SCRUM Agile ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Bazarlessen Klas 2.
Les 1 Wat is “ Kook met mij mee!”?. Een dag zonder vlees
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Agile Development Methodologie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Wiki: Medmec04 les 5 Engagement The game called life
handvaardgheid / techniek
Proces en Product.
Les 34 Spreken – Ik houd mijn spreekbeurt
Wat willen we vandaag doen?
(De rest van de tijd besteden we aan het KiVa-spel)
Gooien met 1 en 2 dobbelstenen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
De praktijkles Htv 1 en 2.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Vergaderen.
Onze doelen en visie in beeld
Efficiënt vergaderen…
WOW: enqueteren bij Jumbo
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Waarom Scrum? Structuur Flexibeliteit Kwaliteit Toegevoegde waarde
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Week 3 Skills DoD (Definition of done) en Burn down chart Kwartaal 3: 2014/2015.
Skills week 2 INFSKL01-1 week 2.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Praktijkervaring en reflectie
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
ABV 03 Samenwerken Bijeenkomst 3 Teamspirit Teambelang Assertiviteit.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
2b1 Lesson Wat hebben we vorige les gedaan We hebben alle grammatica herhaalt van dit blok: De Present Simple De Past Simple Het werkwoord.
Marketing Coen van Wetering
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Spreekbeurt in groep 4.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Werken in studiegroepen
Het brancheboek.
Een vergadering organiseren
Instructie geven en uitvoeren
Puntentelling Teams Geschat
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
Vergadering Personeelsdienst
Training Vergaderen Een project van: In opdracht van:
Vergelijkingen oplossen
Sprint retrospective & Sprint planning
Procedures aan begin van het jaar
Transcript van de presentatie:

SCRUM Agile ontwikkelen OP4 2015

Overzicht Uitleg opdracht business skills project 4 Wat is SCRUM? Meetings Dat is SCRUM! (Theorie)

Daily meeting in een sprint

Toelichting op daily meetings in deze lessen Wekelijks houdt elk team in de bsk les een ‘stand-up meeting’ Rollen rouleren per week: trekker en teamleden (iedereen komt aan de beurt) We maken een rooster: 30 min per team Vaste agenda: 3 vragen: Wat heb je vorige keer gedaan? Wat ga je vandaag doen? Zijn er ergens problemen? Doel: afspraken maken aan begin van les: wie doet wat vandaag? Verslaglegging Afspraken over taken vastleggen op planbord  status wijzigt? Geeltje verhangen foto’s maken aan begin en eind BSK docent observeert en geeft feedback Zie verdere toelichting: Teamblog bijhouden Afronding: persoonlijk eindverslag Na afloop mag je gaan werken aan je project in de bsk les als blogverslag af is

Daily meeting: observatie door docent Teamleden Zijn zij betrokken bij het overleg? Luisteren zij naar elkaar? Spreken zijn kort en bondig? Houden zij zich aan de agenda? Geven ze voldoende informatie? Vertellen zij alle problemen? Creëren zij een positieve sfeer? Houden zij het scrum bord bij? Reageren zij op het teamblog op elkaar? Scrum master Bewaakt hij de agenda? Laat hij alle teamleden aan het woord komen? Stelt hij verhelderende vragen? Vat hij waar nodig samen? Bewaakt hij de tijd? Overschrijding tijd ja/nee? Creëert hij een positieve sfeer tijdens het overleg? Houdt hij het scrumbord bij? Maakt hij foto’s van het scrum bord? Houdt hij het teamblog bij?

Scrum bord: wie doet wat + status? Overzicht van de teamtaken – hangt altijd naast het team! Sprint Backlog voor deze Sprint (user stories) Status taken: To Do, Doing/ In Progress en Done. Post-its met de taken en namen erop, per status

Scrum bord tijdens Sprint Eisen ToDo In progress Done Work items ( inclusief hoeveelheid geschatte tijd die het kost) hangen ernaast van hoge naar lage prioriteit Neemt centrale plaats in, zorgt voor gewenste discussie zie www.trello.com/ voor digitale versie (alternatief: scrumy.com)

Teamblog: werkwijze Per projectbijeenkomst foto’s van het planbord maken (begin en eind van de dag) Trekker zet feedback erbij: Was de meeting efficiënt? Licht toe Was de meeting effectief? Licht toe Teamleden reageren hierop Hoe kijk je naar je eigen houding en bijdrage? Wat vind je van de bijdragen van de anderen? Dit alles is input voor je persoonlijke eindverslag

Persoonlijk eindverslag Input verzamelen tijdens project Verzamel alle post-its van het scrum bord met jouw naam erop voor je eigen logboek / blog Reageer op het teamblog over jouw bijdrage als teamlid aan de meetings Reageer op het teamblog over jouw bijdrage als team trekker in de team meetings Verzamel de observatieformulieren van de bsk docent over jouw bijdrage aan de team meeting Noteer hoeveel tijd je in totaal besteedt aan het project (tijdens bsk/projectlessen en daarbuiten) Schrijf dit in het persoonlijk eindverslag: Je legt uit wat je bijdrage geweest is aan het project (gebruik o.a. post-its met taken) Je legt uit wat jouw bijdrage is geweest aan de team meetings als teamlid (gebruik blog als input) Je legt uit wat jouw bijdrage is geweest aan de team meeting als team trekker (gebruik blog als input) Je legt uit hoeveel tijd je besteed hebt aan het project. Je legt uit of dit voldoende tijd is geweest. Je legt uit dat je meer gedaan hebt, dan verwacht mag worden in het project Je legt uit wat je geleerd hebt in het project