Hirschi’s structureel-functionalistische antwoord op de vraag naar kleine criminaliteit onder jongeren Wout Ultee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Sociologie Tweedaagse Sociologie 13 Oktober 2008 Jochem Tolsma.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Hoofdvragen van de Sociologie Inheemsen en uitheemsen
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Sociologie, Technologie en Innovatie Deel 1
  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.
SAMENWONEN HOT or NOT ?? Van Taboe naar Hype
Gemaakt door: Frank, Bart, Ruud en Sem. Analyse Sterke punten Jongeren Ouderen.
Levensvragen Over geluk…..
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Paragraaf 5 Hollandse huisvrede.
Paragraaf 7. Zijn voor de Tweede Kamer om de 4 jaar. Dan kiezen we volksvertegenwoordigers. Zij nemen beslissingen namens ons. De leden van Eerste kamer.
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
Jongeren uit etnische minderheden en hun zelfwaardering
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Voor een lieve vriend of vriendin
structureel-functionalistische antwoord op de zelfdodingsvraag
Wet inburgering Heleen Veringa
De pluriforme samenleving
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
DE LAMMERS-HYPOTHESE EN DE MAARTEN-POSTMA-HYPOTHESE HEDENDAAGDSE SOCIOLOGISCHE THEORIEËN DOCENT: WOUT ULTEE 8 JANUARI 2009.
Niet-stemmen en sociale integratie
Hoofdvragen van de Sociologie Inheemsen en uitheemsen
Academische vaardigheden - C1.5
Rondhangen in Antwerpen
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
5 e /6 e leerjaar Vul hier je school in LES 2 - Krabbels van een onderzoeker.
Vrienden heb je voor heel je leven , maar niet voor even.
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Hoofdvragen van de Sociologie Inheemsen en uitheemsen Jochem Tolsma.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Goed in je vel zitten Talenten ontplooien Omgaan met dagelijkse stress
JEUGDCRIMINALITEIT Filip Plompen. "Oliver" is een verfilming van de wantoestanden in Engeland. Jonge straatrovers werden gedwongen uit stelen te gaan.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Utrecht, 20 februari Centraal Bureau voor de Statistiek Jaarrapport Integratie 2010 Integratiegeneratie? 25 november 2010 Jan Latten.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Ons beeld van criminaliteit
Ons beeld van criminaliteit
Denkbeelden van jongeren over democratie
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Waarom worden mensen crimineel?
Dit is knap en aardig hoe het werkt, zelfs al
Opvoeden - 24 juni
blok 2 les 2: taal thuis en op school
HET GAMEPROFIEL VAN DE GROEP
Aangeboren of aangeleerd?
structureel-functionalistische antwoord op de zelfdodingsvraag
Aangeboren of aangeleerd?
Wat doe jij?.
Hoe veilig vinden de bewoners Maasniel?
§6.3 Cultuur en samenleving
structureel-functionalistische antwoord op de vraag naar
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Hirschi’s structureel-functionalistische antwoord op de vraag naar kleine criminaliteit onder jongeren Wout Ultee

Merton: vragen over vermogens- criminaliteit onder volwassenen Hirschi, Bruinsma, Baerveldt, Roovers: vragen over kleine criminaliteit onder jongeren Drie vragen over vormen van cohesie Durkheim: vragen over zelfdoding

(27) Intermediaire groeperingen hebben een norm over zelfdoding. (18) Naarmate personen sterker zijn geïntegreerd in om het even welke intermediaire groepering van een samenleving, is de kans groter dat zij de norm van deze groepering over zelfdoding naleven. Durkheims integratiehypothese gegeneraliseerd tot Ultee’s integratiehypothese (26) Naarmate personen sterker zijn geïntegreerd in om het even welke intermediaire groepering van een samenleving, leven ze om het even welke norm van deze groepering sterker na.

(28) De intermediaire groeperingen van een samenleving hebben normen over het vernielen door jongeren en ouderen van openbare eigendommen, over het stelen van privé ‑ eigendom in openbare plaatsen en voor publiek toegankelijke ruimten en over meer van dergelijke zaken (kleine criminaliteit). (26) Naarmate personen sterker zijn geïntegreerd in om het even welke intermediaire groepering van een samenleving, leven ze om het even welke norm van deze groepering sterker na. ( 29) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, leven ze normen van deze groeperingen met betrekking tot het ver- nielen van openbare eigendommen en dergelijke meer na. Ultee’s integratiehypothese geconcretiseerd

(30) Alle intermediaire groeperingen van een samenleving delen normen volgens welke vernieling van openbare eigendommen en dergelijke worden afgekeurd. ( 29) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, leven ze normen van deze groeperingen met betrekking tot het ver- nielen van openbare eigendommen en dergelijke meer na. (31) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, vernielen ze in mindere mate openbare eigendommen en dergelijke (begaan ze minder kleine criminaliteit). Ultee’s integratiehypothese geconcretiseerd tot Hirschi’s integratiehypothese

( 32) Jongeren en hun ouders vormen een intermediaire groepering. (31) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, vernielen ze in mindere mate openbare eigendommen en dergelijke (begaan ze minder kleine criminaliteit). ( 33) Naarmate jongeren een hechtere band met hun ouders hebben, plegen ze in mindere mate kleine criminaliteit. Hirschi’s integratiehypothese geconcretiseerd

(34) Als jongeren vaker met hun ouders over hun doen en laten praten, hebben ze een hechtere band met hun ouders. ( 33) Naarmate jongeren een hechtere band met hun ouders hebben, plegen ze in mindere mate kleine criminaliteit. (35) Naarmate jongeren vaker met hun ouders over hun doen en laten praten, begaan ze in minder mate kleine criminaliteit. Hirschi’s integratiehypothese nader geconcretiseerd tot een empirische voorspelling

(36) De school is een intermediaire groepering. (31) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, vernielen ze in mindere mate openbare eigendommen en dergelijke (begaan ze minder kleine criminaliteit). (37) Naarmate de band van jongeren met hun school hechter is, plegen ze in mindere mate kleine criminaliteit. Hirschi’s integratiehypothese opnieuw geconcretiseerd

(38) Naarmate jongeren vaker een les verzuimen en een dag spijbelen, zijn ze in mindere mate in hun school geïntegreerd. ( 37) Naarmate de band van jongeren met hun school hechter is, plegen ze in mindere mate kleine criminaliteit. (39) Naarmate jongeren vaker een les verzuimen en een dag spijbelen, plegen ze vaker kleine criminaliteit. Hirschi’s integratiehypothese opnieuw nader geconcretiseerd tot een empirische voorspelling

(40) Vrienden en vriendinnen vormen een intermediaire groepering. ( 31) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, vernielen ze in mindere mate openbare eigendommen en dergelijke (begaan ze minder kleine criminaliteit). (41) Naarmate jongeren hechtere banden met vrienden en vriendinnen hebben, plegen ze minder vaak kleine crimi- naliteit. Bruinsma’s concretisering van Hirschi’s integratiehypothese

(42) Naarmate jongeren meer hetzelfde denken als hun vrienden en vriendinnen, is de band tussen hen sterker. (41) Naarmate jongeren hechtere banden met vrienden en vriendinnen hebben, plegen ze minder vaak kleine crimi- naliteit. (43) Naarmate jongeren meer hetzelfde denken als hun vrienden en vriendinnen, plegen ze minder vaak kleine criminaliteit. Bruinsma’s nadere concretisering van Hirschi’s integratiehypothese tot een empirische voorspelling

(44) Hoewel de meeste intermediaire groeperingen van welke samenleving dan ook kleine criminaliteit afkeuren, zijn er in sommige samenlevingen wel eens intermediaire groeperingen met een norm die kleine criminaliteit goed- keurt. (29) Naarmate jongeren sterker zijn geïntegreerd in de intermediaire groeperingen van een samenleving, leven ze normen van deze groeperingen met betrekking tot het ver- nielen van openbare eigendommen en dergelijke meer na. (45) Naarmate personen sterker zijn geïntegreerd in inter- mediaire groeperingen die kleine criminaliteit goedkeuren, plegen ze meer kleine criminaliteit. Bruinsma’s alternatieve concretisering: integratie in subculturen

(46) ‘Slechte’ vrienden en vriendinnen vormen een inter- mediaire groepering die kleine criminaliteit goedkeurt. (45) Naarmate personen sterker zijn geïntegreerd in inter- mediaire groeperingen die kleine criminaliteit goedkeuren, plegen ze meer kleine criminaliteit. (47) Jongeren die nauwere banden met slechte vrienden en vriendinnen hebben, plegen meer kleine criminaliteit dan jongeren die minder nauwe banden met slechte vrienden en vriendinnen hebben. Bruinsma’s alternatief nader geconcretiseerd

(42) Naarmate jongeren meer hetzelfde denken als hun vrienden en vriendinnen, is de band tussen hen sterker. (47) Jongeren die nauwere banden met slechte vrienden en vriendinnen hebben, plegen meer kleine criminaliteit dan jongeren die minder nauwe banden met slechte vrienden en vriendinnen hebben. (48) Jongeren die meer hetzelfde denken als hun slechte vrienden en vriendinnen, plegen meer kleine criminaliteit. Bruinsma’s alternatief nader geconcretiseerd tot een empirische voorspelling

Zeldoding in Nederland aan het begin, tijdens en aan het eind van de Tweede Wereldoorlog Tot de volgende keer!