MaVo/(P)AV-netwerkdag De Groote oorlog Tom de Paepe Martine Van Overmeiren 28 april 2014
Doelen van de vorming Uitwisselen van ervaringen Verhogen van kennis over WOI Inzichten verwerven in de praktische inpasbaarheid van de kennis over WOI
Verloop van de vorming Stavaza Leerplandoelen Info WOI door Tom Mogelijk te gebruiken materiaal Aan de slag
Wat gebeurt er nu al? Rondje bij de aanwezigen
Vertrekkend vanuit de LPD-en
MaVo Eerste graad De lln kunnen figuren en gebeurtenissen die belangrijk zijn bij het onder- werp, het thema of project op een gegeven tijdsband plaatsen. (od 12) De lln kunnen aan de hand van voorbeelden verschillen aantonen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14) De lln kunnen onder begeleiding conclusies formuleren over de ver- schillen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14) De lln kunnen aan de hand van eenvoudige bronnen / materialen het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd vergelijken met hun eigen leven en daar onder begeleiding conclusies uit trekken. (od15)
MaVo 2de graad 3de graad Illustreren dat het leven ingebed ligt tussen heden en verleden. (LPD 8 -> 29 - 33* - 34*) Belangrijke wereldproblemen bondig omschrijven. (LPD 10 -> 31) De leerlingen kunnen illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (et17) De leerlingen kunnen belangrijke wereldproblemen herkennen en bespreken. (et19) De leerlingen kunnen respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed*
(P)AV 2de graad 3de graad Illustreren dat het dagelijks leven ingebed ligt tussen verleden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD31) Onder begeleiding aspecten van het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd met het eigen leven vergelijken (AV: LPD32) Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*) Illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD30) Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*)
MaVo en PAV 3de jaar 3de graad Respect opbrengen voor het cultuur-historisch erfgoed. (MaVo en PAV: LPD 23*, AV: 29*)
En nog heel wat meer LPD-en, afhankelijk van de uitwerking van de aangeboden lesinhoud.
Tom aan de slag Ppt van Tom De Paepe, Vakbegeleider Geschiedenis
En nu wij aan de slag!
Hoe? Overleg met collega’s Bouw een leerlijn uit Houd rekening met de beroepsopleiding van de ll Inspirerend, ondersteunend, activerend en differentierend materiaal 1 beeld vertelt meer dan 1000 woorden 1 lied/gedicht verwoordt meer dan 100 gevoelens
Frontschilders en andere Oorlogspropaganda Oorlogsjournaal Opmerkelijkste antioorlogslied uit WOI: I didn’t raise my son to be a soldier (1915) https://www.youtube.com/watch?v=-C2qOAgMCl4 Lied over de kindsoldaten zoals er 300 000 meevochten in beide kampen: Johnnie (oorlog aan de oorlog) Bram Vermeulen https://www.youtube.com/watch?v=A6D2EwaFD58
Trotter: Front 14 (Van In) PAV Atelier: De eerste wereldoorlog (De Boeck) Elsie en Mairi (Ivan Adriaenssens bij Lannoo) Afspraak in Nieuwpoort (Ivan Adriaenssens bij Lannoo) http://www.ivanpetrus.com/ http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/ archief/programmas/dezevendedag/2.18089/2.18 090/1.1123686 De Grote Slachting (door Tardi bij Casterman) Loopgravenoorlog (door Tardi bij Casterman)
Ook niet te versmaden Tentoonstellingen 'De Grooten Oorlog in grote lijnen' en 'Congo aan de Yzer‘. Op 23 mei doorlopend van 15u30 tot 20u te bezoeken in het Hoger Technisch Instituut Sint - Antonius (Holstraat 66 9000 Gent). Toelichting 'Congo aan den Yzer' door Griet Brosens : 17u10 tot 17u30. http://eustory.belvue.be/nl/eustory-14-18
Meer info martine.vanovermeiren@vsko.be tom.depaepe@vsko.be www.pinterest.com\mvanovermeiren www.vicog.be > diocesane pedagogische begeleiding > secundair onderwijs > vakgebieden > PAV