Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit
Spagaat voor bedrijven VerdienenVernieuwen Verletkosten zijn de grootste kosten bij scholing
Organisatorische noodzaak verzadigde en sterk dynamische markten vragen om voortdurende innovatie
Een voorbeeld Branchevereniging Uneta-VNI Veel goede leerwerkbedrijven en traditionele opleidingen, weinig voorbeelden van mobiliteitsbevorderende bedrijven
Een voorbeeld Een witte raaf een bedrijf uit Eindhoven gespecialiseerd in groene installaties Maakt voortdurende scholing en opleiding van personeel noodzakelijk. Wordt meestal gegeven door fabrikant (merkgebonden) Eigen opvatting meester gezel model Mede ingegeven door hoge kosten van verlet
Organisatorische noodzaak verzadigde en sterk dynamische markten vragen om voortdurende innovatie aantrekkelijk werk als concurrentiemiddel op een bijzondere arbeidsmarkt in de nabije toekomst
Concurrentie op de arbeidsmarkt
Organisatorische noodzaak verzadigde en sterk dynamische markten vragen om voortdurende innovatie aantrekkelijk werk als concurrentiemiddel op arbeidsmarkt en in de toekomst scholing als alternatief voor ontslagbescherming?
Voorstellen commissie Bakker in vogelvlucht Werkzekerheid voor iedereen door o.a. een werkbudget voor iedereen omvormen van WW in werkverzekering
Hoe te verkrijgen en te besteden? Werkgevers Werknemers zelf (levensloopregeling) Sociale partners (scholingsfondsen) Overheid faciliteert fiscaal In te zetten voor: scholing zorgverlof deeltijdpensioen etc.
Vanuit individueel perspectief Snelle veroudering van competenties Employability als wapen tegen baanonzekerheid Wens van jongeren (en ouderen?)
Andere wensen van jongeren Niet veel verschil met ouderen, maar wel alles tegelijk Een baan moet vrijheid, afwisseling en uitdaging hebben en een goede werk- prive balans. Ontwikkeling komt pas op plaats 6.
Macro economisch gezien De omloopsnelheid van menselijk kapitaal bepaalt de totale hoeveelheid (Ton Korver) - gevaar van Labour Hoarding ofwel hamsteren, binden van mensen - gevolg: zwakste sectoren betalen de prijs (onderwijs, zorg)
Alternatieven Bevorder ontwikkeling en mobiliteit (de enige baan is een loopbaan). Bevorder betere doorstroom in onderwijs Waardeer ervaring (EVC, nog beter EVP) Laten we slimmer gaan werken en ontwikkelen (sociale innovatie)