Werkplekleren optimaliseren: Portfolio’s met Learning Analytics

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Herontwerp PDG-opleiding
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Les 7: het voorbereiden van een les
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Leren leren…..en het materiaal?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Portfolio
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Op school en in de scholengemeenschap
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Studieloopbaancoaching
Bijeenkomst September 2015
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Presentatie EduCheck SOML
Leerdoelen en het Backward-Design-model
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Interactief oefenen, formatief toetsen
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Lesgeven zonder cijfer?
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Masterclass voor lerarenopleiders
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Begeleiden Les 9.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Cijferloos lesgeven bij talen
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Werkplekleren optimaliseren: Portfolio’s met Learning Analytics Bert Slof, Äli LeijeN, Marieke van der Schaaf, & jan van Tartwijk

Competenties Portfolio’s Aanleiding Competenties Portfolio’s

Professionele taken i.p.v. competenties

PORTFOLIO’S Voordelen Geselecteerd bewijs van prestaties Verschillende instrumenten en methoden Reflectie op de eigen ontwikkeling Nadelen Lage motivatie (student en assessoren) Impact op leren is gering; beperkt gebruik v/d mogelijkheden weinig context specifieke feedback vooral gericht op beoordeling

Digitale portfolio’s met Learning analytics Learning analytics kan het leren bevorderen: Wanneer is een lerende klaar om naar het volgende onderwerp/niveau te gaan? Welke (extra) ondersteuning heeft een lerende nodig? Wanneer loopt een lerende het meeste risico om uit te vallen? Just-in-Time feedback Visualiseren van de ontwikkeling

Watchme Partners Educatieve partners Lerarenopleiding Diergeneeskunde Anesthesiologie Technische partners Digitaal portfolio Learning analytics Just-in-Time Feedback / visualisaties

Ontwikkeling digitaal portfoliO LO: De opzet Stappen: A) Ontwikkelen professionele taken en assessment procedure Delphi studies (3 ronden professionele taken) & Literatuurstudie (assesmentvormen) B) Vaststellen systeemeisen voor digitaal portfolio  Focusgroepen (2 ronden) C) Ontwikkelen en testen van pilot versie digitaal portfolio zonder/met Learning Analytics  Pilot versie gebruiken en testen student model

Ontwikkeling digitaal portfolio lo: Uitkomsten Stap a Rollen Omschrijving Professionele taken Ontwerper, begeleider en beoordelaar van leeractiviteiten (vakdidacticus en begeleider van leerprocessen) Een docent kan op grond van zelfvastgestelde doelen en de beginsituatie van de leerlingen een planning van de leeractiviteiten maken. Zij bij de uitvoering verschillende werkvormen doelmatig en flexibel hanteren en diverse media, zoals ICT, effectief inzetten. De docent kan bovendien leerlingen het hoe en waarom van de les duidelijk maken. Zij kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Daarnaast is de docent in staat om op een adequate manier de vorderingen van de leerlingen te toetsen. 5 Manager van de werksfeer Een docent zoekt persoonlijk contact met de leerlingen. Zij heeft zicht op de communicatieprocessen in de groep en kan deze op verschillende manieren sturen, zodat een ordelijke en plezierige werksfeer gehandhaafd blijft. 2 Opvoeder Een docent beschikt over voldoende identiteitsbesef, (zelf)kennis en verantwoordelijkheidsgevoel om een pedagogische visie te ontwikkelen. Zij is in staat om op basis van deze visie de zelfstandigheid en sociaal-emotionele en morele ontwikkeling (persoonsvorming) van leerlingen te begeleiden. 1 Lid van de professionele gemeenschap (docent in brede context) Een docent heeft zicht op de aspecten van het school- en onderwijsbeleid die van invloed zijn op het eigen functioneren. Zij voert lesoverstijgende taken uit en is bereid om haar invloed aan te wenden om verbeteringen in het beleid door te voeren. Dit alles doet zij door op een constructieve manier met collega’s en overige betrokkenen samen te werken. Manager van de eigen professionele ontwikkeling Een docent neemt initiatieven om haar eigen handelen, vanuit verschillende schoolsituaties en theoretische invalshoeken, te analyseren. Op basis van die analyses is zij in staat om zichzelf continue te verbeteren. De docent is daarnaast in staat om met distantie en op een onderzoeksmatige manier naar de (eigen) onderwijspraktijk te kijken.

Ontwikkeling digitaal portfolio lo: Uitkomsten Stap a Professionele taken rol “ Ontwerper, begeleider en beoordelaar” Criteria 1. Stelt leerdoelen op voor het gehele curriculum en specifieke lessen. De docent formuleert wel/niet (eigen) leerdoelen in samenhang met de de specifieke vakinhoud. De docent maakt wel/niet gebruik van SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) geformuleerde leerdoelen. De docent houdt bij het formuleren van leerdoelen wel/niet rekening met de beginsituatie van leerlingen. 2. Ontwerpt leeractiviteiten (incl. materialen en media) voor de gestelde leerdoelen. - 3. Plant de uitvoering en begeleiding van leeractiviteiten. 4. Begeleidt de uitvoering van leeractiviteiten. 5. Toetst in welke mate de gestelde leerdoelen zijn gerealiseerd.

Prestatieniveaus professionele taak “Leerdoelen” Ontwikkeling digitaal portfolio lo: Uitkomsten Stap a Prestatieniveaus professionele taak “Leerdoelen” Beginnend Voldoende Goed Excellent De docent neemt leerdoelen van anderen of de methode over. Zij staat incidenteel stil bij beginsituatie van de leerlingen en de samenhang met de specifieke vakinhoud. De docent controleert niet of de gestelde leerdoelen SMART geformuleerd zijn. De docent gaat regelmatig na of de door anderen of de methode gestelde leerdoelen aansluiten bij de specifieke vakinhoud en de beginsituatie van de leerlingen. De docent controleert of de gestelde leerdoelen SMART geformuleerd zijn. De docent formuleert eigen leerdoelen die meestal aansluiten bij de specifieke vakinhoud en de beginsituatie van de leerlingen. De eigen leerdoelen zijn gedeeltelijk SMART geformuleerd. De docent formuleert eigen samenhangende leerdoelen die aansluiten bij de specifieke vakinhoud en de gepeilde beginsituatie van de leerlingen. De leerdoelen zijn tevens SMART geformuleerd.

Ontwikkeling digitaal portfolio: Uitkomsten Professionele taken rol “ Ontwerper, begeleider en beoordelaar” Assessment procedure Bewijstukken Assessoren Cut score 1. Stelt leerdoelen op voor het gehele curriculum en specifieke lessen. De DIO wordt beoordeeld op basis van lesplannen (stage 1, opdracht meesterproef, Didactiek 1) en lessenseries (stage 2, Opdracht lessenserie 1, Didactiek 2) met bijbehorende lesmaterialen en het stagebeoordelingsformulier. IB (lesplannen/lessenserie), SB (stagebeoordelingsformulieren) en DIO (self-assessment). De DIO dient minimaal op prestatieniveau 2 geëvalueerd te worden. 2. Ontwerpt leeractiviteiten (incl. materialen en media) voor de gestelde leerdoelen. 3. Plant de uitvoering en begeleiding van leeractiviteiten. 4. Begeleidt de uitvoering van leeractiviteiten. De DIO wordt beoordeeld op basis van lesobservatieformulieren (bv. ICALT), videomateriaal en het stagebeoordelingsformulier. IB (lesobservatie), SB (lesobservatie en stagebeoordelingsformulier), DIO (self-assessment) en leerlingen (lesobservaties). 5. Toetst in welke mate de gestelde leerdoelen zijn gerealiseerd. De DIO wordt beoordeeld op basis van gebruikte toetsen (inclusief correctiemodellen en analyses) en het stagebeoordelingsformulier. IB (toets), SB (stagebeoordelingsformulieren) en DIO (self-assessment).

Ontwikkeling digitaal portfolio lo: Uitkomsten Stap b EN c

Ontwikkeling digitaal portfolio lo: just-in-time feedback

Tot slot Evaluatie digitaal portfolio Stap D: Formatieve evaluatie Just-in- Time feedback (sep 2015- jan 2016) Stap E: Formatieve evaluatie visualisaties (feb 2016 – juni 2016 Stap F: Summatieve evaluatie digitaal portfolio (sep 2016 – jan 2017) Log-files, vragenlijsten, interviews Voor meer informatie: http://www.project-watchme.eu