Competent burgerschap = ondernemerschap?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
Mediërend leren op bs. Theresia
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Wie is La Fontaine? Anneke van Doorn Jolanda van der Steen
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vrouwelijk ondernemen leer je zo Women inc.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Woord van Leven Mei 2011.
Presentation Of Learning
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Opvoeden van drukke kinderen
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Ondernemen(d) in het onderwijs
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Betrokkenheid op de werkvloer
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Motivatie & differentiatie
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

50.
Workshop Identiteit?.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Loopbaancompetenties
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Motiveren: de ins en outs!
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
HELP! Beren op de omgevingsweg
Persoonlijk Leiderschap
Competentie gericht onderwijs
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Werken met plezier en goed presteren
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Heb jij ballen voor scrummen?
Sint-Jozefsinstituut
Workshop – teamgroei begrijpen
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Competent burgerschap = ondernemerschap? Wat ideeën, gedachten en de toekomstige werkelijkheid.

Even voorstellen…. Mark Goezinnen Trainer, coach, Gericht op innovatie en veranderingsprocessen, Gericht op ondernemen en ondernemendheid, Gericht op ontwikkeling van groepen en individuen Part-time ondernemer

Ondernemerschap ondernemendheid ik weet duidelijk wat ik wil, ik weet wat er speelt, en volg de ontwikkelingen, ik zet plannen om in acties ik voel mij verantwoordelijk voor mijn eigen daden ik toon doorzettingsvermogen ik …………….

Ondernemerschap ondernemendheid ik onderzoek de markt, ik heb een plan om een onderneming te starten, ik bewaak mijn (financiële) situatie, ik kijk voortdurend naar innovatiemogelijkheden, ik ben zelf het beste visitekaartje, ik …………….

De politieke ambitie……. Een ondernemende samenleving !!!! Zelfredzaamheid en vechten voor eigen kansen !!! Grote rol voor het onderwijs om dit te realiseren!!! Onderwijs, kijk in de keuken van ondernemend Ned. Vitalisering en dynamisering van kenniseconomie!!! Politiek stimuleert het ondernemend gedrag!!!

Maar nu de cijfers…. Nederland bungelt onderaan de lijst in Europa, 11% overweegt de stap naar ondernemerschap, 1% start als ondernemer, Beroepsonderwijs: Hoge uitval,15 % in Ned.—9 % in zweden Een eigen onderneming, 31% in Ned.-70% in de VS Mkb ondernemingen: Innovatie <35 % 80 % van ondernemingen zijn MKB

De politiek biedt: 30 .000.000 euro subsidie voor de hele onderwijskolom, Doelstelling van Europese commissie: meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld,

Zekerheidsdenken is nu de opmaat Er wordt gekozen voor zekerheid, De prettige en makkelijke weg is favoriet, Risico’s worden niet meer aangegaan,

Ondernemendheid vraagt niet om een hoog IQ. Met een open geest luisteren, Nieuwe dingen proberen, Oprecht nadenken over successen en mislukkingen, Drang tot vernieuwing, Durven kiezen voor verandering, Immuniteit voor tegenspoed opbouwen,

Succes ligt in het onderwijs Werken aan ondernemendheid van leerlingen op alle niveaus, in alle vakken, in alle opleidingen, in alle leersituaties. Er is ondernemerstalent genoeg. Aanleren van proactieve, omgevingsbewuste houding met praktisch en resultaat gericht karakter. Amsterdam, 21 mei 2010

Succes ligt in het onderwijs Onderwijsinstellingen moeten handen ineen slaan en kennis en ervaring delen en uitwisselen, Verbetering van ondernemersklimaat door onderwijs meer in te richten op excelleren, Ondernemendheid stimuleren door meer gedifferentieerd onderwijsaanbod, Leerlingen leren effectief om te gaan met hun bekwaamheden.

Door onderwijs moet onze denkhouding veranderen!!! The sky is the limit, waarom niet? Durf te falen, Weten wat je nodig hebt en wat je wil, Geloven in onze eigen talenten en mogelijkheden, Creëer je eigen bezieling.

De toekomst ligt in ….. Knokken voor je welvaart, Ondernemend denken, Competitief, concurrerend denken, Zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en behoefte aan persoonlijke groei, Uitdagingen aangaan, Energie hebben om te handelen.

Ondernemendheid ….. en de maatschappelijke kijk op leren Aandacht voor ontwikkeling en leren is neemt toe, Rendement van leren staat centraal Klant wil kwaliteit voor zijn dure euro Gericht op transferverbetering

De tijdgeest en de veranderende visie op leren…… Onze zekerheden in onze leef- en werkomgeving nemen sterk af, niet meer vanzelfsprekend dat we 40 jaar bij dezelfde baas blijven Uitbreiding van de Eurozone De nieuwe economische grootmachten , China en India, Grotere druk, zowel sociaal als in werksituaties

De tijdgeest en de veranderende visie op leren….. Een leven lang leren maar ook een leven lang werken, De medewerker is innovatief, creatief, is autonoom, heeft zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, is competitief, employabel, zelfstandig.

Waar het toe moet leiden….. Verschuiving naar performance gericht opleiden, Gericht op het ontwikkelen van ondernemende vaardigheden, Verhogen van de zelfredzaamheid, Uitgaan van de turbulente samenleving Ontwikkelen van competitief vermogen

Waar het toe moet leiden….. Maar juist ook: Verantwoordelijkheid durven nemen, Kunnen functioneren in een onzekere, niet beschermde omgeving Onrust, verandering, uitdaging,strijd, twijfels, onduidelijke consequenties, concurrentie, excellerend,

De docent en ondernemendheid….. Docent heeft veelal dezelfde kenmerken als een ondernemer: Hij bedenkt, Hij organiseert Hij voert uit Maar vooral hij is zelfsturend

Het belang van de docent bij ondernemendheid in het onderwijs De ondernemende docent is een rolmodel, De ondernemende docent gebruikt stimulerende methodieken en didactiek, De ondernemende docent heeft aandacht voor meer dan het cognitieve proces, De ondernemende docent is bezig met hoofd, handen en hart,

De school en ondernemendheid…. De ondernemende docent heeft een ondernemende omgeving nodig, Beleid, visie op ondernemendheid als integraal thema in vakken, School en bedrijfsleven zijn verbonden, Ondernemers voor de klas, Runnen van leerling-bedrijven, Wedstrijden en competities

Ten slotte….. Logica brengt je van A naar B, brengt je overal. (Albert Einstein) Niemand verdwaalt op een rechte weg. (Goethe)

Downloaden van een hand out….. WWW.kchandel.nl/burgerschap

BEDANKT VOOR UW AANDACHT