De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkgroep sociale activering 15 juni 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkgroep sociale activering 15 juni 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Werkgroep sociale activering 15 juni 2017

2 Agenda Goedkeuring van de notulen van de vergadering van 16 maart 2017
Hervorming van de vrijstelling van socioprofessionele inschakeling: laatste pistes Hervorming ‘participatie en sociale activering’: veel gestelde vragen Vrijwilligerswerk en gemeenschapsdienst (in het kader van een GPMI) Goede praktijk: workshops sociale re-mobilisatie van het OCMW van Sint-Gillis 6. Rondvraag

3 2. Hervorming SPI: denkpistes
= denkpistes die momenteel bestudeerd worden bij de POD MI: Duur van de maatregel Bedrag van de vrijstelling = % van de beroepsinkomens Plafondbedrag Berekeningswijze Beroepsopleiding uit het systeem van SPI gehaald Behoud specifiek systeem voor de studenten Afschaffing specifiek systeem voor de artiesten

4 Rechtvaardiging van de personeelskosten?
3. Hervorming PSA: faq Rechtvaardiging van de personeelskosten? Gedeelte ‘participatie en sociale activering’: forfaitair bedrag van max. 10 % Gedeelte ‘kinderarmoede’: forfaitair bedrag van max. 10 % Gedeelte ‘collectieve modules’: bedrag te rechtvaardigen tot 100 % Ingediende personeelskosten moeten overeenkomen met de tijd die er door de betrokken persoon aan werd besteed bijv. personeelslid besteedt 50 % van zijn tijd aan de voorbereiding, begeleiding en opvolging van een collectieve module => 50 % van de totale personeelskosten mag worden ingediend Bewijsstukken moeten ter beschikking blijven voor de inspectie Nooit dubbele subsidiëring (bijv. 10 % GPMI, Maribel, ..)

5 3. Hervorming PSA: faq Welke personeelskosten komen in aanmerking in het kader van de collectieve modules? De voorbereiding van de collectieve modules (zoeken van partners, inhoud van de cursus, selectie van de doelgroep,...), Animatie van de collectieve modules, overleg tussen de maatschappelijk werkers, De begintoestand evalueren bij het begin van de collectieve modules (in groep of individueel) voor de deelnemers waarvoor het OCMW geen bijzondere toelage ontvangt in het kader van een GPMI, Evaluatie van de vooruitgang van de deelnemers (in groep of individueel) voor de deelnemers waarvoor het OCMW geen bijzondere toelage ontvangt in het kader van een GPMI => Om een dubbele subsidiëring te vermijden: geen personeelskosten op individuele basis om de begintoestand te bepalen en om de vooruitgang te meten voor de deelnemers waarvoor het OCMW een bijzondere toelage ontvangt in het kader van een GPMI

6 3. Hervorming PSA: faq Collectieve modules voor personen met en zonder GPMI: moet een pro rata worden toegepast? Neen, want het gaat om OCMW-cliënten

7 Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage?
3. Hervorming PSA: faq Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage? Cf. Omzendbrief van 29 mei 2017 Via de behandeling van deze gegevens zal rekening gehouden worden met het feit van relatief laattijdige informatie in vergelijking met de nieuwe gegevens die zullen gevraagd worden om de toelage te rechtvaardigen

8 Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage?
3. Hervorming PSA: faq Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage? Nieuwe gegevens in verband met het profiel van de begunstigden: Aantal begunstigden dat recht heeft op maatschappelijke integratie per gedeelte Aantal begunstigden van een individueel traject (al dan niet in het kader van het GPMI) per gedeelte Bij twijfel: een schatting uitgedrukt in %

9 Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage?
3. Hervorming PSA: faq Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage? Nieuwe gegevens in verband met de collectieve modules: Aantal deelnemers aan de collectieve modules Aantal deelnemers die de collectieve modules opgeven Aantal deelnemers die een meetbare vooruitgang hebben geboekt Enkel de gegevens in verband met de collectieve modules die werden afgesloten in het subsidiëringsjaar Nieuw gegeven in verband met de samenwerking De mate waarin de formele samenwerkingsakkoorden werden gesloten

10 3. Hervorming PSA: faq Evaluatiecriteria in verband met de rechtvaardiging van de toelage voor de OCMW’s met een bedrag < 7500 €? Rechtvaardiging van de uitgaven per gedeelte (niet per activiteit) Voldoen aan de resultaatscriteria is niet verplicht

11 Welke wetgeving moet worden nageleefd bij externe samenwerking?
3. Hervorming PSA: faq Welke wetgeving moet worden nageleefd bij externe samenwerking? Wanneer de derde vergoed wordt voor zijn prestaties is het OCMW subsidiërende overheid en moet het de derde controleren (wet van 14/11/83 is van toepassing) De beheerskosten mogen 10 % van het totaalbedrag niet overschrijden (= forfaitair bedrag) Personeelskosten van de partner mogen 10 % overschrijden op voorwaarde dat de samenwerkingsovereenkomst de tegenprestaties duidelijk vermeldt Wetgeving betreffende de overheidsopdrachten is van toepassing

12 3. Hervorming PSA: faq Cumul mogelijk van de subsidie PSA en bijzondere subsidie van 10 % in het kader van het GPMI? Ja, een cumul is mogelijk voor max. 100 % van de kosten van de prestatie Dubbele financiering, d.w.z. dat eenzelfde prestaties 2 maal wordt gesubsidieerd, is verboden

13 3. Hervorming PSA: faq Cumul mogelijk van de subsidie PSA en middelen toegekend in het kader van het ESF? Ja, een cumul is mogelijk voor max. 100 % van de kosten van de prestatie In dat geval zal de promotor deze subsidie moeten vermelden in het openbare gedeelte van zijn ESF- financiering Dubbele financiering, d.w.z. dat eenzelfde prestatie twee maal gesubsidieerd wordt, is verboden

14 4. Vrijwilligerswerk en gemeenschapsdienst
Vrijwilligerswerk voor RMI-begunstigden = niet nieuw Overeenkomstig de wet van 3/7/2005 betreffende de rechten van vrijwilligers Vrijstelling van de bedragen (art.22, q) KB RMI) Begunstigde is verplicht op het OCMW vooraf in te lichten (art.6 KB RMI) Nieuw = de mogelijkheid voor de betrokkene en het OCMW om de vrijwilligersactiviteit te erkennen als een activiteit die volledig geïntegreerd wordt in het project voor maatschappelijke integratie van de persoon Vrijwilligersactiviteit in het kader van een GPMI wordt beschouwd als een gemeenschapsdienst Activiteit die door het OCMW zal erkend worden De persoon kan dit laten gelden als één van de elementen die bewijzen dat hij voldoet aan de voorwaarde van werkbereidheid (hetgeen niet het geval is bij een vrijwilligersactiviteit “buiten GPMI”)

15 Gemeenschapsdienst Definitie
Gemeenschapsdienst en geen “gemeenschapswerk” Het GPMI kan erop betrekking hebben => geen verplichting Activiteiten op vrijwillige basis => vrijwillig en niet verplicht karakter Positieve bijdrage, zowel voor het persoonlijke ontwikkelingstraject als voor de betrokkene Het moet de persoon voldoening geven (geen gedwongen arbeid) EN positieve elementen aanbrengen voor de gemeenschap (niet gericht op een winst, maar wel op een algemeen welzijn)

16 Na te leven formaliteiten
Gemeenschapsdienst Na te leven formaliteiten OCMW en begunstigde moeten in onderling overleg het volgende bepalen: De aard van de te leveren dienst Het te presteren uurrooster De eventuele vrijstellingsmodaliteiten De duur Aangezien dit deel uitmaakt van het GPMI Voortbouwen op de ambities, vaardigheden, kwalificaties en noden van de persoon en de mogelijkheden van het OCMW Het OCMW moet erop toezien dat er een juiste verhouding is tussen de eisen die geformuleerd worden ten opzichte van de betrokkene en de toegekende steun GPMI is omkaderd, modaliteiten moeten beschreven worden

17 Volgende vergaderingen in 2017:
6. Varia Volgende vergaderingen in 2017: 19/10 om 14 uur 21/12 om 14 uur


Download ppt "Werkgroep sociale activering 15 juni 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google