Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
situationeel leiderschap
Optimalisatie van de stapgrootte in de Systematische Probleem Aanpak (SPA) in Competentie-gebaseerde Multimediale Practica (CMP’s) Rob Nadolski, Paul Kirschner,
BASISPRINCIPES 4C/ID Welkom!
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Workshop 4C-ID ontwerpmethodologie Studiedag Technische Bedrijfskunde
Het verhaal achter verhalend ontwerpen (storyline approach)
Vertrouwen als samenwerkingsmechanisme binnen ruimtelijke planning Jasper de Vries/ 28 oktober 2008/ Rotterdam.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Faciliteren van het leren van hoogopgeleide (top)professionals Wat wil ik toevoegen aan mijn kennis en die van anderen? Werkgroep HOP’s d.d. 16 september.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
ICT voor Complex Leren Jeroen J.G. van Merriënboer
DIDACTIEK=MANAGEMENT
Wetenschap en Praktijk
Jongerenwerker moet voldoen aan steeds hogere eisen
Onderwijskundig ontwerpen
INTERACTION DESIGN Week 6. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Soorten gedrag Modellen User interface Q & A.
INTERACTION DESIGN Week 6.
4C-ID & Klinisch Redeneren
ICT en ontwerpprincipes bij competentiegericht opleiden
Visionen für die Betriebliche Weiterbildung page 1.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Webkwesties webquest.
Jeroen van Merriënboer Themadag VOR-divisie ICT Saxion, Deventer, 19 januari 2006 Flexibilisering en de Paradox van de Keuze.
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Opleidingen niveau 4 & SPBS gebruikersdag 21 juni 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Themabijeenkomst ketenmobiliteit Jeroen van Schooten 10 april 2013.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Mindfulness.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Self-directed learning in het beroepsonderwijs Dr. Saskia Brand-Gruwel.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
» Als het gaat om octrooien Ontwerp Interne Opleiding Technisch Adviseurs NL Octrooicentrum 4C-ID Symposium 2010 Dr. Rutger Boers Open Universiteit Utrecht,
De puzzel past steeds beter
Het 4C/ID model: Geknipt voor een kappersopleiding Wendy Kicken.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
sociaal pedagogisch hulpverlenen
Procedurele adviesmodellen en het effect op de ontwikkeling van ‘self-assessment’ en taakselectie vaardigheden en domein- specifieke vaardigheden Bettine.
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Leertaken ontwerpen voor het leren van informatievaardigheden in het hoger onderwijs Workshop 15 oktober 2010 Iwan Wopereis, CELSTEC, Open University of.
Bijeenkomst September 2015
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Valkuilen bij het ontwerpen van competentiegericht onderwijs Jeroen J.G. van Merriënboer Derde 4C/ID Gebruikersconferentie, Studiecentrum OUNL, Utrecht,
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Uitleg en vertaling naar uitwerking nieuw KD
Draagvlak vergroten bij collega’s
Personeelstraining Typ hier uw thema.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Carla van Boxtel 20 november 2008
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Onderwijspsychologie
Ondersteunen van Zelfregulatie
CKG de kleine parachute
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Transcript van de presentatie:

Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID Jeroen van Merriënboer 4C/ID gebruikersdag 13 november 2008, Rotterdam

Leertaken Oversimplificatie van de taken in plaats van ontwerpen van ondersteuning en begeleiding

Taakklassen Onvoldoende taken per taakklasse / (dus) te weinig variatie op hetzelfde niveau van moeilijkheid

Leerdoelen Onvoldoende specifiek om zinvolle feedback te kunnen geven

Ondersteunende informatie Geven van ondersteunende informatie omdat die “in het boek staat” – niet omdat die relevant is voor de taakklasse

Cognitieve strategieen Analyseer niet als algorithme (doe dit, dan dat...) maar als heuristiek (probeer deze vuistregels eens...)

Mentale modellen Vaak modellen met één enkel perspectief en nadruk op soort-van (taxonomie) en deel-van relaties (partonomie)

Procedurele informatie Vaak onvoldoende toegankelijk tijdens taakuitvoering

Cognitieve regels Analyseren van routines is niet erg populair – maar dit lijkt weer te veranderen

Vereiste voorkennis Analyses vaak te optimistisch; lerenden weten vaak minder dan verwacht

Deeltaakoefening Belang wordt nogal eens onderschat (niet constructivistisch genoeg?)

Vragen en discussie