’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College
Ondernemend leren ’ Wat komt aan bod? Welkom en stand van zaken ‘sH-OO Het belang van authentiek leren – Vragen uit de samenleving Authentieke opdrachten ‘s-Hertogenbosch – European Green Capital – Jeroen Bosch 500
Ondernemend leren Doelen sH-OO Professionalisering deelnemers - Betrekken van directies, besturen en koepels bij implementatie Stand van zaken ‘sH-OO
Ondernemend leren Invloed maatschappij op onderwijs en leren Belang van authentiek leren Vragen uit samenleving authentiek maken
Ondernemend leren Invloed maatschappij op onderwijs en leren Van oudsher groot Blijft groot oa door financiën en kerndoelen (het wat) Snel veranderende maatschappij heeft andere eisen Breed draagvlak voor 21 e eeuwse vaardigheden Scholen hebben veel ruimte mbt het hoe
Ondernemend leren Het belang van authentiek leren authentiek of betekenisvol leren gaat oa over relatie met echte leven buiten de school met name van belang voor de motivatie van de leerlingen doet beroep op hogere denkvaardigheden (Bloom, Fullan)
Ondernemend leren Korthagen (in Leren van binnenuit. 2011) over het motiveren van leerlingen en studenten studenten moeten iets te kiezen hebben studenten moeten kunnen samenwerken en leren moet authentiek zijn
’
Ondernemend leren In het boek Talent voor wetenschap, techniek en ondernemen (Vermeulen en Postma, 2015) is ondernemend leren te herkennen aan: het kunnen tonen van eigen initiatief; verantwoordelijkheden op zich nemen en nakomen; het krijgen en geven van feedback; het samenwerken in groepsverband naar een concreet eindproduct en het werken in een dusdanige context dat ze een verbinding maken met de werkelijkheid.
Ondernemend leren ’ Hoe kom ik als school aan authentieke opdrachten? En hoe maak ik die ondernemend? Maak een sociale kaart van de omgeving van de school Authentieke opdrachten ‘s-Hertogenbosch – European Green Capital – Jeroen Bosch 500 jaar zie
Ondernemend leren ’ Dank voor jullie inbreng en aanwezigheid!