Samen werken aan praktijkonderzoek!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Velon conferentie “Kennis maken”
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Opleidingsscholen als leergemeenschap in het Amsterdamse primair onderwijs.
Leerwerkgemeenschappen
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Introductie workshop 1.
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Academie voor Onderwijsleiderschap 16 april
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Leer kracht Workshop over competenties van
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Kansen implementatie vakwedstrijden
De driehoeksverhouding
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Samen werken aan praktijkonderzoek! Ontwikkelplan Samen werken aan praktijkonderzoek! Janita van Dorland en Jolanda Post

Ontstaan van de samenwerking

COG Drenthe opleidingsschool 2009-2013 Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid opleiden van studenten en professionaliseren van zittende leerkrachten; -opleiders in de school (OIDS) -mentorentraining -assessments voor studenten -gastcolleges door leerkrachten -COG cafés; docenten verzorgen workshops

Verbinding theorie en praktijk Ontmoeting Uitwisseling Praktijklijn Thema/vakkenlijn Onderzoekslijn

Curriculum en onderzoekslijn Pabo Bao Onderzoek onderdeel van het curriculum P1 t/m P4 Onderzoekende houding Onderzoeksvragen Onderzoek door P3 studententeam op de basisschool Begeleiding door docent Onbekendheid met onderzoek in de school. Waarom, waarvoor, resultaat? Methoden als leidraad Wat is een onderzoeksvraag? Problemen vertalen naar vragen Onderzoek door/voor de student Begeleiding door OIDS-er

Ontwikkeling onderzoekslijn in samenwerking

Onderzoek in de school? Waarom onderzoek in de school Wat levert onderzoek op? Hoe komt onderzoek in de school? Hoe wordt onderzoek van de school? Hoe wordt onderzoek van ONS?

Onderzoek in de school! Onderzoekscursus Voor docenten en leerkrachten Onderzoeksvraag vanuit de praktijk, aansluitend bij de schoolontwikkeling Literatuuronderzoek, presentatie, implementatie Onderzoeksteams Onderzoek door P3/4 studenten Onderzoeksvraag van de school Begeleiding op de school door een basisschoolcoach i.s.m. Pabo docent Implementatie in schoolteam

Onderzoeksvragen uit de praktijk Leerkracht Onderwerpen Positive Behaviour support; de inzet van gele interventies Coöperatief leren VVTO Engels Leesplezier Zelfverantwoordelijk werken

Resultaten onderzoekscursus Probleem wordt vertaald naar onderzoeksvraag Onderzoeksvraag sluit aan bij de schoolontwikkeling Literatuuronderzoek Schrijven van een artikel, publicatie in bundel Presentatie in schoolteam Ontwikkelen schoolbeleid op basis van theoretische onderbouwing Implementatie in de school

Doorontwikkeling en verbreding

COG Drenthe Opleidingsscholen Open schoolcultuur Getrainde mentoren Onderzoek in de school Basisschoolcoach Betrokkenheid bij schoolontwikkeling Opstellen onderzoeksvraag die aansluit bij schoolontwikkeling Kennis van onderzoek Begeleidingsvaardigheden Betrokkenheid schoolontwikkeling Samenwerking met Pabo onderzoeksdocent

Onderzoeksteam onderbouw COG Drenthe en het Lectoraat Early Childhood Stenden Hogeschool Rijke leeromgeving jonge kinderen in het onderwijs

COG Drenthe ontwikkelvraag Vanuit zowel het werkveld als vanuit de opleidingen wordt een grote behoefte aan handvatten ten behoeve van pedagogisch en didactisch handelen in het onderwijs aan jonge kinderen aangegeven: “Hoe sluiten wij in het onderwijs aan op de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen en op welke manier borgen wij dit in een leerrijke omgeving”

Samenwerking Lectoraat Early Childhood -COG Drenthe Maandelijks contactbijeenkomst Inhoudelijke begeleiding vanuit EC Monitoring onderzoeksteam (lector, 2 leerkrachten, 2 directies, projectleider COG Drenthe) Terugkoppeling naar COG Drenthe Planning 2015-2016; betrokkenheid van studenten en docenten in het onderzoeksteam

Uitbreiding

Versterking Samenwerking in Opleiding

Vooruitblik

Ontwikkelingen Duo onderzoeksdocent en leerkracht-specialist onderzoek Onderzoeksteams op opleidingsscholen Gezamenlijk werken aan de schoolontwikkelvraag Intervisie onderzoek Ontwikkeling vervolg onderzoekscursus Ontwikkeling basisschoolcoach Onderzoeksonderwerpen borgen in minoren en lectoraten

Bedankt voor de belangstelling!