Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Suriname Health Care Vision 2030: het verpleegkundig perspectief
Advertisements

Janine van Manen, Helene Andrea, Roel Verheul
Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Implementatie van de UNCO-MOB
HABITAT analyse instrument voor ecologische effectstudies
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Probleem Professionals gebruiken innovaties niet (helemaal) zoals bedoeld Waardoor mogelijk de effecten uitblijven bij de einddoelgroep (cliënten, patiënten.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Nieuw: Digitaal Referentiekader Gezondheidsbevordering (Refka 2.0)
Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De Ontwikkeling van de persoonsgerichte ondersteuningsuitkomsten schaal (POS) Elise Bonte 1BaOA1.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Proces en Product.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Begeleidingsplannen GGZ
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Vraag het de vrijwilliger
Academische vaardigheden - C1.5
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Landelijke werkgroep, met adviseurs: S. v. d. Pal (TNO) en M
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
CAT Critical Appraisal of a Topic
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Succesvolle implementatie: tips en tools
Vroegsignalering van psychosociale problemen
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Implementeren met haken en ogen
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Margot Fleuren Mascha Kamphuis
Scholing als strategie voor het implementeren van de fysiotherapie richtlijn artrose heup/knie Wilfred Peter.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Mascha Kamphuis, Kenniskring JGZ, 9 febr 09 (mede namens Margreet Wagenaar, Nen Heerdink, Annelies Broerse en Margot Fleuren) JGZ richtlijn sec prev kindermishandeling.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
COMMUNITY SERVICE PROJECT VU-GGD Nicole, Lotte, Berend, Paulien, Leandra & Oda Slaapproblemen bij kinderen in Amsterdam.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Relevant voor patiënt en therapeut? Klinimetrie in Abakus.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Persoonsgerichte zorg
The psychotherapy single case database
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
HABITAT analyse instrument voor ecologische effectstudies
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

MIDI: MeetInstrument Determinanten van Innovaties Margot Fleuren

Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc. Intermediaire gebruiker = professional Perceptie staat centraal = gebaseerd op verwachting of op ervaring Implementatie = daadwerkelijk gebruik

TNO model voor invoering innovaties (Paulussen 1994; Fleuren 1997; Fleuren e.a. 2002, 2004, 2006, 2010, 2012) Determinanten Innovatieproces invoerstrategie(ën) adoptie continuering verspreiding implementatie omgeving organisatie gebruiker vernieuwing

Het meten van determinanten Gemeenschappelijk uitgangspunt innovatiemodellen: meten van determinanten is basale activiteit is nodig voor (verbetering) invoering Ontbreken van gevalideerd instrument

Determinanten onderzoekslijn TNO sinds 1999 Literatuurreview en Delphi-onderzoek implementatie experts Lijst 60 potentieel relevante determinanten in 2002 Lijst sinds 2002 in onderzoek TNO: 8 empirische studies richtlijnen / preventieprogramma’s in JGZ en onderwijs Aanzet ontwikkeling meetinstrument in 2012 Meta-analyses data 8 empirische studies

Onderzoeksvragen Welke determinanten voorspellen het gebruik van innovaties? Hoe moet iedere determinant worden gemeten?

Methode (1) Data 8 empirische studies gecombineerd: meta-analyse Op vergelijkbare manier gemeten: het gebruik (% uitgevoerde kernelementen) de determinanten

Methode (2) Resultaten voorgelegd aan implementatie deskundigen (n=22) Vraagstelling en antwoordcategorieën Behouden van determinanten uit oorspronkelijke lijst Toevoeging van determinanten

Resultaten 22 determinanten voorspellen 51% variantie in gebruik (univariaat) Gereduceerde lijst van 29 determinanten 22 op basis empirische data 6 op basis theoretische verwachtingen implementatie-experts 1 op basis praktijk ervaring implementatie-experts MIDI: MeetInstrument Determinanten van Innovaties

Kritische determinanten innovatie (Fleuren e.a. 2012) > Procedurele helderheid > Juistheid > Compleetheid > Complexiteit > Congruentie huidige werkwijze > Zichtbaarheid uitkomsten > Relevantie cliënt

Kritische determinanten gebruiker (Fleuren e.a. 2012) > Persoonlijk voor/nadeel > Descriptieve norm > Uitkomstverwachting > Subjectieve norm > Taakopvatting > Eigen-effectiviteitsverwachting > Tevredenheid cliënt > Kennis > Medewerking cliënt > Informatieverwerking > Sociale steun

Kritische determinanten omgeving / organisatie (Fleuren e.a. 2012) > Wet- en regelgeving > Bekrachtiging management > Vervanging personeelsverloop > Capaciteit/bezettingsgraad > Coödinator > Tijd > Turbulentie in organisatie > Financiële middelen > Informatie over gebruik innovatie > Materialen en voorzieningen > Feedback aan gebruikers

Opdracht (1) Waar loopt u/uw organisatie tegenaan bij de invoering van de richtlijnen? 1. Wat zijn belangrijke determinanten? Welke zou u zeker inventariseren bij: Nazorg vroeg- en SGA geboren kinderen? Voeding- en eetgedrag?

Conclusie www.tno.nl/midi Onderzoek predictieve validiteit in andere settings Mail/bel bij gebruik MIDI voor ondersteuning