Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
LOB ????.
Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Alle schooldagen naar school
Onderzoekend kijken naar opleidings-gedrag
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Levensbeschouwelijke identiteit en levensbeschouwelijk onderwijs
Pastoraal op school.
L.S. Via deze weg vraag ik u, uw school en uw leerlingen om medewerking, misschien is hulp in deze wel een beter woord. Ik ben naarstig op zoek naar Nederlandse.
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Zingen Vers 1 (Groep 1) Zoek eerst het koninkrijk van God
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Wat gaan we leren in groep 5
Alle vrouwen welkom in onze vrouwenstudio Zonneplein 33 Bergen op Zoom.
Geloven en nu….
Verbinding is elkaar accepteren Zondag 7 September 2008 Matteus 18 vers 1-5 Groot en belangrijk zijn, daar moet je bij Jezus niet mee aankomen. Wordt als.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Leren in nieuwe contexten
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Stagecoördinatie op De Rank
Informatieavond groep 5
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Deze prenten van de communicatieset IK+JIJ=WIJ van het VVKBaO zijn polyvalent inzetbaar: -Als aanzet tot een gesprek -Als de student/leerkracht zijn/haar.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
Een online dagboek van en door de groep.
Aanvaarding en tolerantie
Een prachtige kans voor uw kinderen
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Teun Hendriksen Propedeuse Student ABV Fontys Hogescholen voor de Kunsten 19 Maart 2012.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Leerlingen van het RvEC helpen Shoma middels Buddy project!!
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Uitwisselbijeenkomst 21 april Opleiden tot docent.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Studiekeuzes van uw kind
Wat verwachten scholen van het middenveld en parochies?
PABO 4 TMS BCDE model.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Typisch ‘optie Latijn’
Transcript van de presentatie:

Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?

Levensbeschouwing in een wervelwind Levensbeschouwing ontwikkelen is niet een kwestie van de overdracht van een traditie. Het is het volgen en stimuleren van het kind in zijn eigen ontwikkeling. Maar… hoe gaat dat dan? 6sp4 6sp4

5 taken van de leerkracht 1. leerlingen wijzen op de levensbeschouwelijke invloeden die zij opdoen. 2. (eventueel) zelf invloeden toevoegen. 3. leerlingen stimuleren tot keuzes 4. leerlingen stimuleren tot verbinding 5. leerlingen helpen bij hun levensbeschouwelijke alfabetisering en bij het handen en voeten geven aan hun levensbeschouwing

Vraag 1 Hoe kunnen we (aankomende) leerkrachten helpen om op het spoor te komen van wat hen inspireert en daar woorden voor te vinden?

Voorbeeld 1: Levensbeschouwing in de supermarkt YCBow5Ipg YCBow5Ipg

Voorbeeld 2: studenten in een wervelwind

Vraag 2 Hoe leren wij (aankomende) leerkrachten een levensbeschouwelijke taal, die hen niet dwingt in de kaders van de grote levensbeschouwelijke tradities?

Voorbeeld 1: drie vragen Wat zie ik? Wat voor gevoel roept dit op? Wat herken ik hiervan in mijn eigen leven?

Voorbeeld 2: aanpassen van een verhaal Roodkapje en de kunst van het levensbeschouwelijk begeleiden

Vraag 3 Hoe krijgen we (aankomende) leerkrachten zo ver dat ze het lineaire overdrachtsmodel inruilen voor het stimuleren van zelfontdekkend leren in een rijke leeromgeving?

meer informatie Tom Schoemaker, HAN Pabo Arnhem docent levensbeschouwelijke vorming projectcoördinator Dialoog School 06 – doorklikken naar Dialoog School