Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april 2015 www.academievooronderwijsleiderschap.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Wat is een communicatieplan?
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Competentiegericht leren vmbo
Professionele zorg van Palet
Workshop “Beoordelen”
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Professionalisering en intervisie
Participerend Leiderschap
Hoe leren professionals?
LOB in het PTA van het VMBO
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Workshop academisch schrijven
Drs. Her Grimbergen en Martin Veerman
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Driekant Training en Advies Partner Merlijn Groep 10 oktober 2018
Richting geven aan Teamontwikkeling
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april

Eerste afgestudeerden 27 maart 2015.

Gestart in november 2012 Ervaringen: Directe relatie met eigen praktijk Door in leergroepen te werken, leer je veel van elkaar(s praktijk) en stimuleer je elkaar Biografie als instrument en kompas voor twee jaar durende begeleide intervisie met collega’s van twee andere ROC’s Meerdere deelnemers uit één beroepscontext bevordert een lerende cultuur ROC’s nemen heft over en willen eigen onderzoeksprogramma ontwikkelen

Conceptuele leidraad opbouw master o.b.v.: Leiderschap in maatschappelijk relevante context Waardengestuurd leiderschap Toetsbare betrouwbaarheid: aanspreekbaar zijn Gedeeld leiderschap Authentiek leiderschap Onderwijsleiderschap: een vuur ontsteken, trots op het beroep Goede afstemming tussen institutionele setting en eigen kerntaken Persoonlijkheidsontwikkeling en organisatieontwikkeling

Invulling geven aan professionele ruimte Voor docenten en voor leidinggevenden Aansluiten bij visie en strategie van ROC In verbinding met directeuren en bestuurders Werken aan persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling Gaat verder dan uitsluitend gedrag: kennisontwikkeling, onderzoeksvaardigheden, reflectieve vaardigheden Gezamenlijk werken aan een lerende cultuur

Kennislijn Vanuit het perspectief op leren en onderwijzen Vanuit het perspectief op organisatieontwikkeling Vanuit het perspectief van de omgeving op het ROC

Onderzoekslijn Onder begeleiding werken aan competenties: Gedegen analyse Theoretische basis Empirische analyse Ontwerpen toepasbare interventie Monitoring veranderproces en leerresultaten leerlingen Opstellen plan implementatie interventie Delen onderzoeksresultaten Verbetering eigen aanpak onderzoeksmatig handelen

Reflectielijn Zicht op invloed van opgedane kennis en vaardigheden op professionele identiteit

Opleidingen met een civiel effect Master Onderwijsleiderschap (= Master Professioneel Meesterschap) Deelcertificaten voor lerarenregister Deelcertificaten die je binnen vijf jaar inlevert voor een masterdiploma Totale opleiding is 60 ec Master is te behalen in 2 tot 4 jaar naar keuze Voor lerarenbeurs moet je minimaal 15 ec per jaar halen Lessen worden verzorgd bij ROC’s

Opbouw Master Kennislijn met seminars/hoorcolleges door hoogleraar, die ook de praktijk kent Onderzoekslijn, ieder doet onderzoek (of gezamenlijk) binnen eigen werkpraktijk met begeleiding vanuit de master en vanuit de ROC! Intervisie en reflectielijn in leergroepen (met vaste begeleider) bestaande uit steeds vijf docenten of leidinggevenden uit meerdere ROC’s

Vervolg ervaringen Betrokkenheid vanuit hogere management vraagt continue aandacht. Verankering in de lijn is noodzakelijk Vanuit de participerende instellingen is nog onvoldoende verbinding gelegd met strategisch HRM: hoeveel mensen wil ik een master laten volgen, welke perspectieven ga ik ze bieden tijdens en nadien? Wat betekent dit voor de teamontwikkeling? Behoefte aan eenzelfde maar meer flexibeler aanbod Behoefte aan een aanbod meer op maat voor deelnemers en participerende ROC’s

Op maat

Flexibel en op maat Inbedding in organisatie o Verbinding strategisch beleid ROC met activiteiten programma o Heldere verbinding ROC-specifieke vraagstukken en curriculum master o Organiseer activiteiten masterprogramma en verbindt met overige professionaliseringsactiviteiten o Koppeling professionaliseringsvraag individuele medewerkers aan strategisch beleid/organisatievraagstuk ROC’s en aan (onderdelen van) masteraanbod workshops o Vaststellen inhoud workshops in overleg met deelnemers

Opbouw Mastercurriculum is ruggengraat voor totaal en samenhang aanbod, dat wordt afgestemd met afzonderlijke ROC’s Vorm: o Seminars met keynote-speaker (indien gewenst in verbinding met de eigen ROC-organisatie). Mogelijkheid tot maken van verwerkingsopdrachten onder begeleiding o Bezoek van seminar staat open voor ieder die zich daarvoor intekent (criteria vast te stellen door ROC) o Workshops met diverse onderwerpen, zoals leren wetenschappelijk schrijven, presentatievaardigheden, literatuuronderzoek, onderzoekvaardigheden (1 t/m n), o Begeleide intervisiegroepen, waarbij degenen die kiezen voor begeleide verwerkingsopdrachten aparte groepen vormen

Vervolg opbouw Onderzoek onder begeleiding aan de hand van onderzoekprogramma ROC samen met collega’s die reeds master degree hebben In het kader van professionalisering kan men intekenen voor een onderzoek (ROC-beleid is hierin leidend) Na afronding van elk onderdeel (per half jaar) kan men een certificaat behalen. Een certificaat is een score t.b.v. het register als docent of leidinggevende. De gezamenlijke certificaten geven recht op een diploma/master degree.

Relatie ROC en AOL Een masterdegree moet worden gehaald in vier aaneensluitende kalenderjaren Om een directe aansluiting tussen professionaliseringsbeleid van ROC en masteraanbod of onderdelen ervan te realiseren maakt ROC een afspraak voor vier jaar met AOL waardoor het mogelijk wordt om alle programmaonderdelen minimaal twee keer aan te bieden