Samen werken aan praktijkonderzoek! Ontwikkelplan Samen werken aan praktijkonderzoek! Janita van Dorland en Jolanda Post
Ontstaan van de samenwerking
COG Drenthe opleidingsschool 2009-2013 Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid opleiden van studenten en professionaliseren van zittende leerkrachten; -opleiders in de school (OIDS) -mentorentraining -assessments voor studenten -gastcolleges door leerkrachten -COG cafés; docenten verzorgen workshops
Verbinding theorie en praktijk Ontmoeting Uitwisseling Praktijklijn Thema/vakkenlijn Onderzoekslijn
Curriculum en onderzoekslijn Pabo Bao Onderzoek onderdeel van het curriculum P1 t/m P4 Onderzoekende houding Onderzoeksvragen Onderzoek door P3 studententeam op de basisschool Begeleiding door docent Onbekendheid met onderzoek in de school. Waarom, waarvoor, resultaat? Methoden als leidraad Wat is een onderzoeksvraag? Problemen vertalen naar vragen Onderzoek door/voor de student Begeleiding door OIDS-er
Ontwikkeling onderzoekslijn in samenwerking
Onderzoek in de school? Waarom onderzoek in de school Wat levert onderzoek op? Hoe komt onderzoek in de school? Hoe wordt onderzoek van de school? Hoe wordt onderzoek van ONS?
Onderzoek in de school! Onderzoekscursus Voor docenten en leerkrachten Onderzoeksvraag vanuit de praktijk, aansluitend bij de schoolontwikkeling Literatuuronderzoek, presentatie, implementatie Onderzoeksteams Onderzoek door P3/4 studenten Onderzoeksvraag van de school Begeleiding op de school door een basisschoolcoach i.s.m. Pabo docent Implementatie in schoolteam
Onderzoeksvragen uit de praktijk Leerkracht Onderwerpen Positive Behaviour support; de inzet van gele interventies Coöperatief leren VVTO Engels Leesplezier Zelfverantwoordelijk werken
Resultaten onderzoekscursus Probleem wordt vertaald naar onderzoeksvraag Onderzoeksvraag sluit aan bij de schoolontwikkeling Literatuuronderzoek Schrijven van een artikel, publicatie in bundel Presentatie in schoolteam Ontwikkelen schoolbeleid op basis van theoretische onderbouwing Implementatie in de school
Doorontwikkeling en verbreding
COG Drenthe Opleidingsscholen Open schoolcultuur Getrainde mentoren Onderzoek in de school Basisschoolcoach Betrokkenheid bij schoolontwikkeling Opstellen onderzoeksvraag die aansluit bij schoolontwikkeling Kennis van onderzoek Begeleidingsvaardigheden Betrokkenheid schoolontwikkeling Samenwerking met Pabo onderzoeksdocent
Onderzoeksteam onderbouw COG Drenthe en het Lectoraat Early Childhood Stenden Hogeschool Rijke leeromgeving jonge kinderen in het onderwijs
COG Drenthe ontwikkelvraag Vanuit zowel het werkveld als vanuit de opleidingen wordt een grote behoefte aan handvatten ten behoeve van pedagogisch en didactisch handelen in het onderwijs aan jonge kinderen aangegeven: “Hoe sluiten wij in het onderwijs aan op de ontwikkeling en het leren van jonge kinderen en op welke manier borgen wij dit in een leerrijke omgeving”
Samenwerking Lectoraat Early Childhood -COG Drenthe Maandelijks contactbijeenkomst Inhoudelijke begeleiding vanuit EC Monitoring onderzoeksteam (lector, 2 leerkrachten, 2 directies, projectleider COG Drenthe) Terugkoppeling naar COG Drenthe Planning 2015-2016; betrokkenheid van studenten en docenten in het onderzoeksteam
Uitbreiding
Versterking Samenwerking in Opleiding
Vooruitblik
Ontwikkelingen Duo onderzoeksdocent en leerkracht-specialist onderzoek Onderzoeksteams op opleidingsscholen Gezamenlijk werken aan de schoolontwikkelvraag Intervisie onderzoek Ontwikkeling vervolg onderzoekscursus Ontwikkeling basisschoolcoach Onderzoeksonderwerpen borgen in minoren en lectoraten
Bedankt voor de belangstelling!