Interne coaches Vlaamse overheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

situationeel leiderschap
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Feedback en … de metafoor van het fietspad!
Sleutel tot verhoging van het studierendement? Olaf Spittaels
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Workshop OGW in de klas..
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Johari venster & feedback
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Quiz. Aaron heeft het gevoel ingeklemd te zitten. De oorzaak van dit gevoel komt vooral door: a. zijn eigen beleving en eigen gedrag; b. de aansturing.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Eigenaar van je leerproces
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Reflectie.
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
CanDo Coaching.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
BUE (Bottom Up Evaluatie) Infosessie medewerkers- 26/11/2012.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Les voor ♀ Seksueel grensoverschrijdend gedrag. Seksueel grensoverschrijdend gedrag ♀ Doelen Aan het einde van de les weten jullie: dat er verschillende.
Het coachende functioneringsgesprek
Coaching week Rotterdam Academy.
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Pascal van Schajik.  2s&feature=related 2s&feature=related.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
De zorg verandert, wat doe jij Margreet Nol Ans Donderwinkel.
Startpagina zonder foto Werksessie waarden & de deontologische code 2 september 2016.
Professionalisering en intervisie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Theorie.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Behavior Based Safety Warehousing
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
ASAP-TIPS VOOR DE HR-PROFESSIONAL
Samenwerken en communicatie
Leidinggeven Communicatie.
Communicatie 3e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Loopbaan en burgerschap les 3
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Denken en doen.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Interne coaches Vlaamse overheid MARKTPLAATS Guy Geerens Myriam Peeters Leen Van Aerschot Jessy Van Dousselaere Interne coaches Vlaamse overheid 2 april 2015

Stelling 1 Het doel van feedback is om mensen bij te sturen. Positioneer je op een lijn van 1 (helemaal niet akkoord) tot 5 (helemaal akkoord) Het doel van feedback is om mensen bij te sturen.

Feedback geven Wat is feedback? feedback = terugkoppelen - terugvoeden mensen inlichten over het effect van hun gedrag doel? = ontwikkeling, leren, bijsturen, inzicht, actie stoppen, goed gevoel, welzijn, stimuleren, relatie verbeteren, … is een geschenk

Feedback geven Bewustwording als basis voor gedragsverandering (ontwikkelingsfasen van G. Bateson) en Johari venster Voorbeeld: je vindt een medewerker te directief maar zegt daar niets van. Die persoon is zich daarvan niet bewust en kan er niets aan doen. Als je persoon feedback daarover geeft en wat het effect is van dat gedrag wordt de persoon zich ervan bewust. Op basis van je feedback kan hij/zij gaan nadenken hoe hij zijn gedrag kan aanpassen om minder directief over te komen. Dit dan in de praktijk omzetten zodat het een automatisme wordt. FEEDBACK IS THE BREAKFAST OF A CHAMPION

Feedback geven Criteria feedback: onmiddellijk, concreet en direct in kleine, te behappen porties eerlijk – authentiek moet de ontvanger in staat stellen iets met de informatie te doen waargenomen en aanwijsbaar gedrag van de ander, niet op de persoon beschrijvend en niet beoordelend of vergelijkend veelvuldig geformuleerd op een manier die uitnodigt om te reageren Begrippen positieve en negatieve feedback zitten ons dwars. Beter spreken we van bevestigend of corrigerend/bijsturend. Feedback komt uit de stuurkunde waar beide soorten feedback nodig zijn (zowel bevestigend als corrigerend). Voorbeeld: fiets op jaagpad: bevestigend ik fiets door; ribbelstrook = corrigerend ik moet bijsturen. Destructief gevolg van het niet geven van positieve feedback (verslag wordt minder goed, verslag wordt uitgebreider, ontevredenheid LG, …) Wat niet gezegd wordt zoekt toch een uitweg soms tegen iemand anders.

Feedback geven en vragen Balans tussen Waarderen en bekrachtigen en 2. Betrokken confronteren Uit zorg voor de relatie houden we ons in om zaken te zeggen. Van je beste vrienden aanvaard je toch ook dat ze je confronteren. Een oplossing hiervoor is om een én-én boodschap te geven waarbij je én met de kritiek komt én je zorg formuleert Voorbeeld: Ik vind het heel goed dat je zo enthousiast bent en ik hoop dat je dat niet verliest maar ik twijfel of het idee in zijn huidige vorm een kans maakt. Hoe zou je de slaagkans kunnen vergroten? Ook feedback vragen en ontvangen : waardering droogt uit als het niet ontvangen wordt

Stelling 3 EEN FEEDBACKCULTUUR KOMT VANZELF

Feedback omgeving Criteria: leidinggevende maakt tijd voor feedback verduidelijkt verwachtingen is op de hoogte van prestaties legt nadruk op ontwikkeling blijft niet stilstaan bij negatieve punten geeft voortdurend feedback bevordert 2-richtingsverkeer Organisaties rekenen vooral op jaarlijkse of halfjaarlijkse evaluatie- en functioneringsgesprekken als instrument om feedback te geven = zwart schaap van HRM en 90 % is onsuccesvol. Wat zijn de kenmerken van een feedbackomgeving en wat is de rol van de leidinggevende hierin? Omgeving waarin MW en LG zich goed voelen bij het dagdagelijks zoeken en krijgen van constructieve feedback. Formele prestatiebeoordeling naast informele feedbackomgeving laten bestaan.

Feedback omgeving Resultaten ? (evidence based onderzoek) betere relatie tussen LG en medewerker meer jobtevredenheid bij medewerkers en extrarol gedrag Bron: http://www.steunpuntwse.be/system/files/overwerk_2007_3-4_23.pdf

TIJD VOOR ACTIE

INTERVISIEOEFENING Ga in groepjes van 3 zitten. Overdenk een recente situatie: Waarbij je een kans op het geven van feedback hebt verkeken Waarbij je het moeilijk vond om feedback te geven Opdracht: bevraag elkaar wat een betere manier zou zijn om feedback te geven in beide situaties

AFSLUITER Wat is jullie winst uit de intervisie? Welke tip hebben jullie om feedbackcultuur te stimuleren? Iedereen kleeft een post-it op de feedbackmuur Opdracht: