IPC Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Advertisements

Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Basisvorming.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Welkom bij Leefstijl.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Voorstelling 6de leerjaar
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Connect Vloeiend Lezen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Kinderen en hun sociale talenten
Voorlichtingsavond groep 3
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Wat is Mibo en wat kan ik ermee?. Wat is Mibo? Mibo is gratis educatieve software via het internet Mibo wordt U aangeboden door: APS (
Welkom op deze informatieavond
Visie: rapport en portfolio
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Onderwijs op de Masten in
Info avond CBS De Bargeweide
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisschool Op De Horst
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Pedagogische theorieën
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Voelsprieten Informatieavond
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
Rots & Water Cyntia Bijl-Nouws Uitnodiging kijk-dag SoVa Donderdag 14 april 2016 Volgt uw zoon/ dochter SoVa-training.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Wat is DRAMA??.
Virtual Reality in de les
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Wat is DRAMA??.
23 maart 2017 profilering.
Ouderinformatie avond
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

IPC Nederland

Internationaal primair curriculum Een internationaal-minded en thematisch curriculum voor de zaak- en creatieve vakken. Met een heldere en vaste structuur gericht op leren. Een actueel, volledig en toekomstgericht programma In meer dan 80 landen wereldwijd Gericht op de leeftijd kinderen (4-12 jaar) die opgroeien in de 21e eeuw Het voedt een liefde voor het leren en moedigt de nodige essentiële vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten aan. Internationaal primair curriculum

Focus op leren. Gericht op leerlingen helpen te leren leren Focus op leren. Gericht op leerlingen helpen te leren leren. Ontdekken welke talenten zij hebben, op welke manier zij kunnen leren van hun gemaakte fouten en omgaan met tegenslagen. IPC richt zich op het proces en niet op het product. Wij zijn er van overtuigd dat leerlingen veel meer leren van het proces dan het product. Metafoor, brug. Focus op leren

Bij het IPC gaan wij uit van de leerdoelen Bij het IPC gaan wij uit van de leerdoelen. Ieder vakgebied heeft leerlijnen, waaruit leerdoelstellingen geformuleerd zijn. Bij iedere thema zijn de leerdoelen per vakgebied weergegeven. De leerkrachten maken een keuze welk leren zij willen bewerkstellingen. Welke kennis en welke vaardigheden willen zij bereiken tijdens dit thema. We dwingen de leerkrachten dus te denken vanuit het leren, vanuit de leerdoelstellingen. Leerdoelen

Vakgebieden Persoonlijk Internationaal Leerdoelen in het IPC

Vakgebieden

Leerdoelen Kennis (ik weet) Weten dat/ hebben kennis van….. Vaardigheden (ik kan) Zijn in staat om…… Inzicht (ik begrijp) Begrijpen dat…….. Leerdoelen

Relatie gezien tussen de vakgebieden vanuit één thema> voorbeeld Nederland waterland. AK > hoe NL ligt t.o.v. de zeespiegel, hoe nl zich beschermt tegen de zee, wat polders zijn, hoe ze gemaakt worden en waar ze liggen, bescherming tegen de zeespiegel in de toekomst, voordelen van de zee. Topografische kaarten lezen, atlas gebruik. Hoe haal je je informatie uit de atlas GS> Hoe heeft NL er vroeger uitgezien? Kaarten van NL vroeger bekijken. Wat is er drooggelegd en door wie? Stevin, Leeghwater en Lely komen aan bod. Overstroming in NL en wat deze heeft aangericht. Biedt ook mogelijkheid voor de Nederlandse zeehelden> michiel de ruyter etc. Natuur> zoet, zout, brak water en functie, getijdenwerking, voordelen, nadelen afsluiting deltawerken, leefomgeving voor dieren. Vakgebieden

Uniek

Vakgebieden Persoonlijk Internationaal Leerdoelen in het IPC

Persoonlijke leerdoelen onderzoek aanpassingsvermogen moraliteit veerkracht zorgzaamheid respect communicatie samenwerking Persoonlijke leerdoelen

Onderwijs 2032 Toekomst

Vakgebieden Persoonlijk Internationaal Leerdoelen in het IPC

IPC heeft expliciete internationale doelen IPC heeft expliciete internationale doelen. Het vak internationaal wordt ook in iedere unit aangeboden. Het gaat er bij de internationale doelen met name om dat leerlingen kennis en inzicht krijgen die verder reiken dan alleen hun eigen nationaliteit. Kennis hebben van andere culturen,landen en volkeren en dit respecteren. Leren samenwerkne met verschillende leerlingen. Heel belangrijk binnen internationaal is het in kaart brengen van overeenkomsten en verschillen. Internationaal

Internationaal

Kaart australie Internationaal

Internationaal

Internationaal

Internationaal

IPC in de klas

Structuur

Startpunt

Startpunt

Kennisoogst

Kennisoogst

Kennisoogst

Uitleg van het thema

Uitleg van het thema

Vakgebieden

Vakgebieden

Afsluiting

Afsluiting

Visualiseren van het leerproces. Structuur

Het onderwijs richt zich op de emotionele en verstandelijke ontwikkeling, op de ontwikkeling van de creativiteit en het verwerven van sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden. IPC en de kerndoelen

IPC en de kerndoelen Oriëntatie op jezelf en de wereld Mens en samenleving 6 doelen Natuur en techniek 7 doelen Ruimte 4 doelen Tijd 3 doelen Kunstzinnige oriëntatie 3 doelen Bewegingsonderwijs en spel 2 doelen IPC IPC en de kerndoelen

IPC en de kerndoelen Het gaat om een totaal van 25 kerndoelstellingen: doelstellingen sterk verweven in het IPC (15) doelstellingen die extra aandacht behoeven, omdat ze Nederland specifiek zijn en anders niet voldoende aan bod zouden kunnen komen (8) doelstellingen bewegingsonderwijs (2) IPC en de kerndoelen

IPC en het voortgezet onderwijs Wat vindt u belangrijk voor de aansluiting met het voortgezet onderwijs? Vaardigheden die leerlingen met name leren tijdens het werken met IPC die belangrijk zijn voor het VO: plannen, hoofdzaken en bijzaken onderscheiden, samenvatten, belangrijke woorden uit een tekst halen, bronnengebruik, onderzoek doen, plannen maken, voorspellingen doen, vragen stellen. Chronologisch begrip van tijd, oorzaak/gevolg. Verbanden en verbinden leggen. Samenwerken, omgaan met tegenslagen, respect voor elkaar, leren van fouten, leren van elkaar. Lezen en maken van kaarten/plattegronden, atlas gebruik, presenteren. Beeld van zichzelf in de wereld, beeld van zichzelf in de tijd. Zicht op hun eigen leerproces, plezierbeleving in de zaakvakken, zicht op eigen talent, zelfinzicht. Beleven plezier aan de zaakvakken! IPC en het voortgezet onderwijs

Vragen