De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams."— Transcript van de presentatie:

1 Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw

2 Page  2 Over FARO

3 Page  3 Conferentie Erfgoed & Games: Level 2, Brussel

4 Page  4 Games & oorlog http://www.youtube.com/playlist?list=PLs08y2EMbK4WUhapdIFtESBa- lH0k9z-0http://www.youtube.com/playlist?list=PLs08y2EMbK4WUhapdIFtESBa- lH0k9z-0

5 Page  5 Gamification

6 Page  6 Gamification versus Serious Game “Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan gebruik maken van meerdere media: het kan een paperbased bordspel of kaartspel zijn, een gefaciliteerde managementgame of een computergame. “bordspelkaartspelmanagementgamecomputergame Bron wikipedia

7 Page  7 WOI games http://www.nationalarchives.gov.uk/education/greatwar/g3/game/default.htm

8 Page  8 4 voorbeelden van games (spelen) rond oorlog.

9 Page  9 1) De interactieve documentaire “Onder Vuur “ http://www.legermuseum.nl/legermuseum.nl/legermuseum.nl/i000756.html

10 Page  10 1) Soldier Brother http://soldierbrother.nfb.ca/#/soldierbrother

11 Page  11 2) Google cultural institute “online tentoonstelling” http://www.google.com/culturalinstitute

12 Page  12 3) Erfgoedbeeldbanken http://www.faronet.be/web-links/beeldbanken

13 Page  13 3) Oorlog in blik http://www.oorloginblik.nl/

14 Page  14 3) Moments in Time 1989/1990 http://www.wir-waren-so-frei.de

15 Page  15 4) Maak zelf een game http://www.spelensite.be/zoeken?zoekterm=oorlog

16 wil/moet leren op een aangename en toffe manier die aansluit bij zijn/haar interesses en leefwereld LEERLING

17 wil leerstof overdragen wil leerlingen enthousiasmeren heeft veel om handen: dus het spel moet haalbaar zijn/mag niet al teveel werk met zich meebrengen het spel moet aansluiten bij de eindtermen. LEERKRACH T

18 Wat is erfgoed? Dit zijn alle sporen uit het verleden, zoals monumenten, documenten, objecten, tradities. Erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog zijn bijvoorbeeld: bunkers, forten, herdenkingsmonumenten. Maar ook: dagboeken, schilderijen, uniformen, kranten, tradities zoals de Last Post … De erfgoedwerker wil dit erfgoed: bewaren, m.a.w.: hij/zij wil ervoor zorgen ontsluiten, m.a.w. hij/zij wil dit erfgoed naar een publiek brengen en een groter maatschappelijk draagvlak creëren voor dit erfgoed. ERFGOEDWER KER

19 wil het verleden bestuderen en analyseren zo objectief en wetenschappelijk mogelijk juiste kennis over/goed inzicht in het verleden overdragen HISTORICUS

20 Page  20 Bedankt! bram@faronet.be Gregory.vercauteren@faronet.be +32 (0)2 213 10 60 www.faronet.be


Download ppt "Gaming, herinneringseducatie & WOI Dinsdag 23 april 2013 / Forumdag "De Groote Oorlog in de klas“, Brussel Gregory Vercauteren, Bram Wiercx, FARO. Vlaams."

Verwante presentaties


Ads door Google