Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT IS FLIPPING THE CLASSROOM?
Advertisements

Edushock leerfestival
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
rsg de Borgen Locatie Ronerborg
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Lesgeven en begeleiden
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Professionaliteitsontwikkeling
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
Kijkje in the Classroom
Eerstejaarsproblemen
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
ICT design team STEM Smart! ICT in wetenschapsonderwijs Jouri Van Landeghem.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Het motiveren van leerlingen in het VO
PSO. Praktisch school onderzoek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Solliciteren: wat wil ik?
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Lezen: doe het goed voor
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Thema 2 Periode 1 KOP
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Docentvaardigheden ICT
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.

Hand-out Deze presentatie is online (live) te volgen: ①Presentain.com of app ②Inloggen door PIN: ③Geen vragen tijdens de presentatie. Deze kunt u online stellen via Presentain. ①De antwoorden komen op mijn blog: leraarinopleiding.wordpress.com

Inhoud ①Inleiding ②Flipping the Classroom? ③Invloeden van FtC ④Onderzoeksvraag ⑤Methoden ⑥Resultaten ⑦Conclusie ⑧En nu verder?

Aanleiding 1 ICT in het onderwijs Scholen zijn op zoek naar mogelijkheden ICT werkgroep Probleem: deeltijdonderwijs minder contacttijd en niveauverschillen Lerarenopleiding Wiskunde Probleem bij kennisvak Analyse 1 :  Vermindering van aantal studenten in de les  Tegenvallende leerresultaten  Diversiteit tussen vol- en deeltijd studenten  Tempo- en niveauverschillen in de klas *afgelopen drie collegejaren

Flipping the Classroom 2 Bron: Flipped Mastery Model (Bergmann & Sams, 2013) Flipped the Classroom Model (Kennisnet, 2012)

Flipping the Classroom 2 Bron: Flipped Mastery Model (Bergmann & Sams, 2013) Flipped the Classroom Model (Kennisnet, 2012) Verkorte weergave van het ‘VOTERZ’-model (Klijs & Heimans, 2013) 1.(Voor)kennisoverdracht activeren adhv ICT (buiten de les) 2.Online testen van de opgedane kennis 3.Uitslag test verdeeld in groepen 4.Op (3) niveaus aan opdrachten werken in de klas 5.Presenteren van opdrachten (online)

Invloed 3 Kennisnet (2012) Juiste inzet van ICT zorgt voor in het primaire proces van leren voor:

Invloed 3 Kennisnet (2012) Zelfdeterminatie-theorie Deci & Ryan (2000) Juiste inzet van ICT zorgt voor in het primaire proces van leren voor:

4 Vraag Op welke wijze kan Flipping the Classroom (volgens de eerstejaarsstudenten van de lerarenopleiding wiskunde, cohort ) bijdragen aan: -Bevorderen van motivatie -Verhogen van effectiviteit van het leerproces -hun (toekomstige) onderwijspraktijk

5 Methoden 1.Toepassing VOTERZ-model vol- en deeltijdstudenten = 70 studenten 2. Vragenlijsten -Wekelijks -Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 1.Toepassing VOTERZ-model vol- en deeltijdstudenten = 70 studenten 2. Vragenlijsten -Wekelijks -Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 2. Vragenlijsten -Wekelijks -Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 2. Vragenlijsten -Wekelijks -Eindvragenlijst in week 8 (ter vergelijking) 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 3. Toetsresultaten -Eerste toets van dit jaar -Resultaten van vol- en deeltijd van vorig jaar (met dezelfde toets) 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding 4. Logboeken -Voorbereiding -Soorten Activiteiten -Tijdsbesteding

6 Resultaten 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten 3.Studenten kunnen zelfstandig (samen met studenten) aan de slag met opdrachten

6 Resultaten 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter

6 Resultaten 7.Deeltijdstudenten geven aan FTC in de eigen onderwijspraktijk te willen uitproberen 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 2.Samenwerking Voltijd ervaart geen bedrage, deeltijd wel 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten 1.Motivatie om naar de les te komen: Voltijd ‘moet’ aanwezig zijn Deeltijd wil het vak beheersen met medestudenten 3.Studenten kunnen zelfstandig (samen met studenten) aan de slag met opdrachten 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 4.Starttest geeft juiste niveau aan; zij kunnen zichzelf goed inschatten tov medestudenten 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 5.Deeltijdstudenten werken liever samen met digitale instructie; Voltijdstudenten: werken liever zelfstandig 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter 6.Toetsresultaten Significant geen verschil; deeltijd presteert beter

7 Conclusies Onderzoeksvraag: Op welke wijze kan FTC bijdragen aan bevorderen van motivatie, verhogen van efficiëntie leerproces en eigen (toekomstige) onderwijspraktijk?

7 Conclusies 1. Studenten ervaren een actievere houding door FtC  a. voorbereid moeten zijn c. informatie terug te vinden b. beter voorbereidd. werken in de klas aan huiswerk 2. Deeltijdstudenten: Beter voorbereid de klas in  een betere samenwerking  Zorgt voor meer sociale verbondenheid 3. Studenten kunnen beter hun niveau bepalen en weten waar ze staan d.m.v. starttest en groepsopdrachten op niveau Onderzoeksvraag: Op welke wijze kan FtC bijdragen aan bevorderen van motivatie, verhogen van efficiëntie leerproces en eigen (toekomstige) onderwijspraktijk?

8 En verder? Bent u geïnteresseerd ????  Vertel het anderen…. kennis delen en uitwisselen!  Bekijk mijn blog voor het onderzoeksrapport…  Nodig mij uit om onze praktijkervaringen en Flipping the Classroom te laten zien! Ondertussen… … zijn de lerarenopleidingen bezig met Flipping the Classroom … verspreid ik mijn onderzoeksrapport … deel ik mijn ervaringen met andere VO- en hogescholen in Nederland … tijdens collegiale consultatie geef ik een presentatie aan de LERO … zijn er nog meer aanbevelingen voor HR en LERO (bv. open aanbod)

Stel uw vragen op Of kijk voor het onderzoek op leraarinopleiding.wordpress.com Dank voor… uw aanwezigheid en nieuwsgierigheid