Motivatie & differentiatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bedenker van het Daltononderwijs
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Gemaakt door Odessa koorevaar
Intuïtie Elk mens maakt gebruik van de intuïtieve communicatie. Zonder dat de meeste mensen dat zich bewust zijn. Je toetst de sfeer als je ergens binnen.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Levensbeschouwing Welkom
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
BattleBots The school battle.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Adaptief onderwijs.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond

Interpreteren van data
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
CanDo Coaching.
Dit FotoFolio is van Steven Gort.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Visie & Strategie.
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Aanvaarding en tolerantie
Presenteren en communiceren
Onze doelen en visie in beeld
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Jeannette van Nieuwkoop
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Welkom op onze thema-avond
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Motiveren: de ins en outs!
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Passend onderwijs.
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Commissie voor vrijwilligerswerk
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Commissie voor vrijwilligerswerk
Duurzame inzetbaarheid
Slim tellen.
Werken met plezier en goed presteren
Slim tellen.
Heb jij ballen voor scrummen?
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Motivatie & differentiatie Welkom heten; Voorstellen; Doel van de voorlichting dat ouders ‘alles’ weten van de GSg Belangrijke vragen laten noteren Inleiding over overgang vam BO naar VO grote stap voor kinderen en ouders kleine basisschool in eigen omgeving naar ‘grote’ school in Schagen Fietsen één groepsleerkracht naar meerdere docenten voor verschillende vakken Inhoud voorlichting: Wat doet de GSg om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen? Verdere gang van zaken van nu tot na de zomervakantie Schets VO in het algemeen Specifiek GSg Vragen 12 maart 2015

Daniel Pink 50 jaar psychologisch onderzoek Tips voor onderwijs: Autonomie over hoe en wanneer Uitdagen en ‘mastering’ Doel en betekenis Ruimte voor inbreng leerlingen DHZ rapport – reflectie Complimenten op inzet en strategie, niet het resultaat! Klein en terecht! Pas op met ‘Als…dan!’ Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 2

Zin in School. L. Stevens (Red.) (2004) Amersfoort: CPS The Self Determination Theory van de Rochester School van motivatiepsychologen. Richard (R.M.) Ryan en Edward (E.L.) Deci. Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport De motivatietheorie gaat uit van de natuurlijke, aangeboren neiging van mensen om bezig te zijn met interessante dingen en te zoeken naar verbintenissen tussen zichzelf en de wereld. 3

Tijl Koenderink De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Onder de zes, boven de acht < 6: verplicht herhalen > 8: meer vrijheden Vóór de zomervakantie: 16 januari drie locaties te bezoeken van 15:30 - 20:30 uur Entreetoets vanaf 29 maart niet verplicht levert aanvullende informatie indien gewenst basisschool bepaalt deelname individuele deelname is mogelijk, verzoek via basisschool Kennismakingsmiddag en ouderavond 28 juni middag: leerlingen maken kennis met klas, mentor en locatie avond: ouders maken kennis klas, mentor en locatie belangrijk dat leerlingen al voor de vakantie kennismaken met elkaar en weten bij wie ze in de klas zitten. Indien noodzakelijk en mogelijk klasindeling bijstellen 4

Ricardo Semler Succesvol ondernemer. Auteur van ‘Maverick’ en ‘The Seven Day Weekend’. ‘Mensen werken niet om geld te verdienen maar om zich goed te voelen en ergens bij te horen’. ‘Als je vrij wilt zijn, moet je medewerkers laten bepalen hoe ze het doen.’ Vertrouwen en gezond verstand. Vóór de zomervakantie: 16 januari drie locaties te bezoeken van 15:30 - 20:30 uur Entreetoets vanaf 29 maart niet verplicht levert aanvullende informatie indien gewenst basisschool bepaalt deelname individuele deelname is mogelijk, verzoek via basisschool Kennismakingsmiddag en ouderavond 28 juni middag: leerlingen maken kennis met klas, mentor en locatie avond: ouders maken kennis klas, mentor en locatie belangrijk dat leerlingen al voor de vakantie kennismaken met elkaar en weten bij wie ze in de klas zitten. Indien noodzakelijk en mogelijk klasindeling bijstellen 5

lesrooster examenprogramma En nu? Leerplicht lesrooster examenprogramma  Autonomie Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 6

Semler In VPRO’s ‘Tegenlicht’ Ons hele leven is ingekaderd. We leven in een ’box’. We need ‘Thinking inside the box’. Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 7

Experiment 4H en 4V Doelen duidelijk Vrije keuze leerroute Studiewijzer PTA startmomenten Thema’s Zelf plannen Keuze gebruik leermiddelen Zelf bepalen wanneer wat Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 8

Experiment 4H en 4V Plan- en reflectieformulier per thema Instructie Bewustwording eigen keuze Autonomie en verantwoordelijkheid Duidelijkheid voor leerling en docent Instructie Beperkt, afhankelijk thema en docent Vrij om te luisteren Onder de 6, boven de 8 Elk thema SO begrippen,<6 is overdoen. Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 9

Wat vinden de docenten? Meer individueel contact met leerlingen. Meer zicht op proces bij leerlingen. Meer variatie bij inhoudelijke vragen leerlingen. Meer op behoefte en leerstijl leerling gericht. Vooral in het begin zoeken naar eigen rol. Hoe ga je om met die leerlingen die die autonomie minder aankunnen? Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 10

Wat vinden de leerlingen? 4H: 18 leerlingen Door gaan met deze manier? 11 ja 4 nee 2 weet niet Ja, dit werkt voor mij, als ik iets al snap heb ik geen zin om te luisteren. Nee, omdat zelf plannen moeilijk vind en me daar niet aan hou. Uitleg is prettig voor toets. Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 11

Wat vinden de leerlingen? 4V: 23 leerlingen Door gaan met deze manier? 12 ja 9 nee 2 weet niet Ja, omdat het prettig is dat je zelf kunt bepalen wat je wanneer doet. Nee, omdat zelf plannen moeilijk vind en me daar niet aan hou. Uitleg is prettig voor toets. Dan begint na de vakantie het echte werk: Kennismakingsdagen begin schooljaar verschillen per locatie teambuilding, nader kennismaken met elkaar, mentor, andere medewerkers Mentor als eerste contact persoon, begeleidt leerlingen in leerproces en persoonlijk in mentoruur en begeleidingsuren leerlingmentoren niet op iedere locatie Huiswerkintroductieperiode verschilt per vak (aantal lesuren per week) om te wennen aan vak en docent SVL = School Vragen Lijst, meet welbevinden / houding, indicatie voor faalangsttraining activiteiten door het jaar heen: klassenavonden Sinterklaas / Kerst discoavond locatie of schoolbreed: cabaret / toneel / culturele avond / sport 12

Nog één keer Semler … ‘Vandaar dat we in Brazilië ook begonnen zijn met democratische scholen. Het vak van leraar is feitelijk al jaren overbodig. Hoeveel inspirerende leraren heb jij zelf gehad? De meeste vinden hun eigen vak niet eens leuk. Bij onze school bepalen de kinderen wat ze willen leren. Dan nodigen we mensen uit die daarover willen komen vertellen.’…

Wat nu? Autonomie -> Hoe wilt u verder met deze workshop? Differentiëren, verschillende groepen? Ervaringen uitwisselen Lesprogramma maken Verdiepen (lezen)