Competent burgerschap = ondernemerschap? Wat ideeën, gedachten en de toekomstige werkelijkheid.
Even voorstellen…. Mark Goezinnen Trainer, coach, Gericht op innovatie en veranderingsprocessen, Gericht op ondernemen en ondernemendheid, Gericht op ontwikkeling van groepen en individuen Part-time ondernemer
Ondernemerschap ondernemendheid ik weet duidelijk wat ik wil, ik weet wat er speelt, en volg de ontwikkelingen, ik zet plannen om in acties ik voel mij verantwoordelijk voor mijn eigen daden ik toon doorzettingsvermogen ik …………….
Ondernemerschap ondernemendheid ik onderzoek de markt, ik heb een plan om een onderneming te starten, ik bewaak mijn (financiële) situatie, ik kijk voortdurend naar innovatiemogelijkheden, ik ben zelf het beste visitekaartje, ik …………….
De politieke ambitie……. Een ondernemende samenleving !!!! Zelfredzaamheid en vechten voor eigen kansen !!! Grote rol voor het onderwijs om dit te realiseren!!! Onderwijs, kijk in de keuken van ondernemend Ned. Vitalisering en dynamisering van kenniseconomie!!! Politiek stimuleert het ondernemend gedrag!!!
Maar nu de cijfers…. Nederland bungelt onderaan de lijst in Europa, 11% overweegt de stap naar ondernemerschap, 1% start als ondernemer, Beroepsonderwijs: Hoge uitval,15 % in Ned.—9 % in zweden Een eigen onderneming, 31% in Ned.-70% in de VS Mkb ondernemingen: Innovatie <35 % 80 % van ondernemingen zijn MKB
De politiek biedt: 30 .000.000 euro subsidie voor de hele onderwijskolom, Doelstelling van Europese commissie: meest concurrerende en dynamische kenniseconomie ter wereld,
Zekerheidsdenken is nu de opmaat Er wordt gekozen voor zekerheid, De prettige en makkelijke weg is favoriet, Risico’s worden niet meer aangegaan,
Ondernemendheid vraagt niet om een hoog IQ. Met een open geest luisteren, Nieuwe dingen proberen, Oprecht nadenken over successen en mislukkingen, Drang tot vernieuwing, Durven kiezen voor verandering, Immuniteit voor tegenspoed opbouwen,
Succes ligt in het onderwijs Werken aan ondernemendheid van leerlingen op alle niveaus, in alle vakken, in alle opleidingen, in alle leersituaties. Er is ondernemerstalent genoeg. Aanleren van proactieve, omgevingsbewuste houding met praktisch en resultaat gericht karakter. Amsterdam, 21 mei 2010
Succes ligt in het onderwijs Onderwijsinstellingen moeten handen ineen slaan en kennis en ervaring delen en uitwisselen, Verbetering van ondernemersklimaat door onderwijs meer in te richten op excelleren, Ondernemendheid stimuleren door meer gedifferentieerd onderwijsaanbod, Leerlingen leren effectief om te gaan met hun bekwaamheden.
Door onderwijs moet onze denkhouding veranderen!!! The sky is the limit, waarom niet? Durf te falen, Weten wat je nodig hebt en wat je wil, Geloven in onze eigen talenten en mogelijkheden, Creëer je eigen bezieling.
De toekomst ligt in ….. Knokken voor je welvaart, Ondernemend denken, Competitief, concurrerend denken, Zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en behoefte aan persoonlijke groei, Uitdagingen aangaan, Energie hebben om te handelen.
Ondernemendheid ….. en de maatschappelijke kijk op leren Aandacht voor ontwikkeling en leren is neemt toe, Rendement van leren staat centraal Klant wil kwaliteit voor zijn dure euro Gericht op transferverbetering
De tijdgeest en de veranderende visie op leren…… Onze zekerheden in onze leef- en werkomgeving nemen sterk af, niet meer vanzelfsprekend dat we 40 jaar bij dezelfde baas blijven Uitbreiding van de Eurozone De nieuwe economische grootmachten , China en India, Grotere druk, zowel sociaal als in werksituaties
De tijdgeest en de veranderende visie op leren….. Een leven lang leren maar ook een leven lang werken, De medewerker is innovatief, creatief, is autonoom, heeft zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, is competitief, employabel, zelfstandig.
Waar het toe moet leiden….. Verschuiving naar performance gericht opleiden, Gericht op het ontwikkelen van ondernemende vaardigheden, Verhogen van de zelfredzaamheid, Uitgaan van de turbulente samenleving Ontwikkelen van competitief vermogen
Waar het toe moet leiden….. Maar juist ook: Verantwoordelijkheid durven nemen, Kunnen functioneren in een onzekere, niet beschermde omgeving Onrust, verandering, uitdaging,strijd, twijfels, onduidelijke consequenties, concurrentie, excellerend,
De docent en ondernemendheid….. Docent heeft veelal dezelfde kenmerken als een ondernemer: Hij bedenkt, Hij organiseert Hij voert uit Maar vooral hij is zelfsturend
Het belang van de docent bij ondernemendheid in het onderwijs De ondernemende docent is een rolmodel, De ondernemende docent gebruikt stimulerende methodieken en didactiek, De ondernemende docent heeft aandacht voor meer dan het cognitieve proces, De ondernemende docent is bezig met hoofd, handen en hart,
De school en ondernemendheid…. De ondernemende docent heeft een ondernemende omgeving nodig, Beleid, visie op ondernemendheid als integraal thema in vakken, School en bedrijfsleven zijn verbonden, Ondernemers voor de klas, Runnen van leerling-bedrijven, Wedstrijden en competities
Ten slotte….. Logica brengt je van A naar B, brengt je overal. (Albert Einstein) Niemand verdwaalt op een rechte weg. (Goethe)
Downloaden van een hand out….. WWW.kchandel.nl/burgerschap
BEDANKT VOOR UW AANDACHT