Ervaringen met het 4C-ID model bij het herontwerpproces mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Van visie naar actie.
Gepersonaliseerd leren
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Inleiding Regionale Stuurgroep
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Associate degree 26 november 2010
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Opleiden in school 22 juni 2004
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Inleiding Landelijk platform
TOM keurmerk Marius Berendse.
Competentiegericht leren vmbo
“Passend onderwijs op maat”
moderniseren van het curriculum.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Mijn opleidingsbeeld.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
De puzzel past steeds beter
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
©Van Weert + Partners, 2005 Leergang CMS Exclusief voor VGN leden Van Weert + Partners Najaar 2005.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Coaching in regioleren
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Van startbekwaam naar …..
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Leiding geven aan school ontwikkeling
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Heb jij ballen voor scrummen?
Academie voor Bouw & Infra
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met het 4C-ID model bij het herontwerpproces mbo Symposium 10 jaar 4C-ID 30 november 2007

Ervaringen van de SLO met toepassing van 4C-ID Periode 2001-2008 In landelijke projecten: Mbo-Raad/Bedrijfstakgroep ESB Directiesecretaresse/Managementassistent Frame- Project: Boekhoudkundig medewerker, Secretarieel medewerker Marketing medewerker Mbo-Raad/Bedrijfstakgroep GDW Onderwijsassistent Via ROC-opdrachten: Alfa-college: Verkoopmanager mobiliteitsbranche ROC van Amsterdam Kunst, Cultuur en Amusement binnen Mbo-Sociaal Cultureel Werk en Mbo-Artiest Differentiatie Dans

De SLO-aanpak het transitieproces naar competentiegericht opleiden. Ontwikkeling van training voor gebruik van 4C-ID binnen het Mbo Context: het transitieproces naar competentiegericht opleiden. inzet van de slo-training: met ontwerpteams om een competentiegericht opleidingsontwerp te maken met ontwikkelteams ontwikkelen van een uitvoeringsplan op basis van het ontwerp met uitvoeringsteams ondersteuning van het implementatieproces

Discussies rond herontwerpproces mbo Wanneer is onderwijs competentiegericht? De visie-discussie over onderwijsconcepten Hoe ontwerp je dat? De discussie over didactische modellen en ontwerpmethodieken Wie ontwerpen dat? Goeroes, Zelfverantwoordelijke teams, Projectgroepen, Leerlingen, Onderwijs en bedrijfsleven in de regio? Wat vraagt dat van de onderwijsorganisatie? Blended learning, Contextrijk leren, Samenwerkend leren, Projectgestuurd leren, Simulatieleren, Probleemgestuurd, Afstandsleren, Zelfgestuurd leren, Dialogisch leren? Wat betekent dat voor de vormen van toetsen en beoordelen?

Aldoende leert men Rol SLO: partner in innovatie schoolnabije leerplanontwikkeling ontwikkelingsgericht en participerend onderzoek Visie SLO: de ontwikkeling van goede voorbeelden leert ons ontdekken en ervaren wat de kracht is èn wat de beperkingen zijn van een theorie en een methode en leert ons wat wel en niet werkt in een bepaalde innovatiecontext Innoveren is professionaliseren

Leerpunten krachtige en prachtige kanten van 4C-ID Het transparante karakter: een beroepsopleiding op 1 A-4tje De logica in de opbouw van taakklassen opklimmend in hogere complexiteit: het bioritme van competentiegroei De logica van afnemende sturing binnen taakklassen: het didactisch perspectief De krachtige didactische impuls van de hele taak benadering en de omkering van de leercyclus: aansluitend bij sociaal-constructivisme (van onderwijzen naar leren) aansluitend op impact van ict De erkenning van de docent in de rol van instructeur en trainer bij kennis en vaardigheden: balans tussen “oude” en “nieuwe” leren en belang van correctieve feedback De erkenning van de docent in de rol van beroepsexpert, die tevens rolmodel en identificatiefiguur is: de verhalenverteller, die in staat is tot geven van cognitieve feedback en transferleren

Een beetje lastig De schijn van een aanbodgericht ontwerpresultaat en een analytisch doodgeborduurd opleidingsprogramma De kunst van het vinden van complexiteitsvariabelen bij taakklassen De controleerbaarheid van de complexiteit bij werkplekleren De kunst van het vinden van een voldoende voorraad aan integratieve leertaken per taakklasse De kunst van het vinden van niet-routinematige vaardigheden in hele taken De kunst van het vinden van beoordelingscriteria voor proces en resultaat

Erg lastig en heel uitdagend (1) De verbinding tussen taal en aanpak van het 4C-ontwerpmodel (de vaardigheidsclusters en de vier componenten) met de competentietaal in het format voor samenstelling van kwalificatiedossiers: eerste format voor competentiegericht mbo: Structuurbepalende elementen voor de output: kerntaken en kernopgaven met daaraan gekoppeld de 4 typen competenties (van Onstenk) VM: vakmatig-methodisch SC: sociaal-communicatief BOS: bestuurlijk-organisatorisch en strategisch ON: ontwikkelingsgericht

Erg lastig en heel uitdagend (2) tweede format voor competentiegericht mbo: introductie van een nieuwe competentietaal structuurbepalende elementen voor de output: kerntaken en werkprocessen met daaraan gekoppelde competenties uit een generieke lijst mbo-competenties; de zgn. SHL-competenties

Erg lastig en heel uitdagend (3) De competentie-analyse Om zicht te krijgen op de inhoud van de 4 samenstellende componenten van de hele taak Om daarmee de facilitaire leeromgeving in te kunnen richten zonder aanbodgestuurd onderwijs te creëren Zodat variabele leerarrangementen mogelijk worden, aangepast aan: leerstijlen mate van zelfsturing niveaus van doelgroepen met verschillende pedagogische en didactische begeleidingsvragen krachtige leeromgevingen Het onderscheiden van het ontwerp van het “wat” en het ontwerp van het “hoe”

Zwakte van het 4C-ID ontwerpmodel Het ontbreken van een pedagogisch perspectief Het ontbreken van een loopbaanperspectief Het impliciete van het leren leren in het model

Ontwikkelingen in het competentiedenken Leren is loopbaangericht Leren is ontwikkelingsgericht: een leven lang leren Leven, leren en werken zijn nauw verbonden; beroep, burgerschap en loopbaan De impact van ICT valt niet te ontkennen; informeel leren via social software versus elo's De ketenverantwoordelijkheid in de regio: beroepskolom, sociale cohesie en participatie; aanval op uitval en verhoging opleidingsniveau Levensloopleren; employability, relatie tussen corporate curricula en onderwijscurricula toepassing competentietaal in portfolio- en evc-assessment

(Her)ontwerp-aanpak bij loopbaangericht leren

Model-aanpassingen en Model-aanvullingen door SLO Bij de ontwerpfase: Rollen en contexten als basis voor het identificeren van de hele taken, de volledig handelingscyclus Bij de competentie-analyse: Het creatieve proces benutten van leertakenontwerp Via videoscripts of miniscripts van concrete handelingssituaties herkenbare routinematige en niet-routinematige vaardigheden Bij de didactisering: Een transparant programmeringsstramien met leer- en ontwikkelingslijnen en integrale studieloopbaanbegeleiding Bij het nano- en microniveau: Het primaat van het loopbaanperspectief als basis voor zelfregulerend leren Het toepassen van multiloop learning en multiloop-beoordelen

Leer- en ontwikkelingslijnen, groeilijnen

Resultaat: Een ontwerpmethodiek die flexibel beroepsonderwijs faciliteert, met maatwerk als uitgangspunt. Dat transparant is in het "wat" en flexibel in het "hoe" Dat vraagt om andere vormen van leren, begeleiden en beoordelen in krachtige leeromgevingen Dat vraagt om ketenverantwoordelijkheid met partners in de regio. Dat een rijk pedagogisch klimaat schept Dat een rijk didactisch klimaat schept Dat teams gelegenheid biedt te groeien Dat deelenemers toerust en uitdaagt tot ondernemen met talent

Dilemma's en valkuilen 1 Het bezwijken voor de externe en interne druk om kwalificatiedossiers en daarin gehanteerde ontwerpformats vertrekpunt en programmeringsmodel te kiezen de kerntaak, de shl-competenties negeren van rollen en contexten Versimpeling van leerproces-sturing via POP en "instant-onderwijs" Geen experts uit bedrijfsleven betrokken Geen gemeenschappelijke visie op loopbaan- en competentiegericht leren Geen tijd, geld en geduld voor investeren in competentie-analyse

Dilemma's en valkuilen 2 Te snel het nieuwe ontwerp in willen voeren in bestaande organisatievormen, docentrollen en leeromgevingen Te snel een nieuw bedachte organisatievorm als keurslijf kiezen voor invoering van een nieuw onderwijsontwerp Het trouw blijven aan het ontwerp en niet terugvallen op vakgerichte didactiek en vakprogrammering met nadruk op vakinhoudelijke-methodische kennis Taken uit beroepspraktijk vormen niet echt de ruggengraat van de programmering.

Dilemma's en valkuilen 3 Het bezwijken voor de druk vanuit extern toezicht om formatief en summatief beoordelen strikt te scheiden en een achterhaald model voor examenkwaliteit te hanteren Het niet integreren van domeincompetenties als Nederlands, Wiskunden en Modene vreemde talen Het ontbreken van een visie op competent burgerschap en de betrokkenheid van de maatschappelijke omgeving daarbij

Dilemma's en valkuilen 4 Nieuwe rol van opleidingsontwerper vraagt om scholing Teamgericht werken bij ontwerpvragen is nieuw Nieuwe onderwijsrollen leer je niet vanzelf, veel coaching, intervisie, lef en leiderschap nodig Facilitaire leeromgevingen: simulaties, elo, elektronisch leermanagementsysteem en elektronisch portfolio vragen veel investeringen, hebben veel kinderziekten en succesvol gebruik staat of valt met goede begeleiders die zelf tijd krijgen om te leren

Perspectieven vanuit SLO voor beroepskolom en mbo 2010 Opleidingsplanner Digitaal, webbased gereedschap ter ondersteuning van het herontwerpproces Talentenmap-mbo Digitaal, webbased portfolio i.s.m. Winvision DPF Loopbaanleren in beroepskolom ontwikkelingsgericht loopbaangericht competentiegericht levensloopgericht