MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
<Naam spreker en school/ gemeente
Open Dorp Erfgoed in de kijker. Waarom een Open Dorp? Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht voor erfgoed in het algemeen Meer aandacht.
Deel 2 van de presentatie
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Daisy en leeshulpjes Vrieselhof 24 mei 2011 Onze ervaringen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs
Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams.
Voor een warme én sterke school! Dirk Bocken
Project erfgoededucatie
Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
OLVP MIDDENSCHOOL EERSTE GRAAD. DE BRUGFUNCTIE VAN DE EERSTE GRAAD Specifieke opdracht: Een kwalitatieve opvang organiseren van leerlingen uit de basisschool.
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
Historische vaardigheden
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Informatieavond woensdag 23 september 2015 Voortgezet Onderwijs.
5 AFSPRAKEN VOOR HET HELE SCHOOLJAAR
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Meedraaidag: Techniek 22 oktober 2015 De Brug Ternat.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Thema Roos van Leary in de klas
Nederland in de Eerste Wereldoorlog Regio Zeist. Project Zeist in Wereldoorlog ll.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Herdenking WO I in onze SG
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Focusgroepen Vlaanderenbreed Stageregistratiesysteem
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Toelichting biologie in GWW
‘De Groote Oorlog’ Herinneringseducatie, in een samenwerking van Katho-Reno, DPB, Eekhoutcentrum, Provincie West-Vlaanderen.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Meesterlijk - Op de proef gesteld Filmfragment Fysica
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
Presentatie Rode Bosbes
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Project Algemene Vakken
Benchmark onderzoek.
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Dienst kinderopvang baby’s en peuters
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren 28 april 2014

Doelen van de vorming Uitwisselen van ervaringen Verhogen van kennis over WOI Inzichten verwerven in de praktische inpasbaarheid van de kennis over WOI

Verloop van de vorming Stavaza Leerplandoelen Info WOI door Tom Mogelijk te gebruiken materiaal Aan de slag

Wat gebeurt er nu al? Rondje bij de aanwezigen

Vertrekkend vanuit de LPD-en

MaVo Eerste graad De lln kunnen figuren en gebeurtenissen die belangrijk zijn bij het onder- werp, het thema of project op een gegeven tijdsband plaatsen. (od 12) De lln kunnen aan de hand van voorbeelden verschillen aantonen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14) De lln kunnen onder begeleiding conclusies formuleren over de ver- schillen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14) De lln kunnen aan de hand van eenvoudige bronnen / materialen het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd vergelijken met hun eigen leven en daar onder begeleiding conclusies uit trekken. (od15)

MaVo 2de graad 3de graad Illustreren dat het leven ingebed ligt tussen heden en verleden. (LPD 8 -> 29 - 33* - 34*) Belangrijke wereldproblemen bondig omschrijven. (LPD 10 -> 31) De leerlingen kunnen illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (et17) De leerlingen kunnen belangrijke wereldproblemen herkennen en bespreken. (et19) De leerlingen kunnen respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed*

(P)AV 2de graad 3de graad Illustreren dat het dagelijks leven ingebed ligt tussen verleden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD31) Onder begeleiding aspecten van het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd met het eigen leven vergelijken (AV: LPD32) Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*) Illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD30) Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*)

MaVo en PAV 3de jaar 3de graad Respect opbrengen voor het cultuur-historisch erfgoed. (MaVo en PAV: LPD 23*, AV: 29*)

En nog heel wat meer LPD-en, afhankelijk van de uitwerking van de aangeboden lesinhoud.

Tom aan de slag Ppt van Tom De Paepe, Vakbegeleider Geschiedenis

En nu wij aan de slag!

Hoe? Overleg met collega’s Bouw een leerlijn uit Houd rekening met de beroepsopleiding van de ll Inspirerend, ondersteunend, activerend en differentierend materiaal 1 beeld vertelt meer dan 1000 woorden 1 lied/gedicht verwoordt meer dan 100 gevoelens

Frontschilders en andere Oorlogspropaganda Oorlogsjournaal Opmerkelijkste antioorlogslied uit WOI: I didn’t raise my son to be a soldier (1915) https://www.youtube.com/watch?v=-C2qOAgMCl4 Lied over de kindsoldaten zoals er 300 000 meevochten in beide kampen: Johnnie (oorlog aan de oorlog) Bram Vermeulen https://www.youtube.com/watch?v=A6D2EwaFD58

Trotter: Front 14 (Van In) PAV Atelier: De eerste wereldoorlog (De Boeck) Elsie en Mairi (Ivan Adriaenssens bij Lannoo) Afspraak in Nieuwpoort (Ivan Adriaenssens bij Lannoo) http://www.ivanpetrus.com/ http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ archief/programmas/dezevendedag/2.18089/2.18 090/1.1123686 De Grote Slachting (door Tardi bij Casterman) Loopgravenoorlog (door Tardi bij Casterman)

Ook niet te versmaden Tentoonstellingen 'De Grooten Oorlog in grote lijnen' en 'Congo aan de Yzer‘. Op 23 mei doorlopend van 15u30 tot 20u te bezoeken in het Hoger Technisch Instituut Sint - Antonius (Holstraat 66 9000 Gent). Toelichting 'Congo aan den Yzer' door Griet Brosens : 17u10 tot 17u30. http://eustory.belvue.be/nl/eustory-14-18

Meer info martine.vanovermeiren@vsko.be tom.depaepe@vsko.be www.pinterest.com\mvanovermeiren www.vicog.be > diocesane pedagogische begeleiding > secundair onderwijs > vakgebieden > PAV