BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
Advertisements

"De mier" een fabel ....
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Beelden storm.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Communicatie met de klant
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
WoW EMEG-LIJST.  Vrienden  Nieuwsgierig  Enthousiast broertje WAAROM?
Welke trends komen terug
Anne-Frank.
Hogescholen in Dialoog
Door Marit Mulder.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Glow.

‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Wat willen we vandaag doen?
Heb lief, alsof je nooit werd gekwetst...
House of Freaks BEACHCLUB VROEGER. Wie? Wat? Waar?  House of Freaks  2 juni :00 – 00:00  Beachclub Vroeger  Bloemendaal.
Harry Potter Studios.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Onthaal en service.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Motiveren van vrijwilligers
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Producten & Werkprocessen
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Een liefdesgeschiedenis
Het jungle feest.
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Welkom op donderdag 22 januari 2015 Vanaf 17:00 tot 19:00 uur (incl
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een juk over zijn schouders hingen. Eén van de twee kruiken vertoonde een barst. En.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Volksuniversiteit Zwolle
DE SPIEGEL.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Welkom in groep 1.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Volksuniversiteit Zwolle
Coaching.
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Verkoop Service.
Overzicht gedragingen per competentie
Klachtenbehandeling.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

BIJZONDERE KLANTVERHALEN

AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel resultaat 5. Impact 6. Inzicht 2

OPZET ONDERZOEK Kwalitatief panel onderzoek Mei & juni B2C verhalen 50 B2B verhalen 3

KLANTPROCESSEN & KLANTVERHALEN 4 Bijzondere klantverhalen in de B2B omgeving hebben vooral betrekking op de volgende situaties: Oriëntatie & Aanschaf 15 verhalen Leveren 6 verhalen Service & Garantie 23 verhalen Klachten 6 verhalen

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 5 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 6 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 7 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom ECHT OP MAAT: Meedenken met de klant in een persoonlijke benadering

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 8 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom ECHT OP MAAT: Meedenken met de klant in een persoonlijke benadering ECHTE AANDACHT: Echt moeite willen doen, Proactief, Meedenken met situatie

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 9 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom ECHT OP MAAT: Meedenken met de klant in een persoonlijke benadering ECHTE AANDACHT: Echt moeite willen doen, Proactief, Meedenken met situatie ECHT PROFESSIONEEL ONTZORGEN: Behulpzaamheid, Extra stapje zetten om de klant te ontzien

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 10 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom ECHT OP MAAT: Meedenken met de klant in een persoonlijke benadering ECHTE AANDACHT: Echt moeite willen doen, Proactief, Meedenken met situatie ECHT PROFESSIONEEL ONTZORGEN: Behulpzaamheid, Extra stapje zetten om de klant te ontzien ECHT GARANTIE: Stap verder dan retourneren/ geld teruggave, Kosteloos geholpen

ESSENTIES VAN ERVARINGEN 11 ECHTE ZORG: Begrip, Behulpzaamheid Inlevingsvermogen, Besef van urgentie ECHT MENSELIJK: Humor Een leuk gesprek Warm welkom ECHT OP MAAT: Meedenken met de klant in een persoonlijke benadering ECHTE AANDACHT: Echt moeite willen doen, Proactief, Meedenken met situatie ECHT PROFESSIONEEL ONTZORGEN: Behulpzaamheid, Extra stapje zetten om de klant te ontzien ECHT GARANTIE: Stap verder dan retourneren/ geld teruggave, Kosteloos geholpen ECHTE KLACHTAFHANDELING: Luisteren, Meedenken, Inlevingsvermogen, Snelheid, Oplossing klacht Gratis bezorgen, Korting

ESSENTIES VAN ERVARINGEN ILLUSTRATIE 1/3 ECHT OP MAAT: Er moest een website ontworpen worden en de klant had een gesprek met een adviseur. Direct was er een goede klik. De adviseur wist zich in te leven in de klant zijn gedachten en ideeën. Hierbij maakte de adviseur de vertaalslag naar de sfeer en uitstraling die de klant wenste. 12

ESSENTIES VAN ERVARINGEN ILLUSTRATIE 2/3 ECHT GARANTIE: Bij het kapot gaan van de Canonprinter werd er een servicemonteur ingeschakeld. Er werd uitgelegd dat de organisatie daardoor volledig stil lag. De servicemonteur dacht mee en besloot, buiten de afgesproken SLA’s om, de printer binnen een dag te repareren. 13

ESSENTIES VAN ERVARINGEN ILLUSTRATIE 3/3 ECHTE KLACHTAFHANDELING: Bij ontvangst van een nieuwe toner, bleek deze een defecte chip te hebben. Hierdoor kon het apparaat niet gebruikt worden, kon er niet geprint en gescand worden, vanwaar er een klacht ingediend is. 123 Inkt heeft toen met spoed een vervangende toner opgestuurd, zonder dat het defecte product eerst toegestuurd diende te worden. 14

EMOTIES VOORTIJDENSNA Blij Gewaardeerd Boos Teleurgesteld Blij Tevreden

IMPACT In welke mate maak je de positieve ervaring vaker mee? van de mensen geeft aan het bijzondere klantverhaal nooit eerder te hebben meegemaakt bij dezelfde winkel/organisatie/instantie. van de mensen verwacht dat andere personen hetzelfde zullen of kunnen meemaken bij deze winkel/organisatie/instantie. van de mensen geeft aan deze bijzondere ervaring vrijwel nooit eerder meegemaakt te hebben bij andere winkels/organisaties/instanties. 43% 98% 32%

IMPACT Wat voor invloed heeft dit op jou als klant? van de personen geeft aan dat het beeld dat zij hebben van de organisatie (zeer) positief is beïnvloed. 100% van de personen geeft aan dat de kans erg groot is dat zij terugkomen bij de organisatie als klant. 100% van de personen geeft aan dat de manier waarop zij praten over de organisatie naar anderen (zeer) positief is beïnvloed. 96%

INZICHT 1. Bijzondere klantervaringen beginnen bijna allemaal negatief 2. Een bijzondere klantervaring opdoen is eerder uitzondering dan regel 3. Een positieve klantervaring is al snel bijzonder 4. Een bijzonder klantverhaal heeft een positieve impact op: 1. Het praten over de organisatie 2. Het beeld/imago van een organisatie 3. Klantbehoud