen standpunt en argument, tussen het onderzoeksresultaat en het onderzoek Maak duidelijk om wiens standpunt & argumenten het gaat, wie het onderzoek heeft gevoerd, etc. Synthetiseer! Gebruik je eigen woorden – blijf niet te dicht tegen de oorspronkelijk tekst.

Taaltips Zie Wuyts, “Samenvattingen”, p. 210-213: weergeven van een standpunt, opvatting, conclusie, etc. van iemand anders

2. Een samenhangend betoog schrijven

Tips Je standpunt duidelijk uiteenzetten Je argumenten duidelijk afbakenen Je tekst structureren inleiding – midden – slot signaalwoorden! => scriptie, essay, betoog CNaVT, etc.

Wat kan beter? De Nederlandse beleidsmakers besteden bijna geen aandacht aan twee- of meertaligheid. Die kan voor de maatschappij bovendien een grote aanwinst betekenen.

Wat kan beter? De Nederlandse beleidsmakers besteden bijna geen aandacht aan twee- of meertaligheid. Die kan voor de maatschappij nochtans een grote aanwinst betekenen. => tegenstellend verband!

Signaalwoorden Integreer de signaalwoorden in de zin! Varieer! (niet: “ten eerste”, “ten tweede”, “ten derde” – maar ook bijv. “verder” “bovendien”,…) De juiste verbanden leggen! Zie: Wuyts, “Teksten”, p. 206-209

Wat kan beter? Als de hennepteelt zou gelegaliseerd worden, zou dit ook tot een hogere export door de telers kunnen leiden. Daarom zou het noodzakelijk zijn om bepaalde controles in te voeren en nauwkeurige beperkingen vast te leggen. Hoewel de anti-softdrugslobby herhaaldelijk heeft aangetoond dat Nederlanders steeds meer en op steeds jongere leeftijd verslaafd raken aan drugs, aldus René van Rijckervorsel, is dat volgens mij nog geen reden om de hennepteelt te verbieden.

Samenhang Zorg voor samenhang Orden argumenten op overzichtelijke wijze (signaalwoorden, nieuwe alinea, etc.)

3. Verwijzen naar andere auteurs

Wat kan beter? Vanaf 2004 is het voor de allochtonen onmogelijk om in hun moedertaal onderwijs te krijgen. Volgens Reinier Salverda (Onze Taal 2008: 61) wordt daardoor hun talent verspild […] De Nederlandse beleidsmakers besteden bijna geen aandacht aan twee- of meertaligheid. Die kan voor de maatschappij nochtans een grote aanwinst betekenen. En dat vooral in sociaal, cultureel en economisch opzicht (ibidem).

Wat kan beter? Hoe schrijf je woorden zoals 26 juli of minister-president? Hoe moeilijk is de spelling, het vertalen van het Engels naar het Nederlands, de woordvolgorde of de morfologie voor leerlingen uit het tweetalig onderwijs en voor reguliere leerlingen? Precies dit verschijnsel beschrijft Maaike Govers in haar artikel ´We begrijpen elkaar´ (Onze Taal 2009: nr. 1).

Wat kan beter? [voetnoten] Redactie RNW. Pleidooi voor legaliseren softdrugs. In: Radio Netherlands Worldwide. <Geraadpleegd op: 12.3. 2010>. Op: http://www.rnw.nl/nederlands/article/pleidooi-voor-legaliseren-softdrugs ibidem DEEGMANS, Stef. De juridische gevolgen van hennepteeld in (huur)woningen, 2006. Doctoraalscriptie Nederlands Recht, Universiteit Maastrich. p. 19 RENÉ VAN RIJCKVORSEL. Heilige wiet. In: ELSERVIER.NL, 28 april 2005.<Geraadpleegd op: 10 maart 2010>. Op: http://www.elsevier.nl/web/Artikel/29044/Heilige-wiet.htm Geciteerd bij Van Rijcvorsel. ibidem Geciteerd van het artikel: Pleidooi voor legaliseren softdrugs. ibidem

Wat kan beter? De wet over softdrugs in Nederland is namelijk voor veel mensen niet duidelijk. Coffeeshops mogen wel een bepaalde hoeveelheid hennep en hasj verkopen maar volgens de wet is het verboden om deze softdrugs te telen. [Bergmans, 2006:18(doctoraalscriptie)]

Wat kan beter? Zoals Reuter beweert², zou dat precies het tegenovergestelde effect sorteren. Als er iets toegelaten wordt, gebeurt deze activiteit niet meer in de illegaliteit. En daardoor zouden rechters meer tijd hebben om zich bezig te houden met andere criminele delicten, zoals berovingen en inbraken, en zou dat voor veiligere straten kunnen zorgen en een vermindering van ander crimineel gedrag. Zoals voor de verkoop van hennepproducten de strenge AHOJG-criteria gelden, zouden dan ook voor de hennepteelt regels vastgesteld moeten worden.

Wat kan beter? Beïnvloedt Engels als de tweede taal de schrijfwijze van het Nederlands? Er werd een onderzoek gedaan onder de leerlingen uit tweetalig onderwijs en de overige scholieren. […] Ook hier hebben de leerlingen uit het tweetalig onderwijs in grotere mate dan de rest de woorden letterlijk in het Nederlands vertaald. Uit dit onderzoek volgt dat de leerlingen die ook in het Engels studeren meer fouten in het Nederlands maken dan de leerlingen van de gewone scholen. [Govers, 2009a]

Wat kan beter? Tweetalige leerlingen maken meer fouten als ze schrijven dan anderen. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Spellinsgfouten maken ze amper, maar (etc.)

Tips Respecteer de conventies Maak duidelijk wie wat beweert Noem de auteur in je tekst om onduidelijkheid te vermijden

4. Taal in wetenschappelijke teksten

Preposities Of een woord zuiver is kan je volgens Ruud van der Helm … meer criteria beoordelen. … het onderzoek blijkt dat de leerlingen uit het tweetalig onderwijs meer fouten maken. Stef Deegmans wees in zijn scriptie … de kritiek die toen geuit werd tegen de export van hennepproducten naar het buitenland.

Preposities Of een woord zuiver is kan je volgens Ruud van der Helm volgens meer criteria beoordelen. Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen uit het tweetalig onderwijs meer fouten maken. Stef Deegmans wees in zijn scriptie op de kritiek die toen geuit werd tegen de export van hennepproducten naar het buitenland.

Andere Uit een onderzoek blijkt dat de manier waarop Nederlanders schrijven in zekere mate beïnvloed wordt door de Engelse spelling. En op dit punt ben ik het met de auteur eens.

Verder Zie syllabus