Verstandelijke beperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Advertisements

Kwaliteit van leven bij dementie
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Inhoudstafel.
GEMEENTE, NEEM JE KINDEREN MEE
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Bianca van Kouwen Brian Twint
TEST JE MEDISCHE KENNIS
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Onderwerpsverkenning
Opbrouck Talitha 1BaSW A Katho IPSOC. Inleiding Doelgroep 1.De hulpverlening aan delinquente meisjes 1.1Oplossing 2.De justitiële maatregelen ten aanzien.
De grote sprong! VO PO.
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
MENSEN LEVEN MET MENSEN
Opvoeden binnen een eenoudergezin
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Angst en angststoornissen
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Artikel over transactionele analyse
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Autisme en intelligentie
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
VERBAND MET CREATIVITEIT:
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
Kinderen in gescheiden en nieuw samengestelde gezinnen
Jong en oud met elkaar in gesprek
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Ontwikkelingspsychologie
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Lopen jongeren met een licht verstandelijk beperking meer kans om in contact te komen met justitie? Djenebou Bourgeois.
Jeugd en recht hoofdstuk
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Ontwikkeling van het jonge kind
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Zelfbescherming: fysieke weervormen in de communicatie Esmé Van Maerrem 1BaTP B1.
Verstandelijke beperking Door Matthias Mievis. Inleiding  Verstandelijke beperking: vormen en definities  VB en intelligentiebepaling  VB en het bepalen.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Kenniskring jobcoaching SBCM
‘Agressie bij kinderen’
Meer op eigen benen in een etnisch diverse stad
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Verstandelijke beperking Albert Ponsioen en Jan Plas

Overzicht Termen Bijkomend probleem IQ-test Sociaal adaptatievermogen Risicofactoren Risicofactoren die geassocieerd zijn met VB Risicofactoren met betrekking tot het ontwikkelen van comorbide psychopathologie bij VB

Termen Foutieve termen: Correcte termen: Debiel Imbeciel Verstandelijk gehandicapt Correcte termen: Verstandelijke beperking Mensen met mogelijkheden Toch ook problemen: mensen met beperkingen hebben in andere opzichten ook veel mogelijkheden  een juiste term bestaat dus niet echt

Bijkomend probleem Het gebruik van de term ‘verstandelijke beperking’ wordt vaak geassocieerd met niveau van intelligentie. Deze wordt vaak bepaald door de IQ-score. Internationaal behoren mensen met een IQ lager dan zeventig bij de mensen met een verstandelijke beperking. In Nederland worden de mensen met een IQ tussen 50/55-80 tot de licht verstandelijk gehandicapten (LVG) gerekend.

IQ-test Als het zo gemakkelijk af te leiden was uit de IQ-test of iemand wel/niet een verstandelijke beperking heeft, zou 16 % van alle kinderen een score lager dan 85 hebben en worden minimaal als LVG bestempeld. Maar minder dan 4% van de kinderen komt in contact met speciaal basisonderwijs En nog een kleiner aantal komt met de hulpverlening in aanraking

Sociaal adaptatievermogen Wat? Naast de IQ-test is het sociaal adaptatievermogen ook belangrijk

Risicofactoren Die direct in verband staan met een VB Die geassocieerd zijn met VB Met betrekking tot het ontwikkelen van comorbide psychopathologie bij VB

Risicofactoren die geassocieerd zijn met VB Cognitie en informatieverwerking Taal Emotie Sociaal Lichamelijk en motorisch

Risicofactoren met betrekking tot het ontwikkelen van comorbide psychopathologie bij VB Opvoedingsproblemen bij ouders: ouders die de beperkingen van hun kind te weinig onderkennen en door eigen persoonlijke, maatschappelijke en financiële zorgen de benodigde extra zorg nauwelijks kunnen opbrengen ouders die hun kind overvragen of juist te veel in bescherming nemen waardoor in beide gevallen de zelfstandigheidsontwikkeling belemmerd wordt.

Bronnen Literatuur: Plas J. & Ponsioen A. (2008). Verstandelijke beperking. In Braet C. & Prins P. (red.), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie (pp. 449-475). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Afbeeldingen: http://roelboogaard.blogspot.be/2010/08/in-de-uk-is-een-onderzoek-gehouden.html http://www.spreadshirt.be/nl/iq-test-2-dd-t-shirts-C4408A17699244 http://psychology.about.com/od/memory/ss/ten-facts-about-memory_3.htm http://www.mamaenzo.nl/blog/mama-verhalen/hoe-goed-is-jouw-aandacht