Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Gesprekscyclus Quadraam
Inleiding Regionale Stuurgroep
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Vernieuwing verzorging
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Portfolio
Voortgangsgesprek fase 1
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Studieloopbaanbegeleiding
Vernieuwde opzet werkplekleren in de propedeuse Aanleiding vernieuwde opzet Achtergronden en inhoudelijk kader Opzet programma vanaf 6 november Verder.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Bachelor Medische Hulpverlening
Studie Loopbaan Coaching
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Instituut voor Communicatie, Media & IT STAGE. INHOUD PRESENTATIE Stage jaar 3 even voorstellen 3 e en 4 e jaar documenten en data formele instapeisen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
VOORLICHTING t.b.v. studenten ILS-HAN Werkplekleren Wat, wanneer, waar, met wie, hoe voorbereiden?
Rollen binnen het werkplekleren
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Plaatsingsbeleid HU Pabo
Vervolgtraining masters 2017
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Masterclass voor lerarenopleiders
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Vervolgtraining masters 2018
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Werkplekleren Dorrith Pennink
Transcript van de presentatie:

Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar Studiedag Fontys contactdocenten Opleidingsdocenten 3 november 2005

Wie zijn wij? Plaatsing studenten Esther van Bilsen Henriëtte Mertens/Tineke Wulms Fontys contactdocenten Gertjan van Dokkum Ludo Rasing Nico Verhoeven Enrico Zondag Coördinator Beroepsvaardigheden postpropedeutische fase Henriëtte Mertens

Aantal stagiaires FSH afstudeerrichting LO 2005-2006 2e studiejaar: 185 3e studiejaar: 211 4e studiejaar: 95 (start november) Totaal: 491 Aantal studenten 3e jaar geplaatst op een opleidingsschool 141 Aantal studenten 3e jaar geplaatst op een niet-opleidingsschool 70

Plaatsing – Opleidingsdocenten (OD) Dank voor het beschikbaar stellen stageplaatsen Aandachtspunten volgend jaar: aandacht voor de 1e werving/plaatsing contactpersoon Plaatsing (OD) Begeleiding ……………….

4 vragen Hoe is de opzet van de stage FSH afstudeerrichting LO? Wat kan ik van een student derde jaar FSH verwachten Wat betekent dat voor mij als FCD Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen FSH en FLOT

Beroepsvaardigheden (stage) FSH afstudeerrichting LO Opzet/inhoud onderwijsstage FSH Beroepsvaardigheden (stage) FSH afstudeerrichting LO Basisonderwijs Voortgezet onderwijs

1e jaar 2e jaar 3e jaar 4e jaar BO BO én VO VO BO of VO Lintstage Blokstage (1 week) en lintstage Blokstage (1week) en lintstage Afstudeer stage 6 weken 2x 9 weken 18 weken 20 weken 1 dag/week (do) 2 dagen/week (ma + di) 2 dagen/week (do + vr) 4 dagen/week (m.u.v. do) Micro teaching van 4 tallen naar 2 tallen Van 2 tallen naar individueel lesgeven individueel lesgeven met feedback medestudent Individueel lesgeven met feedback medestudent micro niveau micro meso niveau macro

Planning stageweken 3e jaar Opzet/inhoud onderwijsstage FSH Planning stageweken 3e jaar Periode 1: blokstage week 45 (start 7 nov) Periode 2, 3 en 4: lintstage (14 nov – 23 juni) Student plant 18 stageweken (eigen leerroute) in overleg met: Stageschool (OD) – lesrooster stageschool Opleiding FSH (SLB) – rooster FSH Begeleiders (FCD/SPD) – beschikbaarheid

Competentiematrix FSH (komende 3 jaar voor studenten 3e studiejaar) Wat kan ik van de FSH student verwachten Competentiematrix FSH (komende 3 jaar voor studenten 3e studiejaar)

Contexten van beroeps handelen Werken met leerlingen Werken met/in team en organisatie Werken met/in de omgeving Werken aan eigen ontwikkeling Beroepsrollen Kenmerkende situaties Pedagogisch handelen Competentie 1 De leraar draagt zorg voor een krachtige leeromgeving voor leerlingen Competentie 5 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van het pedagogisch klimaat in team/organisatie Competentie 9 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de pedagogische relatie school-leraar-omgeving Competentie 13 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. pedagogisch handelen Vakdidactisch handelen Competentie 2 Competentie 6 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van (vak)didactiek binnen team/organisatie Competentie 10 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de (vak)didactische relatie school-leraar-omgeving Competentie 14 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. (vak)didactisch handelen Organisatorisch handelen Competentie 3 De leraar draagt zorg voor structuur in de leeromgeving voor leerlingen Competentie 7 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van team- en schoolorganisatie Competentie 11 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de organisatorische relatie school-leraar-omgeving Competentie 15 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. organisatorisch handelen Interpersoonlijk handelen Competentie 4 De leraar draagt zorg voor samengaan en samenwerken van en met leerlingen Competentie 8 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van samenhang en samenwerken binnen team/organisatie Competentie 12 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van samenhang en samenwerken in de relatie school-leraar-omgeving Competentie 16 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. interpersoonlijk handelen

Contexten van beroeps handelen Werken met leerlingen Werken met/in team en organisatie Werken met/in de omgeving Werken aan eigen ontwikkeling Beroepsrollen Kenmerkende situaties Pedagogisch handelen Competentie 1 De leraar draagt zorg voor een krachtige leeromgeving voor leerlingen Competentie 5 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van het pedagogisch klimaat in team/organisatie Competentie 9 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de pedagogische relatie school-leraar-omgeving Competentie 13 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. pedagogisch handelen Vakdidactisch handelen Competentie 2 Competentie 6 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van (vak)didactiek binnen team/organisatie Competentie 10 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de (vak)didactische relatie school-leraar-omgeving Competentie 14 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. (vak)didactisch handelen Organisatorisch handelen Competentie 3 De leraar draagt zorg voor structuur in de leeromgeving voor leerlingen Competentie 7 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van team- en schoolorganisatie Competentie 11 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van de organisatorische relatie school-leraar-omgeving Competentie 15 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. organisatorisch handelen Interpersoonlijk handelen Competentie 4 De leraar draagt zorg voor samengaan en samenwerken van en met leerlingen Competentie 8 De leraar draagt bij aan realisering en ontwikkeling van samenhang en samenwerken binnen team/organisatie Competentie 12 De leraar draagt bij aan realisering en versterking van samenhang en samenwerken in de relatie school-leraar-omgeving Competentie 16 De leraar onderzoekt en ontwikkelt zijn opvatting van en competenties m.b.t. interpersoonlijk handelen

Taken op micro en meso niveau Wat kan ik van de FSH student verwachten Taken op micro en meso niveau Werkplan BRV (+handleiding SPD): Activiteiten vooraf aan blokstage/lintstage Activiteiten tijdens blokstage/lintstage Activiteiten na afloop blokstage/lintstage

Wat kan ik van de FSH student verwachten periodeplan Per 9 weken stage (2x) beschrijft de student alle te verrichten activiteiten in een periodeplan

Werken aan eigen ontwikkeling Wat kan ik van de FSH student verwachten Werken aan eigen ontwikkeling Portfolio Profielschets Persoonlijk ontwikkelingsplan sterkte – zwakte analyse persoonlijke leerdoelen persoonlijk activiteitenplan persoonlijke reflecties (wekelijks 3 wekelijks) bewijslast competentiebeheersing Formulieren o.a.: Feedbackformulieren Begeleiders Medestudent student

Evalueren Reflecteren Wat kan ik van de FSH student verwachten Procesevaluatie Productevaluatie Reflecteren Eigen functioneren Bijstellen persoonlijke leerdoelen

Wat betekent het voor mij als begeleider/beoordelaar OD/FCD/SPD SLB (FSH) SPD heeft behoefte aan contact met FSH (overleg vakspecifieke zaken) Telefonisch contact SLB met FCD/SPD FSH student sluit aan bij de manier van begeleiden FLOT studenten (afstemming op eisen FSH) FCD en SPD zijn samen verantwoordelijk voor de beoordeling SLB begeleidt opleidingsbreed en heeft de eindverantwoordelijkheid Voorstel moet nog besproken worden binnen expertise centrum

  FSH FLOT Plan voor activiteiten op de werkplek 2 x periodeplan POP (waaronder PAP) vóór aanvang stage goedkeuring bij SLB tijdens stage vertrekpunt begeleiding FCD stagewerkplan goedkeuring bij FCD tijdens beginfase stage Verslaglegging gedurende de stage Persoonlijke reflectie wekelijks (3-wekelijks) aan FCD gericht op POP Lesevaluaties 2-wekelijks volgens bekend format Tussentijdse beoordeling 360 gr. feedbackformulier student en medestudent beoordelingsformulier door SPD en FCD ter indicatie Tussen- en eindevaluatie van student en SPD    Deel 1 beschrijvend Deel 2 bewijsstukken Eindoordeel stage FCD/SPD SLB kent toe FCD m.b.v. oordeel SPD

Bedankt voor uw aandacht Succes met de begeleiding van onze studenten