Informatie avond 23 juni 2015 Welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MBO passend onderwijs
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Informatieavond groep 7b
WELKOM.
Informatieavond groep 8
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
Zakelijke ouderavond november Een terugblik Het heden De toekomst.
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Ouderavond Groepsorganisatie
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Regels kun je omzeilen, principes niet.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Ouderavond 15 sept
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Welkom op de informatieavond
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
Informatie avond OBS Noord - maart Inhoud van de avond Welkom Algemene informatie obs Noord Video obs Noord Een dag in de kleutergroep Koffie/thee.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Welkom!. Een voorstellen: Een voorstellen: Even voorstellen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Welkom! OuderOnderwijsCafé. Doel: de informatie voor ouders en betrokkenheid van ouders op beleidsmatig & onderwijsinhoudelijk niveau vergroten Hoe: 3x.
Informatieavond 7 juni 2016 Agenda voor vanavond: 1.Welkom en toelichting op de avond 2.Visie en aantallen kinderen 3.Kaders vanuit school en overheid.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Informatieavond Unit 3 Welkom allemaal!.
Open dag OBS Noord – 14 maart 2017
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Ouderinformatie avond
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatieavond 15 november 2017
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Door Sabrina Heijnen.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Open dag OBS Noord – 7 maart 2018
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Basisschool St. Lambertus September 2018
Open dag OBS Noord – 5 maart 2019
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Informatie avond 23 juni 2015 Welkom

Deze bijeenkomst Doel: Korte terugblik op het afgelopen schooljaar Kort verslag van het inspectie bezoek op 8 juni 2015 Ouders zijn op de hoogte van de groepsindeling voor het schooljaar 2015-2016 Ouders zijn op de hoogte van de onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen voor het volgende schooljaar. Plan van aanpak: Fase 0: Onderzoek en actie ( sept/ okt. 2014) Fase 1: Basis op orde ( november 2014 / maart 2015) Fase 2: Onderwijsconcept en professionalisering ( maart 2015/ tot juli 2015) Fase 3: Uitbouwen onderwijsconcept ( schooljaar 2015/2016)

Plan van aanpak Fase 0 november/januari 2015 Fase 1 jan. t/m maart 2015 Kernthema: Onderzoek en actie Onderzoek Analyse Vier speerpunten vastgesteld - Structuur en eenduidigheid - Kwaliteit van het onderwijs - Kwaliteitszorg - Communicatie Eerste acties naar aanleiding van de analyse: - organisatie: structuur, voorspelbaarheid en consequent zijn - visie: collectieve ambitie opgesteld - teamvorming: één team - externe ondersteuning bij de verbetertrajecten Kernthema: Basis op orde Werken met methodes; volgen van de leerlijnen; leerdoelen behalen en daarna divergent differentiëren Methodes kiezen Zorgleerlingen in kaart gebracht en plan van aanpak opgesteld. Beleidsontwikkeling (bijv. scholing, zorgstructuur, toelatingsbeleid)

Visie Ambitie Wij zijn één school met heterogeen onderwijs Met (natuurlijk) extra en expliciete aandacht voor HB-leerlingen Dus: uitdagen, verdiepen, verbreden, nieuwsgierig maken, onderzoekende houding. Voorwaarde: basis op orde Leren doe je samen (sociaal constructivisme) Vakbekwame leerkrachten, gespecialiseerd in HB-onderwijs Bekostiging binnen de lumpsum (eventueel vrijwillige ouderbijdrage voor gastdocenten, excursies e.d) Ambitie Kinderen zijn in staat om keuzes te maken die passen bij hun talenten en die hen in staat stelt maatschappelijk te functioneren. Kinderen worden gehoord en gezien door alle leerkrachten en lossen samen conflicten op. Kinderen leren in een rijke leeromgeving waar zij individueel en met elkaar kennis en vaardigheden op niveau oefenen. Leerkrachten gaan uit van de ontwikkelkracht van kinderen en gebruiken de eindtermen voor het primair onderwijs als richtlijn voor de onderwijsdoelen. De leerkrachten hebben kennis van de leerlijnen en stemmen instructie en organisatie af op de verschillende niveaus en interesses. De leraren leren met en van elkaar en hebben specifieke kennis van de hoogbegaafde leerling Leerkrachten en kinderen maken samen afspraken hoe zij met elkaar omgaan op school.

Verslag inspectiebezoek 8 juni 2015 Kwaliteitsgebieden: Resultaten, proces aanbod, schoolklimaat en veiligheid Kwaliteitszorg en ambitie Resultaten: voldoende/ goed Cito resultaten zijn goed. Aandachtspunten: taak- werkhouding, let op hiaten, doelen voor expressie vakken en zaakvakken. Proces Aanbod: voldoende Breed, eigentijds en gebaseerd op de kerndoelen Een inhaal slag gemaakt Externe hulp ingeschakeld Didactisch handelen voldoende, werken met directe instructiemodel Ondersteuning en evaluatie Aandachtspunten: gestructureerd aanbod voor SEO Toelatingsprotocol Uitbouwen DI model Structuur, hoge verwachtingen, taak –werkhouding, doorzettingsvermogen

Schoolklimaat en veiligheid: voldoende Visie bijeenkomsten Klassen- en schoolregels Eenduidige pedagogische aanpak Voorspelbaar en betrouwbaar schoolklimaat Respectvol en betrokken Leerlingen leren sociale vaardigheden Aandachtspunten: Hoge verwachtingen Seo methode Communicatie

Kwaliteitszorg en ambitie: voldoende Jaarplan -> verbeterpunten -> kwaliteitskaart Waar nodig plannen van aanpak + afspraken Regelmatig klassenbezoeken met kijkwijzers Collegiale consultaties. Visie Gedragen beleid. Verantwoordelijkheid voelen voor het geheel Aandachtspunten: Duidelijke analyses en evaluaties over de effecten Samenwerking tussen lk. en afdelingen Gezamenlijke verantwoordelijkheid kan nog groeien

Fase 2 maart – zomervakantie ‘15 Kernthema: Onderwijsconcept en professionalisering Inrichting van ons onderwijsconcept: Een school met gemengde groepen waarbij expliciete aandacht is voor de hoogbegaafde leerling. Een school waarbij het samenwerkend leren een centrale rol speelt. Projecten voor leerlingen opzetten (plannen, uitvoeren en evalueren) Projecten tijdens Leonardotijd waarbij de leerling zijn eigen leerdoelen stelt. Thematisch onderwijs a.h.v. een methode Gesprekscyclus leerkrachten: Kennis over onderwijs aan HB-leerlingen Competenties in kaart Doelstellingengesprek Scholing Teambijeenkomsten visie Teambijeenkomsten leren leren Teambijeenkomsten verbreding en verdieping rekenen Beleidsontwikkeling (onder andere: toelatingseisen nieuwe leerlingen) Protocol toelating nieuwe leerlingen.

Groepsindeling Rekening houdend met de volgende aspecten : Visie van de school Aantal leerlingen Financiering vanuit de overheid Komen we tot de volgende groepsindeling:

Toelichting klassenindeling Groep Aantal leerlingen Leerkracht Groep 1-2-3 21 leerlingen Willeke Groep 4-5 23 leerlingen, 9 hb leerlingen en 14 reguliere leerlingen Sylvia en Marieke Groep 6-7 HB 20 leerlingen Anna en ? Groep 6-7-8 19 leerlingen, 8 hb leerlingen en 11 reguliere leerlingen. Janine en Mariël ( Annika vult het zwangerschapsverlof) Overige: Intern adviseur: Marianne Franse Ondersteuning zorg en ontkoppeling Marieke , Marianne Marika en ?

Leerling volgsysteem cognitief en sociaal emotioneel Zelfstandigheid Groep 1-2-3 Adaptief onderwijs Leerling volgsysteem cognitief en sociaal emotioneel Zelfstandigheid Leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong Ondersteuning door klassenassistent en leerkracht. Groep 4-5 regulier en hb Er vindt passend onderwijs plaats op alle niveaus. Hoogbegaafde leerlingen : korte instructie , verbreding en verdieping, Leren Leren , Leonardotijd en gastlessen. Reguliere leerlingen volgen onderwijs volgens de 1-2-3 aanpak Aansluiting bij het niveau. Groep 6-7 HB Voltijds hb onderwijs Eventueel aansluiting bij regulier onderwijs Groep 6-7-8 regulier en hb Gemengde groep. Accent in groep 8 op voorbereiding v.o. Het onderwijs wordt in deze groep op dezelfde wijze aangeboden als beschreven bij groep 4-5.

Dag indeling 4 zorg en basis 4 plus 5 zorg en basis 5 plus 8.30 – 9.00   4 zorg en basis 4 plus 5 zorg en basis 5 plus 8.30 – 9.00 kring/ stillezen 9.00 – 9.30 rekenen leonardotijd/ gastles 9.30 – 10.00 10.00 – 10.15 PAUZE 10.15 – 10.30 eten en drinken, jeugdjournaal 10.30 – 11.00 spelling spelling en weektaak 11.00 – 11.45 taal 11.45 – 12.00 weektaak 12.00 – 12.30 12.30 – 13.00 leren leren 13.00 – 13.30 13.30 – 14.30 thematisch onderwijs

Voorbeeld: groep 4-5 (regulier en HB): Instructies op de basisvakken zijn gescheiden voor plusleerlingen en zorg-/basisgroep. De zorggroep krijgt bovendien verlengde instructie. De basisvakken hebben alle een gezamenlijke start en een gezamenlijke afsluiting. Tijdens de weektaaktijd is er vaste begeleidingstijd van de leerkracht, voor alle drie de groepen (zorg, basis en plus). De tijd die de plusleerlingen ‘over’ hebben, omdat zij minder tijd besteden aan de basisvakken, wordt besteed aan Leonardotijd, schaken, science en eventuele andere gastlessen. Dit is een voorbeelddag: natuurlijk is er in het rooster ook tijd ingeruimd voor begrijpend lezen, Engels, muziek, drama, schrijven en gym.

Fase 3 september ‘15  Kernthema: uitbouwen onderwijsconcept Inrichting van ons onderwijs: Borging en vervolg Taalmethode invoeren Methode voor groep 1-2 invoeren Thematisch onderwijs a.h.v. een methode Samenwerkend leren, inzet van coöperatieve werkvormen Aandacht voor taak-werkhouding Begeleiding van externe deskundige Professionalisering leerkrachten Communicatie

Als spinnen samen weven, kunnen ze een leeuw vastbinden Tot slot Als spinnen samen weven, kunnen ze een leeuw vastbinden