Gender, conversatie en beleefdheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Het tweede werkstuk.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Consensus Model Jeroen van Beuningen
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
De Drama Driehoek.
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Van uitleggen leer je het meest
door: Roderick Juffermans
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Taalhandelingen en cultuur: beleefdheid
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Gemaakt door Mike van Doorn
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Listige minnaars in de liefde
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
De theorie van de dramadriehoek
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Het sollicitatiegesprek
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Communicatie en relatie
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Weerstand kan je opvatten als feedback
Onze doelen en visie in beeld
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica & Interactief communiceren
In een jeugdgevangenis
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Welkom op onze thema-avond
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Ontwikkelingspsychologie
Een vergadering organiseren
Vergadering Personeelsdienst
Presentatie: Gender en seksualisering
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

Gender, conversatie en beleefdheid Henriëtte de Swart Sociolinguistics of the Romance languages, Januari 2007

Praten als een dame (Lakoff 1974) Vrouwentaal (= door vrouwen) Lexicon: Fijnere nuances (kleuren: mauve, lavender). Preoccupatie met triviale onderscheidingen.

Praten als een dame II Zwakkere f partikels (oh dear) tegenover sterkere m partikels (shit). Zwakkere versus sterke uitdrukking van gevoelens: dociliteit, zwakke positie in de maatschappij. Adjectieven (neutraal – great/ vrouwelijk adorable). F vormen: onbelangrijk voor de grote wereld.

Praten als een dame III Syntaxis: tag questions The way prices are rising is horrendous, isn’t it? Geen sterke assertie, straalt onzekerheid uit, spreker hoeft niet serieus te worden genomen.

Praten als een dame IV Indirecte speech act vs. directe speech act (Deur dicht! Vs. Wil je de deur dicht doen?). Indirecte vorm is beleefder (typisch voor f). Vrouwen geven geen orders (machtsverschil).

Praten over vrouwen Vrouw/dame. Euphemisme nodig voor iets wat minder confortabel is. Mevrouw/juffrouw. Huwelijkse status van vrouwen belangrijk (van mannen niet): maatschappelijke afhankelijkheid

Resultaten Lakoff Maatschappelijk afhankelijke positie vrouwen zichtbaar gemaakt in manier waarop over vrouwen wordt gepraat. Meisjes wordt geleerd te praten als een dame, waardoor zij in hun eigen taalgebruik zwakkere positie bevestigen.

Intermezzo Tafelgesprek tussen mannen en vrouwen: vrouwen, ken je grenzen! http://www.glumbert.com/media/women Let op: beelden kunnen als schokkend ervaren worden..

Vrouwentaal of taal der machtelozen? O’Barr en Atkins (1998). Voorbeeld: analyse van taal van getuigen in rechtzaal op kenmerken van Lakoff’s ‘vrouwentaal’.

Resultaten Vrouwelijke expert getuige praat zonder kenmerken van vrouwentaal. Man met ‘lage’ sociale status (laag betaalde baan of werkeloos) praat met veel kenmerken van vrouwentaal. Veel mannen en vrouwen zitten in het midden van de schaal.

Rol vrouwen in conversatie Vrouwenrol in conversatie: maintain flow of conversation, zoeken naar consensis, positieve solidariteit. Vrouwen stellen vragen (mannen antwoorden). Vrouwen gebruiken ‘jij’ en ‘ik’ vaker (betrokkenheid bij ander). Vrouwen houden hun mond als ze worden onderbroken, of weinig respons krijgen.

Rol mannen in conversatie Mannen onderbreken vaker. Mannen spreken een ander tegen. Mannen besteden geen of weinig aandacht aan uitspraak andere spreker (minimal respons) Mannen bepalen en beheersen onderwerp van gesprek. Mannen geven mening, standpunt, oordeel, advies.

Culturele verklaring Maltz and Barker (1998): Mannen en vrouwen hebben verschillende communicatiecultuur. In conversatie wordt een spel gespeeld met cltureel bepaalde regels. Als regels voor ‘taalspel’ cultureel bepaald zijn, kunnen misverstanden leiden tot miscommunicatie.

Hoe leren we taalspel? Taalspel wordt geleerd in ‘peergroup’, tussen 5-15 jr. In die leeftijdscategorie is ‘peergroup’ voornamelijk van dezelfde sexe. Wereld van jongens en meisjes verschillend. Dus: conversatieregels j/m verschillend.

Wereld van meisjes Meisjes spelen in kleinere groepen (vaak 2). Homogene leeftijdsgroepen. Spel op uitnodiging (‘erbij horen’). Spel is coöoperatief, niet-competitief. ‘beste’ vriendin: intimiteit, gelijkwaardigheid, loyaliteit.

Talige reflecties: meisjes Veel positieve beleefdheid. Geef anderen ruimte om te spreken, en toon betrokkenheid bij wat ze zeggen. Bindende taal: laten we samen, zullen we, we zouden kunnen Kritiek verpakken. ‘Bazige’ taal vermijden.

Wereld van jongens Jongens spelen in grotere groepen. Hiërarchische organisatie: relatieve status, dominantie relaties.

Talige reflecties: jongens Aandacht trekken en houden van publiek: goed spreker is leider. Moppen, verhalen vertellen. Zichzelf manifesteren als een ander aan het woord is, interrupties. Dominantie van een ander aantasten (niet reageren, tegenspreken, zijdelingse grapjes, afzwakken): verbaal duel. Imperatieven (geef hier, jij daarnaartoe): orders uitdelen.

Beleefdheid, hiërarchie en gender Holmes (1998): studie naar complimenten als uiting van positieve beleefdheid, machtsverhoudingen en gender. Wat zie je er mooi uit! Wat heb je een mooie auto! Dat heb je goed gedaan!

Waarom een compliment? Meestal is het doel van een compliment dat iemand anders zich goed voelt. Complimenten dienen een affectief en sociaal doel, en zijn niet zozeer referentieel of informatief. Een compliment is een uitdrukking van solidariteit en goede verhouding tussen spreker en hoorder.

Compliment als FTA A: Wat een bijzondere ketting, hij is prachtig! B: Alsjeblieft, pak aan! Als een compliment een ‘gift’ is bouwt de ontvanger een ‘schuld’op aan de gever. Een compliment kan worden opgevat als FTA als het wordt geϊnterpreteerd als iets waarmee je een (te) zware schuld opbouwt.

Compliment als FTA II He, mooie benen. Mag ik daar vanavond een wandelingetje mee maken? Een compliment kan worden opgevat als FTA als het wordt geϊnterpreteerd als een ongewenste intimiteit.

Wie geeft wie een compliment? Invoegen: figure 1

Vrouwen, mannen en complimenten Vrouwen geven (68%) en ontvangen (74%) de meeste complimenten. Mannen maken elkaar weinig complimenten (9%).

Waarom genderverschil? Vrouwen beschouwen complimenten als positieve beleefdheid, als uitdrukking van solidariteit, waardering, en affectie. Mannen besteden aandacht aan de referentiële betekenis, als waarde oordeel, en als potentieel FTA.

Waarom genderverschil II Waarom geven mannen vrouwen wel complimenten, maar andere mannen niet? Omdat iedereen weet dat vrouwen complimenten meer waarderen? Omdat je complimenten geeft aan iemand die ‘onder’ je staat? Bevestigen complimenten scheve machtsverhoudingen?

Hoe geef je complimenten? Voeg in: tabel 1

Waarmee complimenteer je? Uiterlijk/kleren Wat een leuk jasje is dat! Capaciteit Wat een goeie wedstrijd heb je gespeeld! Bezit Wat een mooie sportwagen! Persoonlijkheid Wat ben je toch een fijne vriend!

Wie complimenteert waarmee? Invoegen: figure 2

Wie complimenteert wie met wat? 57% van de complimenten die vrouwen krijgen heeft betrekking op uiterlijk/outfit. Een compliment over uiterlijk is een uitdrukking van solidariteit, en positieve beleefdheid.

Wie complimenteer wie met wat? Mannen maken en krijgen mee complimenten over bezit. Complimenten over bezit kunnen een FTA vormen (jaloersheid, gift). Mannen geven/krijgen niet veel complimenten over uiterlijk. Vrees voor homosexuele connotaties?

Complimenten in een hiërarchische relatie Voeg in: figuur 3

Complimenten in een hiërarchische relatie II Complimenten komen het meest voor in een situatie van gelijkwaardigheid. Complimenten interacteren met hiërarchie: goedkeuring werk ondergeschikte. Complimenten naar een meerdere komen meer voor richting vrouwen dan richting mannen.

Conclusies Gender heeft te maken met machtsverhoudingen, maar ook met cultuur. Macht en cultuur leiden tot sociolinguïstische verschillen in taalgebruik. Misverstanden over conversatie regels kunnen leiden tot miscommunicatie. Interactie gender en taalcultuur.

Engels/Nederlands Wat de Engelsen zeggen: [very] interesting Wat de Engelsen bedoelen: I do not agree at all, I do not believe you. Wat de Nederlanders denken: Zij zijn onder de indruk! Uit: Rijkens (2006). I always get my sin.

Engels/Nederlands II Wat de Engelsen zeggen: That is an original point of view. Wat de Engelsen bedoelen: You must be crazy! Wat de Nederlanders denken: Ze vinden mijn ideeën aantrekkelijk!

Engels/Nederlands III Wat de Engelsen zeggen: You must come for dinner sometime. Wat de Engelsen bedoelen: I am not inviting you, just being polite. Wat de Nederlanders denken: Ik krijg binnenkort een uitnodiging.

Onderzoeksvragen Veel onderzoek is gebaseerd op materiaal uit de jaren ’70/’80. Hoe is de situatie nu? Veel onderzoek is uitgevoerd in de V.S. Wat is de rol van cultuur/ taal in conversatieregels in andere landen? Er is weinig onderzoek naar ‘subculturen’. Rol in interculturele communicatie?