Het schandaal van de Propositie logica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Voorstellen van en redeneren over kennis
Woord van Leven Juli 2013.
LRP PASTORALE EENHEID release 2.1 Koos Willemse.
De beroemdste persoon die er is …
Alles wat een begin heeft, heeft ook een einde
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De gevolgen van de zonde
Mijn gegevens op het web!?
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Christengemeenschap De Goede Herder
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Godsdienst.
het licht van Pasen schijnt. Het is aan ons te zorgen dat, Wanneer vele paaskaarsjes branden Is dat een prachtig gezicht. Want dan zie je iedereen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Welkom in de samenkomst
PM zijn de Principia Mathematica. Deze vormen een formeel systeem voor de wiskunde. Ze zijn beschreven door A.N. Whitehead and B. Russell. Gödel bepaalt.
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Profielwerkstuk maken
Hoe kun je Geloven? 1.
Levensvragen Over geluk…..
Woord van Leven November 2009.
Sixth Sense Spirits of Nature.
Godsdienst.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Automatisch Redeneren in de praktijk
DE TYPE-TYPE IDENTITEITSTHEORIE
Autisme en intelligentie
Het Potlood.
“Op een dag...”.
Kunstmatige Intelligentie
Honden..
Praktijkpresentatie:
Kennis - Intelligentie
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Woord van Leven Oktober 2009.
Mindfulness.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Stof om over na te denken…
Gemeentekring.
Slot 4Hc.
Preek 1 Korintiërs 3: 1-23.
Wat is de zin van het leven?
Het vlugge leven Wat zijn de mensen toch gehaast, er wordt wat heen en weer geraasd. Men is amper vertrokken, per auto of trein, en men zou al op de.
Voor U? Nee voor ONS! " Ons vlugge leven ".
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Voorganger: Ds. H. Torenbeek Ouderling van dienst: J. Korthoef
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Methodiek: Plancyclus
Eveline Cannoot Het lijkt alweer zo heel erg lang geleden De zomers die ik met m'n vrienden deelde.
Kritisch denken. Naam: Simon Burgers Functie: docent communicatie / docent onderzoeksvaardigheden Instelling: De Haagse Hogeschool Auteur van boekje voor.
Rekenen en Redeneren met Oneindig Jeroen Spandaw NWD, 5 februari 2016.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
15 mei 2015 Urk 10 kenmerken van Gods geest in Romeinen 8.
HFD3: CHRONOLOGISCH/OPSOMMEND/ TEGENSTELLEND/VERGELIJKEND HFD4: CONCLUDEREND/VOORWAARDELIJK/ OORZAKELIJK/REDENGEVEND Verbanden in een tekst.
Nee Zeggen!.
Wat zou het mooi zijn! Als er een plek zou zijn, waar:
Welkom!.
Transcript van de presentatie:

Het schandaal van de Propositie logica VU MATCHING DAGEN 9 juni 2015 Dr. ir. Emanuel Rutten Het doel van de logica is om het op systematische wijze geldige van ongeldige redeneringen te onderscheiden. Is dat saai? Oninteressant? Iets om je niet mee bezig te willen houden? Welnu, voor wie dat denkt wil ik verwijzen naar dit citaat van Socrates.

Logica is de leer van het geldig redeneren ‘Maar allereerst is er een bezwaar waarvoor we moeten oppassen.’ ‘Wat voor gevaar?’, vroeg ik. ‘Dat we misologen worden, zoals anderen misantropen worden. Want dit is wel het ergste dat iemand kan overkomen: het redeneren te haten.’ Socrates in Plato’s Phaedo Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren De meest verraderlijke vorm van romantiek bestaat uit het grenzeloos liefhebben van de rede, het willen van het eeuwige, het willen van het meest heldere begrip Merleau-Ponty in De wereld waarnemen Tegelijkertijd dienen we ook te waken voor het overwaarderen van de logica. Vandaar dat ik als tegenwicht dit citaat van Merleau-Ponty inbreng. Goed, zoals ik zei is het doel van de logica is om het op systematische wijze geldige van ongeldige redeneringen te onderscheiden. Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie Maar wat is een redenering? [Zaal vragen] En wanneer is een redenering geldig? [Zaal vragen] Maar hoe bepaal je nu of een bepaalde gegeven redenering al dan niet geldig is? [Zaal vragen] Kunnen we dit op grond van onze intuïtie doen? Laten we eens een paar voorbeelden bekijken. Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Wanneer is een redenering geldig? Een redenering is geldig indien in alle mogelijke situaties waarin de premissen waar zijn, ook de conclusie waar is Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Wanneer is een redenering geldig? Een redenering is geldig indien in alle mogelijke situaties waarin de premissen waar zijn, ook de conclusie waar is Faculteit der Wijsbegeerte

Logica is de leer van het geldig redeneren Wat is een redenering? Een redenering start vanuit één of meerdere premissen (uitgangspunten) en leidt tot een bepaalde conclusie 1. Alle mensen zijn sterfelijk 2. Socrates is een mens 3. Socrates is sterfelijk Wanneer is een redenering geldig? Een redenering is geldig indien in alle mogelijke situaties waarin de premissen waar zijn, ook de conclusie waar is Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Faculteit der Wijsbegeerte

Zijn de volgende redeneringen Geldig of niet? 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat 1. Als de loonkosten stijgen, dan stijgen de prijzen 2. De prijzen stijgen niet 3. De loonkosten stijgen niet 1. Jan of Piet is de dader 2. Piet is onschuldig 3. Jan is de dader 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent niet 3. De straten worden niet nat 1. Als je hard studeert, dan haal je goede cijfers 2. Je haalt goede cijfers 3. Je hebt hard gestudeerd 1. 6 is een even getal 2. 3 is een even getal 3. 6 en 3 zijn even getallen Wat ons opvalt is dat het om de vorm en niet om de inhoud gaat. Faculteit der Wijsbegeerte

Van redeneringen naar redeneervormen De geldigheid van een redenering wordt bepaald door de vorm en niet door de inhoud van de redenering Om te bepalen of een redenering geldig is, dienen we ons af te vragen welke redeneervorm bij de redenering in kwestie hoort Als de redeneervorm (on)geldig is, dan is de oorspronkelijke redenering (on)geldig Kortom, de taak van de logica is om alle geldige redeneervormen in kaart te brengen Faculteit der Wijsbegeerte

Van REDENERINGEN NAAR REDENEERVORMEN 1. Als het regent, dan worden de straten nat 2. Het regent 3. De straten worden nat P = “Het regent” Q = “De straten worden nat” Redenering Hoe doen we dat? Hiertoe zullen we eerst een formele taal moeten introduceren om redeneervormen te kunnen weergeven. Laten we dat eerst eens gaan doen. Faculteit der Wijsbegeerte

VAN Redeneringen naar redeneervormen 1. Als P, dan Q 2. P 3. Q Redeneervorm P en Q worden proposities genoemd. Iedere propositie staat dus voor een bepaalde ware of onware bewering, zoals ‘Gras is groen’ of ‘Parijs ligt in Nederland’. Samenstelling van proposities, zoals Als P, dan Q, worden zelf ook weer proposities genoemd. We spreken dan van complexe proposities. Faculteit der Wijsbegeerte

VAN Redeneringen naar redeneervormen 1. Als P, dan Q 2. P 3. Q 1. Als P, dan Q 2. niet-Q 3. niet-P 1. P of Q 2. niet-Q 3. P 1. Als P, dan Q 2. niet-P 3. niet-Q 1. Als P, dan Q 2. Q 3. P 1. P 2. Q 3. P en Q Faculteit der Wijsbegeerte

VAN REDENERINGEN NAAR REDENEERVORMEN 1. Als P, dan Q 2. P 3. Q 1. Als P, dan Q 2. niet-Q 3. niet-P 1. P of Q 2. niet-Q 3. P 1. Als P, dan Q 2. niet-P 3. niet-Q 1. Als P, dan Q 2. Q 3. P 1. P 2. Q 3. P en Q Faculteit der Wijsbegeerte

De logische constanten Symbool Aanduiding Als… Dan… → Implicatie En ∧ Conjunctie Of ∨ Disjunctie Niet ¬ Negatie (ontkenning) Faculteit der Wijsbegeerte

De Formele taal van de propositielogica 1. P  Q 2. P 3. Q 1. P  Q 2. ¬Q 3. ¬P 1. P ∨ Q 2. ¬Q 3. P 1. P  Q 2. ¬P 3. ¬Q 1. P  Q 2. Q 3. P 1. P 2. Q 3. P ∧ Q Hiermee hebben we de formele taal van de propositielogica vastgelegd. Maar hoe bepalen we nu in het systeem van de propositielogica of een bepaalde redenering geldig is? Hiertoe hebben we waarheidstafels nodig. Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) P Q P ∨ Q ‘Of’ (∨) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) P Q P ∨ Q ‘Of’ (∨) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) P Q P ∨ Q ‘Of’ (∨) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) P Q P ∨ Q ‘Of’ (∨) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P ∧ Q W O De waarheidstafel van ‘En’ (∧) P Q P ∨ Q ‘Of’ (∨) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () P ‘Niet’ (¬) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () P ‘Niet’ (¬) Faculteit der Wijsbegeerte

WAARHEIDSTAFELS P Q P  Q W O De waarheidstafel van ‘Als… Dan…’ () P ‘Niet’ (¬) Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q P V Q P V ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q P V Q P V ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q P V Q P V ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P P Q ¬Q P V Q P V ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V ¬Q 3. P Geldig! P Q ¬Q P V Q P V ¬Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q P V R W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q P V R W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q P V R W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q P V R W O Faculteit der Wijsbegeerte

NAGAAN OF EEN REDERING GELDIG OF ONGELDIG IS 1. P V Q 2. P V R 3. P P Q R P V Q P V R W O Ongeldig! Hiermee hebben we in feite het hele systeem van de propositielogica afgeleid. We hebben een syntax. Dat wil zeggen een formele taal waarin we redeneringen en redeneervormen kunnen representeren. En we hebben een op regels gebaseerde methode waarmee we kunnen nagaan (‘berekenen’) of een bepaalde redenering geldig is. Meer is in feite niet nodig. Maar let nu op! Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Voorbeeld: P = ‘Brigitte heeft gele verf’ Q = ‘Brigitte heeft blauwe verf’ R = ‘Brigitte kan groen mengen’ 1. Als Brigitte gele én blauwe verf heeft, dan kan Brigitte groen mengen. 2. Brigitte kan met alléén gele verf of met alléén blauwe verf groen mengen. Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Voorbeeld: P = ‘De leeftijd van Jan is groter dan 20’ Q = ‘De leeftijd van Jan is kleiner dan 30’ R = ‘De leeftijd van Jan ligt tussen 20 en 30’ 1. Als de leeftijd van Jan groter is dan 20 en kleiner is dan 30, dan ligt zijn leeftijd tussen 20 en 30. 2. Uit het feit dat Jan ouder is dan 20 volgt dat zijn leeftijd tussen 20 en 30 ligt óf uit het feit dat hij jonger is dan 30 volgt dat zijn leeftijd tussen 20 en 30 ligt. Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Kortom, deze redeneervorm leidt tot ongeldige redeneringen en zou daarom niet geldig mogen zijn. Laten we met waarheidstafels nagaan of volgens het systeem van de propositielogica bovenstaande redeneervorm inderdaad ongeldig is… Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R PR W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R PR QR W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R PR QR (P  R) V (Q  R) W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R PR QR (P  R) V (Q  R) W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P Q R P∧Q  R PR QR (P  R) V (Q  R) W O Faculteit der Wijsbegeerte

HET SCHANDAAL van de propositie logica P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Deze redeneervorm blijkt dus volgens de propositielogica geldig te zijn. Een schandaal! P Q R P∧Q  R PR QR (P  R) V (Q  R) W O Faculteit der Wijsbegeerte

Een reddingspoging? Kan het systeem van de propositielogica gered worden? Let nog eens op de waarheidstafel van Als… Dan… () P Q P  Q W O Het is in tegenstelling tot de andere waarheidstafels niet vanzelfsprekend dat dit echt de enige redelijke invulling is. Is er misschien een alternatief? Faculteit der Wijsbegeerte

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O Alleen de bovenste vier opties garanderen dat de redeneervorm Uit P Q en P volgt Q geen loze afleidingsregel is P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O P Q P → Q W O Alleen de eerste twee opties garanderen dat de redeneervorm Uit P Q en Q volgt P ongeldig is

P Q P → Q W O P Q P → Q W O

P Q P → Q W O P Q P → Q W O Alleen linker optie garandeert dat de redeneervorm Uit P Q en ¬Q volgt ¬P geen loze afleidingsregel is

P Q P → Q W O

De reddingspoging faalt… Er is dus helaas maar één redelijke waarheidstafel voor Als…Dan… () P Q P  Q W O De reddingspoging van de propositielogica faalt daarom. Het systeem is en blijft inadequaat om ons menselijke redeneren volledig te beschrijven Faculteit der Wijsbegeerte

NOG Een reddingspoging? Laten we eens de waarheidstafels van P Q en ¬P V Q vergelijken. P Q P  Q W O P Q ¬P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NOG Een reddingspoging? Laten we eens de waarheidstafels van P Q en ¬P V Q vergelijken. P Q P  Q W O P Q ¬P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NOG Een reddingspoging? Laten we eens de waarheidstafels van P Q en ¬P V Q vergelijken. P Q P  Q W O P Q ¬P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NOG Een reddingspoging? Laten we eens de waarheidstafels van P Q en ¬P V Q vergelijken. P Q P  Q W O P Q ¬P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

NOG Een reddingspoging? Laten we eens de waarheidstafels van P Q en ¬P V Q vergelijken. P Q P  Q W O De proposities P Q en ¬P V Q hebben dezelfde waarheidstafels. Ze zijn equivalent. Wie P Q zegt, zegt hetzelfde als wie ¬P V Q zegt P Q ¬P V Q W O Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R (¬P V R) V (¬Q V R) Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R ¬P V R V ¬Q Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R ¬P V R V ¬Q Faculteit der Wijsbegeerte

Wat betekent dit voor het schandaal? P∧Q  R (P  R) V (Q  R) P∧Q  R (P  R) V (Q  R) Het schandaal lijkt zo verdwenen. Toch is dit alles géén oplossing. Waarom niet? Het probleem van de propositielogica wordt alléén maar duidelijker: P  Q blijkt slechts ¬P V Q te zijn en dus géén echte logische implicatie. Ook deze reddingspoging faalt! ¬(P∧Q) V R (P  R) V (Q  R) ¬P V ¬Q V R ¬P V R V ¬Q Faculteit der Wijsbegeerte

Logica naturalis en Logica Docens Logica naturalis Het bij ieder mens van nature aanwezige redeneervermogen. Dit vermogen bepaalt ons redeneren in concreto Logica docens De formele logische systemen die worden ontwikkeld door logici en onderwezen aan universiteiten en hoge scholen Hoe moeten wij gelet op wat we vandaag gezien hebben de relatie tussen logica naturalis en docens begrijpen?

Optie 1: Logica Docens heeft het primaat Logica naturalis Logica docens Concrete redenering Formele redeneervorm in systeem X (On)geldig in systeem X (On)geldig

Optie 2: Logica naturalis heeft het primaat Logica docens Concrete redenering Formele redeneervorm in systeem X (On)geldig in systeem X (On)geldig Optie 2 is gelet op “het schandaal” het meest adequaat. De logica naturalis heeft en houdt altijd het primaat

HET SCHANDAAL van de propositie logica De propositielogica blijkt als formeel logisch systeem niet in staat om ons vrije autonome menselijke redeneren adequaat te beschrijven Alle moderne formele logische systemen zijn deels gebaseerd op de propositielogica. Hetzelfde geldt dus voor al deze formele systemen Dit alles zien wij in vanuit ons vrije oorspronkelijke autonome denken, waarmee wij ons verheffen boven elk formalisme. Onze geest stijgt boven elk systeem uit Het primaat ligt dus nooit bij een formeel systeem, maar bij de menselijke geest als schepper van alle formalismen. Het verabsoluteren van een formeel systeem is ten opzichte van onze autonome vrije geest dan ook een vorm van idolatrie Wie een formalisme boven de geest stelt, maakt van dat formalisme een idool. Waar we voor moeten oppassen, is een fetisjistische bevooroordeling van formele regelsystemen boven ons onafhankelijke autonome denken Het is zoals Paulus schrijft: “De letter doodt, maar de geest maakt levend.” Faculteit der Wijsbegeerte

Verder Lezen? emanuelrutten.nl Faculteit der Wijsbegeerte