’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Taalportfolio in Action
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
TALENT IN ACTIE prikkelen identificeren ontwikkelen Schitteren
Welkom MAS
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Aandacht voor taal raakt de hele school
First ID project Huygens College
Ondernemen(d) in het onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Diversiteit & Discriminatie
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
IPC Nederland.
Het motiveren van leerlingen in het VO
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Basiskennis LOB.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
TRENDS 2014 Hafida
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Loopbaancompetenties
Studieloopbaanbegeleiding
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Hoe gaan we hier vandaag mee verder?
Dide Breuer.
Dementievriendelijk Noord-Brabant
De valse tegenstelling tussen autonoom en instrumenteel (en meer)
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
WELKOM bij de workshop van team Economie & Ondernemen (E&O)
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
JUIST GYM.
Plaats, datum bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie
JUIST GYM.
Heb jij ballen voor scrummen?
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College

Ondernemend leren ’ Wat komt aan bod? Welkom en stand van zaken ‘sH-OO Het belang van authentiek leren – Vragen uit de samenleving Authentieke opdrachten ‘s-Hertogenbosch – European Green Capital – Jeroen Bosch 500

Ondernemend leren Doelen sH-OO Professionalisering deelnemers - Betrekken van directies, besturen en koepels bij implementatie Stand van zaken ‘sH-OO

Ondernemend leren Invloed maatschappij op onderwijs en leren Belang van authentiek leren Vragen uit samenleving authentiek maken

Ondernemend leren Invloed maatschappij op onderwijs en leren Van oudsher groot Blijft groot oa door financiën en kerndoelen (het wat) Snel veranderende maatschappij heeft andere eisen Breed draagvlak voor 21 e eeuwse vaardigheden Scholen hebben veel ruimte mbt het hoe

Ondernemend leren Het belang van authentiek leren authentiek of betekenisvol leren gaat oa over relatie met echte leven buiten de school met name van belang voor de motivatie van de leerlingen doet beroep op hogere denkvaardigheden (Bloom, Fullan)

Ondernemend leren Korthagen (in Leren van binnenuit. 2011) over het motiveren van leerlingen en studenten studenten moeten iets te kiezen hebben studenten moeten kunnen samenwerken en leren moet authentiek zijn

Ondernemend leren In het boek Talent voor wetenschap, techniek en ondernemen (Vermeulen en Postma, 2015) is ondernemend leren te herkennen aan: het kunnen tonen van eigen initiatief; verantwoordelijkheden op zich nemen en nakomen; het krijgen en geven van feedback; het samenwerken in groepsverband naar een concreet eindproduct en het werken in een dusdanige context dat ze een verbinding maken met de werkelijkheid.

Ondernemend leren ’ Hoe kom ik als school aan authentieke opdrachten? En hoe maak ik die ondernemend? Maak een sociale kaart van de omgeving van de school Authentieke opdrachten ‘s-Hertogenbosch – European Green Capital – Jeroen Bosch 500 jaar zie

Ondernemend leren ’ Dank voor jullie inbreng en aanwezigheid!