Dialoog School Hoe kunnen we aankomende leerkrachten opleiden tot deze nieuwe didactiek?
Levensbeschouwing in een wervelwind Levensbeschouwing ontwikkelen is niet een kwestie van de overdracht van een traditie. Het is het volgen en stimuleren van het kind in zijn eigen ontwikkeling. Maar… hoe gaat dat dan? 6sp4 6sp4
5 taken van de leerkracht 1. leerlingen wijzen op de levensbeschouwelijke invloeden die zij opdoen. 2. (eventueel) zelf invloeden toevoegen. 3. leerlingen stimuleren tot keuzes 4. leerlingen stimuleren tot verbinding 5. leerlingen helpen bij hun levensbeschouwelijke alfabetisering en bij het handen en voeten geven aan hun levensbeschouwing
Vraag 1 Hoe kunnen we (aankomende) leerkrachten helpen om op het spoor te komen van wat hen inspireert en daar woorden voor te vinden?
Voorbeeld 1: Levensbeschouwing in de supermarkt YCBow5Ipg YCBow5Ipg
Voorbeeld 2: studenten in een wervelwind
Vraag 2 Hoe leren wij (aankomende) leerkrachten een levensbeschouwelijke taal, die hen niet dwingt in de kaders van de grote levensbeschouwelijke tradities?
Voorbeeld 1: drie vragen Wat zie ik? Wat voor gevoel roept dit op? Wat herken ik hiervan in mijn eigen leven?
Voorbeeld 2: aanpassen van een verhaal Roodkapje en de kunst van het levensbeschouwelijk begeleiden
Vraag 3 Hoe krijgen we (aankomende) leerkrachten zo ver dat ze het lineaire overdrachtsmodel inruilen voor het stimuleren van zelfontdekkend leren in een rijke leeromgeving?
meer informatie Tom Schoemaker, HAN Pabo Arnhem docent levensbeschouwelijke vorming projectcoördinator Dialoog School 06 – doorklikken naar Dialoog School