Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe
Programma Staatssteun? Algemeen belang? ≠ staatssteun Staatssteun! Wat nu? Verenigbare staatssteun Samenvattend, een aantal aandachtspunten Bijlagen
Staatssteun?
4 cumulatieve voorwaarden: Economisch voordeel Door (lokale) overheid verleend Aan één of meer welbepaalde ondernemingen (selectief) Vervalst de mededinging of beïnvloedt het handelsverkeer tussen de lidstaten
Verdrag betreffende de werking van Europese Unie (VWEU) Artikel 107 Behoudens de afwijkingen waarin de Verdragen voorzien, zijn steunmaatregelen van de staten of in welke vorm ook met staatsmiddelen bekostigd, die de mededinging door begunstiging van bepaalde ondernemingen of bepaalde producties vervalsen of dreigen te vervalsen, onverenigbaar met de interne markt, voor zover deze steun het handelsverkeer tussen de lidstaten ongunstig beïnvloedt.
verbod Steun, bekostigd met staatsmiddelen aan ondernemingen Onderneming = elke entiteit met een economische activiteit Economische activiteit = aanbieden van goederen en/of diensten, tegen betaling op een bepaalde markt tegen betaling = ongeacht wie betaalt, het gaat om de vergoeding Markt = kans dat een andere onderneming die dienst zou willen aanbieden (een overheidsmonopolie geen markt)
Belang ‘debat’ staatssteun samenwerkingsovereenkomst = overeenkomst met als bedoeling de werking van een partner (mee) inzetten voor realisatie doelen bestuur, in ruil voor een toelage De werking = goederen/diensten In ruil voor = betaling Decretaal kader Lokale Diensteneconomie
Overheidsopdrachten en staatssteunregels Vaak verwarring Europese voedingsboden ‘opdrachten’ als dubbele term bepaalde gevallen overheidsopdrachten geen staatssteun Vereenvoudigd: Beide ‘systemen’ staan naast elkaar Subsidie ≠ overheidsopdracht subsidie staatssteunregels Overheidsopdrachten soms staatssteunregels
Algemeen belang
Algemeen belang? Economische activiteit, markt algemeen belang DAB Diensten die overheden van algemeen belang achten en waaraan specifieke openbare dienstverplichtingen verbonden zijn DAEB Diensten van algemeen economisch belang
Dienst van Algemeen Economisch Belang (DAEB) Als een dienstverlening wordt benoemd als Dienst van Algemeen Economisch Belang, wordt de facto een opdracht (openbare dienstverplichting) opgelegd door een overheid Algemeen Economisch Belang? De overheid vind een dienstverlening belangrijk genoeg om ze te ondersteunen, ook al is het een economische activiteit. De opdracht is duidelijk omschreven
Officiële definitie DAEB DAEB's zijn economische activiteiten die het algemeen belang dienen en die de markt, zonder het overheids- optreden, niet (1) had verricht. (1) of niet onder dezelfde voorwaarden inzake objectieve kwaliteit, veiligheid, betaalbaarheid, gelijke behandeling of algemene toegang
SDAB Sociale Dienst van Algemeen Belang = bijzondere modaliteit in DAEB-besluit, voor Diensten m.b.t. sociale behoeften Gezondheidszorg Langdurige zorg Kinderopvang Toegang tot de arbeidsmarkt en herintreding Sociale huisvesting Zorg voor en sociale inclusie van kwetsbare groepen
staatssteun Er is geen sprake van staatssteun
staatssteun Bevoegdheidsoverdracht/delegatie Sociale Zekerheid (verplicht verzekering) De-minimis Zuiver lokale diensten Geen economisch voordeel Altmark Overheidsopdrachten Toelagen op basis van voor iedereen toegankelijke reglementen
De-minimis (1) De-minimis = “de minimis non curat praetor” Steun beneden een bepaald plafond is geacht het handelsverkeer niet ongunstig te beïnvloeden, noch de mededinging te vervalsen opties : De-minimisverordening DAEB de-minimisverordening Landbouw de-minimisverordening Visserij de-minimisverordening
De-minimis (2) Algemene de-minimis € / 3 belastingjaren Som van alle ontvangen de-minimissteun van alle overheden aan de onderneming DAEB de-minimis € / 3 belastingjaren Som van alle ontvangen de-minimissteun van alle overheden aan de onderneming
De-minimis (3) - opgelet Gaat om 3 ‘glijdende’ belastingjaren Controle Verklaring Bewaarplicht 10 jaar 1/1/2011 1/1/2012 1/1/2013 1/1/2014 1/1/2015 1/1/2016 Max € / €
De-minimis (4) - opgelet Transparant Duidelijkheid Melden dat het gaat om de-minimissteun + vermelden van verordening Verordening van de Europese Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, met nummer (EU) 1407/2013 [Publicatieblad Nr. L 352 van 24/12/2013 blz – 0008] Verordening van de Commissie van 25 april 2012 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen, met nummer (EU) 360/2012 [Publicatieblad Nr. L 114 van 26/04/2012 blz – 0013] Duidelijk omschreven opdracht (DAEB) Aard en duur van de opdracht Betrokken onderneming(en) Betrokken grondgebied Ontvangen steun
De-minimis (5) - opgelet De-minimis mag je niet gecumuleerd met : Andere toegelaten steun: Voor dezelfde ‘in aanmerking komende kosten’ Als door die cumul de steunintensiteit van de andere ‘vrijstellingsregeling’ overschreden wordt Compensaties voor dezelfde ‘opdrachten’
‘Zuiver lokale diensten’ Pro forma vermelding de juridisch zeer wankele notie van ‘activiteit van zuiver lokale aard’ Motivering van Waals Gewest voor subsidie aan inschakelingsbedrijven, als zijnde van ‘zuivere lokale aard’ werd verworpen Enkel toe te passen na gespecialiseerd juridisch advies
Geen economisch voordeel Geen economisch voordeel = Voor iedereen of Altmarkcriteria 1.Onderneming werd belast met een duidelijk omschreven openbare dienstverplichting 2.Paramaters voor berekening van compensatie zijn vooraf transparant en objectief vastgesteld 3.Geen overcompensatie 4.Bepaling van compensatie Overheidsopdracht (aanbesteding of offertevraag) op basis van de kosten van een gemiddelde goed beheerde en afdoende uitgeruste onderneming.
Staatssteun! Wat nu?
Staatssteun! = Economisch voordeel Door (lokale) overheid verleend Aan één of meer welbepaalde ondernemingen (selectief) mededinging kan vervalst of het handelsverkeer tussen de lidstaten kan beïnvloedt zijn Opties: Aangemeld en toegelaten Verenigbare
Verenigbare staatssteun = Er is sprake van staatssteun Bepaalde voorwaarden zijn voldaan opdat deze niet strijdig is met de interne markt Opties: DAEB-besluit Algemene Groepsvrijstellingsverordening Richtsnoeren, kaderregelingen
DAEB-besluit Toepassing Duur van de opdracht < 10 jaar Compensatie voor de welomschreven opdracht € 15 miljoen. ! SDAB, mag de compensatie ruimer zijn
Aanvullende stappen/verplichtingen DAEB besluit De opdracht is duidelijk omschreven Aard en duur van de opdracht Betrokken onderneming(en) Betrokken grondgebied De aan de organisatie toegekende uitsluitende of bijzondere rechten De parameters op basis waarvan de compensatie Wordt berekent ≠ precies bedrag Zal worden gecontroleerd Zal worden herzien ingeval overcompensatie ev. Claw back clausule 3-jaarlijkse controle compensatie beperkt tot maximaal 10 jaar Verwijzing naar het DAEB-besluit
parameters voor berekening van compensatie Compensatie > geen overcompensatie ~ vervalsing mededinging Netto-kosten verbonden aan de opdracht + redelijke winst {methode van netto-kosten} = [(kosten-inkomsten)+redelijke winst*] {Net Avoided Cost methode } = [(kosten van de onderneming met opdracht – kosten van de onderneming zonder de opdracht)+redelijke winst*] * ‘Safe harbour’ berekening van redelijke winst = swap-rente + 100basispunten of swap-rente + 1% (swap-rente volgens DG Mededinging on/swap_rates_en.html ) on/swap_rates_en.html
Samenvattend …
Aandachtspunt voor (lokale) besturen Vermelden van de grond op basis waarvan de steun Verstrekt wordt en dus geen staatssteun vormt Verenigbare staatssteun vormt Controle voorwaarden Bewaarplicht ! Systeem voor opvolgen ontvangen subsidies de-minimis
Aandachtspunt voor Sociale Economie-organisaties Overzicht bewaren van: Ontvangen steun Grond op basis waarvan die geen staatssteun vormt Verenigbare staatssteun vormt
Contact Stijn Tanghe, Stad Kortrijk, , Bronnen WERKDOCUMENT VAN DE DIENSTEN VAN DE COMMISSIE, Gids voor de toepassing van de EU-regels inzake staatssteun, overheidsopdrachten en de eengemaakte markt op diensten van algemeen economisch belang, en met name sociale diensten van algemeen belang (2013 ( ew_guide_eu_rules_procurement_nl.pdf) ew_guide_eu_rules_procurement_nl.pdf Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten. (2014). Hoe kan het lokaal bestuur lokale sociale economie financieel ondersteunen? een handreiking. In Regie sociale economie (Vol. 4). Brussel: Politeia.
De-minimis verordeningen Verordening van de Europese Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun, met nummer (EU) 1407/2013 [Publicatieblad Nr. L 352 van 24/12/2013 blz – 0008] Verordening van de Commissie van 25 april 2012 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun verleend aan diensten van algemeen economisch belang verrichtende ondernemingen, met nummer (EU) 360/2012 [Publicatieblad Nr. L 114 van 26/04/2012 blz – 0013]
DAEB-besluit Referentie: Besluit van de Commissie van 20 december 2011 betreffende de toepassing van artikel 106, lid 2, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op staatssteun in de vorm van compensatie voor de openbare dienst, verleend aan bepaalde met het beheer van diensten van algemeen economisch belang belaste ondernemingen, met nummer C(2011) 9380 [Publicatieblad Nr. L 007 van 11/01/2012 blz – 0010]