Wetenschappelijk onderzoek opzetten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Wat is ‘goede’ wetenschap
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
CSE Vaardigheden.
Inleiding op het vak natuurwetenschappen
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
ZW : trillingen 6 WW.
De Republiek in een tijd van vorsten. Tijdafbakening Beginpunt 1477 Begin Habsburgse overheersing van de Nederlanden Eindpunt 1702 Begin 2 de Stadhouderloze.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Rekenbeleid
Nauwkeurigheid bij Practica
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Klinisch redeneren met de Videotoets+. Klinisch redeneren  Belangrijk onderdeel van vakinhoudelijk handelen  Bouwstenen aangeleerd in basisopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Minor PO-VO-(V)MBO Rotterdam, 21 november 2014 Elwier conferentie, Zwolle 2014.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Uitscheidingsstelsel
Transport van stoffen Deze les leer je: – de stappen van wetenschappelijk onderzoek opzetten. – hoe transport van stoffen plaatsvindt in een vloeibaar.
Ontwerpen versus onderzoeken
PSO. Praktisch school onderzoek.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Pedagogische theorieën
Kijken naar Kinderen Week 4
Bijeenkomst September 2015
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Kritisch denken ‘vertaald’
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
2 Examentraining 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
Verkeersborden leren hoe werkt dat?
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Een onderzoek naar het kiemen en groeien van een bruine boon
Programmeren met kinderen
Zorgvragers met probleemgedrag
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Nauwkeurigheid bij Practica
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoofdstuk 16 De steekproefuitkomsten generaliseren naar de populatie en hypothesen over percentages en gemiddelden toetsen.
Welkom instructeurs!.
Methodiek Observeren.
Begeleiden Les 7.
Titel van wetenschappelijk project
Hoofdstuk 4 Taalverzorging
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk onderzoek opzetten

Wetenschappelijk onderzoek opzetten Doel: oefenen met het opzetten van een wetenschappelijk onderzoek. Eindterm A5: Onderzoeken. De kandidaat kan in contexten vraagstellingen analyseren, gebruikmakend van relevante begrippen en theorie, vertalen in een vakspecifiek onderzoek, dat onderzoek uitvoeren, en uit de onderzoeksresultaten conclusies trekken. De kandidaat maakt daarbij gebruik van consistente redeneringen en relevante rekenkundige en wiskundige vaardigheden.

Uitvoering van het onderzoek In de volgende video is te zien hoe onderzoekers een wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren. Het onderzoek bevat de volgende vier onderdelen: - onderzoeksvraag: geneest consumptie van banaan urine-geïnduceerde agressie? - hypothese: consumptie van banaan geneest urine-geïnduceerde agressie. - materiaal: 1 aap, 1 steekwagen met leren riemen, 1 banaan, 1 wetenschapper met volle blaas. - methoden: bind de aap vast aan de steekwagen via de leren riemen. Bied de aap een banaan aan die deels gepeld is. Neem deze onderdelen over in je schrift, bekijk de video en noteer voor elk onderdeel hoe deze is vormgegeven in het onderzoek.

Uitvoering van het onderzoek

Uitvoering van het onderzoek In de volgende video is te zien hoe onderzoekers een wetenschappelijk onderzoek opzetten en uitvoeren. Het onderzoek bevat de volgende vier onderdelen: - onderzoeksvraag: is urine-geïnduceerde agressie te genezen door consumptie van banaan? - hypothese: urine-geïnduceerde agressie wordt genezen door consumptie van banaan. - materiaal: 1 aap, 1 steekwagen met leren riemen, 1 banaan, 1 wetenschapper met volle blaas. - methoden: bind de aap vast aan de steekwagen met de leren riemen. Bied de aap een banaan aan die deels gepeld is. Zodra de aap begint te eten: urineer over de kop van de aap. Observeer de mate van agressiviteit die de aap vertoont gedurende blootstelling aan urine.

Suggesties ter verbetering Het onderzoek naar de genezende werking van banaan op urine-geïnduceerde agressie is niet zorgvuldig opgezet. Zo ontbreekt de controlegroep. Beschrijf welke controlegroep je kunt gebruiken om betrouwbaardere resultaten te krijgen. Bind de aap vast aan de steekwagen met de leren riemen. Bied de aap een appel/m&m’s/overig voedsel dat graag wordt gegeten/een placebo aan. Zodra de aap begint te eten: urineer over de kop van de aap. Observeer de mate van agressiviteit die de aap vertoont gedurende blootstelling aan urine. Geef (naast toepassing van een controlegroep) nog twee suggesties ter verbetering van het onderzoek. - gebruik meerdere apen (bijvoorbeeld 100) - herhaal het onderzoek meerdere keren met dezelfde apen, op verschillende dagen - voer het onderzoek uit op mensen

Suggesties ter verbetering Het onderzoek naar de genezende werking van banaan op urine-geïnduceerde agressie is niet zorgvuldig opgezet. Zo ontbreekt de controlegroep. Beschrijf welke controlegroep je kunt gebruiken om betrouwbaardere resultaten te krijgen. Bind de aap vast aan de steekwagen met de leren riemen. Bied de aap een appel/m&m’s/overig voedsel dat graag wordt gegeten/een placebo aan. Zodra de aap begint te eten: urineer over de kop van de aap. Observeer de mate van agressiviteit die de aap vertoont gedurende blootstelling aan urine. Geef (naast toepassing van een controlegroep) nog twee suggesties ter verbetering van het onderzoek. - gebruik meerdere apen (bijvoorbeeld 100) - herhaal het onderzoek meerdere keren met dezelfde apen, op verschillende dagen - voer het onderzoek uit op mensen

Suggesties ter verbetering Het onderzoek naar de genezende werking van banaan op urine-geïnduceerde agressie is niet zorgvuldig opgezet. Zo ontbreekt de controlegroep. Beschrijf welke controlegroep je kunt gebruiken om betrouwbaardere resultaten te krijgen. Bind de aap vast aan de steekwagen met de leren riemen. Bied de aap een appel/m&m’s/overig voedsel dat graag wordt gegeten/een placebo aan. Zodra de aap begint te eten: urineer over de kop van de aap. Observeer de mate van agressiviteit die de aap vertoont gedurende blootstelling aan urine. Geef (naast toepassing van een controlegroep) nog twee suggesties ter verbetering van het onderzoek. - gebruik meerdere apen (bijvoorbeeld 100) - herhaal het onderzoek meerdere keren met dezelfde apen, op verschillende dagen - voer het onderzoek uit op mensen