Valkuilen bij het ontwerpen volgens 4C/ID Jeroen van Merriënboer 4C/ID gebruikersdag 13 november 2008, Rotterdam
Leertaken Oversimplificatie van de taken in plaats van ontwerpen van ondersteuning en begeleiding
Taakklassen Onvoldoende taken per taakklasse / (dus) te weinig variatie op hetzelfde niveau van moeilijkheid
Leerdoelen Onvoldoende specifiek om zinvolle feedback te kunnen geven
Ondersteunende informatie Geven van ondersteunende informatie omdat die “in het boek staat” – niet omdat die relevant is voor de taakklasse
Cognitieve strategieen Analyseer niet als algorithme (doe dit, dan dat...) maar als heuristiek (probeer deze vuistregels eens...)
Mentale modellen Vaak modellen met één enkel perspectief en nadruk op soort-van (taxonomie) en deel-van relaties (partonomie)
Procedurele informatie Vaak onvoldoende toegankelijk tijdens taakuitvoering
Cognitieve regels Analyseren van routines is niet erg populair – maar dit lijkt weer te veranderen
Vereiste voorkennis Analyses vaak te optimistisch; lerenden weten vaak minder dan verwacht
Deeltaakoefening Belang wordt nogal eens onderschat (niet constructivistisch genoeg?)
Vragen en discussie