Project Samen Vereenvoudigen Voorstel van aanpak.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Hoe kom ik aan klanten?”
Advertisements

Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening De burger CENTRAAL Interactieve verwijzingen Toegankelijkheid Ranking Sep 2009 Vergeleken Gemeenten.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Waarom? Werk een instrument uit waarmee informele kennisdeling gestimuleerd wordt Verminderen adviesvragen die aan Coördinerende Archiefdienst worden gesteld.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Cross Mediacampagne Opdracht gever: KLM
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
De (Interbestuurlijke) producten- en dienstencatalogus
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Citymarketing Hilversum 2006
Breda MENSEN Organisatie Gemeente GEBRUIKER Portal Bezoeker STAD Ondernemers.
Samen sterk in verandering
Burgerinitiatieven.
Meetup Toptaken-website 29 januari 2015, Deventer – Michiel van Straalen, Adviseur nieuwe media.
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
VDAB in een veranderend landschap
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
HR netwerk 30 januari Programma ‘PLOEG proeftuinen’ Bestemd voor elke entiteit die werk wil maken van PLOEG op maat.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
#WATWERKT. Het bevragen en in beeld brengen van jonge werkzoekenden tussen 16 tot 30 jaar over hun zoektocht naar werk, om jongeren te informeren en tips.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Evaluatie Train Je Collega 2015 Vrijdag 4 december 2015.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Evaluatie experimenten ambulante hulp zonder indicatie 16 mei 2012 Lotte Vermeer Ewoud Jonker.
Risicomanagement: de rol van DKB Joris Bouve  Manu Steens  DKB Netwerk organisatiebeheersing  donderdag 9 juni 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Verwijzen naar kookboek.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Sociale media inzetten
Heb je vragen voor het Facilitair Bedrijf:
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Jobbeurzen voor jongeren
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Overheidsmonitor Standaarden Transparantie DIENSTverlening
Online feedbacktool Vlaamse overheid
Digitale aangifte overlijden
Congres Omgevingswet ‘leren van de pioniers’
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Project Samen Vereenvoudigen Voorstel van aanpak

Samen vereenvoudigen = Samen met burgers en vanuit hun belevenis de overheid herdenken Samen met burgers: Denken met de gebruiker (en er niet te snel van uitgaan dat je die gebruiker kent) Vanuit belevenis burgers: niet vanuit verkokerde Vlaamse bril, maar vanuit de vraag wat er op de burger afkomt (ook vanuit lokaal bestuur, federaal en Europees) De overheid herdenken: minstens bestaande processen verbeteren, idealiter betere oplossingen vinden

DOEL = concrete vereenvoudigingen realiseren Vanuit kleine verhalenGebruikers centraal Samen met de betrokken entiteiten en overheidsniveaus Samen met de stakeholders Met multidisciplinaire teams Met methoden die de gebruiker centraal stellen en blauwdrukken in hun leefwereld uitproberen

Campagnes Innovatielabs Netwerk Ontsluiten technieken STIMULEREN & INSPIREREN Dienstverlening en processen herdenken Begeleiding projecten VEREENVOUDIGEN Gesprekken met klanten en collega’s Themascans Nieuwe ontwikkelingen opvolgen (trendwatching) DETECTEREN We zetten in op

Dienstverlening en processen herdenken Begeleiding projecten VEREENVOUDIGEN LOPENDE PROJECTEN kinderopvang Regulitis bij jeugd Digitaal ondertekenen van formulieren Subsidiedatab. Ondernemers helpen verrijken en subs. vereenvoudigen New Ondersteuning projecten Rad. Digit. BEOOGDE NIEUWE PROJECTEN Aanmoedigingspremies Dienstencheques Invulonderzoek formulieren omgevingsvergunning Projecten vanuit onderzoek interacties lok. best.? MOGELIJK NIEUWE PROJECTEN zie detecteren EXTERNE BEGELEIDING VOORZIEN Raamcontracten (link met AgO)

Campagnes en comm. Netwerk Innovatielabs Ontsluiten technieken STIMULEREN en INSPIREREN CAMPAGNES Doel: bewustmaking problematiek, bekendmaking aanbod en opstart netwerk Doelgroep: ambtenaren VO Timing: eerste helft 2015, beperkt in tijd (aantal maanden) Opzet: persona’s in de kijker Kanalen: herkenbare opzet, via versch kanalen (klemtoon sociale media) INNOVATIELABS Doel: herdenken dienstverlening stimuleren en experimenteren (out of the box) Opzet: creatieve brainstorm over concreet probleem met een mix van profielen (ambtenaren, ingenieurs, ICT-ers edm) Timing: twee per jaar Mogelijke topics: (…) NETWERK Doel: stimuleren interactie over problemen, oplossingen en goede praktijken Doelgroep: opstart met ambtenaren VO en lokale besturen Kanalen: soc media en events Timing: korte termijn, event per kwartaal Mogelijke topics: Facturen sturen Vergunningen edm ONTSLUITEN TECHNIEKEN Opzet: toolbox voor vereenvoudiging opgebouwd rond competenties vereenvoudiging (zie verder) Kanaal: interactieve website (gekoppeld aan soc. media) en events

Gesprekken met collega’s en ‘klanten’ Themascans Nieuwe ontwikkelingen opvolgen (trendwatching) DETECTEREN GEPLANDE GESPREKKEN AgO OK iMinds/soc innovatielabs gepland MindLab (DK) gepland Relatiebeheerders (redacteurs) Vlaamse Infolijn te plannen BELANGRIJKE PARTNERS Vlaamse Infolijn Audit Vlaanderen Dienst Admin Vereenv. (Fed.) en Ellen Ombudsman Buitenlandse voorbeelden: BIT (UK), MindLab (DK), kafkabrigade (NL), Actal (NL) Stimuleren eigenaarschap over doelgroep bij AO (ondernemers), ABB (lok. Best.), CJSM (jeugd), … THEMASCANS Doel: In het veld screenen wat er op een bepaalde doelgroep allemaal afkomt Ook collega’s uit VO en federale mee in bad trekken Timing: één doelgroep per jaar Voorbeeld: zorgsector ONTWIKKELINGEN OPVOLGEN Dmv gesprekken en actieve trendwatching (sharks spotten) kerntakenplan Opvolgen beleidsdomeinen (cfr. gesprekken met relatiebeheerders Infolijn)

Benodigde expertise EXPERTISEWERKPUNTACTIE PR (overtuigen en netwerken) Gedragswetensch Procesmngmt Effectief communiceren naar burgers ICT (auth. bronnen, bouwstenen, edm) Saar in programmateam radicaal digitaal Regelgeving Klantgericht design (intuïtief gebruik edm) Trends / ontwikkelingen volgen Faciliteren Analytische geest/ nt focussen op details/ On the job Participatiemethodieken en testen van nieuwe producten en diensten

Vragen Afbakening AgO Samenwerking ABB Federale? Raamcontracten?

EINDE PRESENTATIE Verder nog ideeën voor verdere uitwerking van vereenvoudigings- verhaal

Radicaal digitaal (Homans): Niet zomaar het bestaande digitaliseren, wel nieuwe oplossingen zoeken. Kerntakenplan (Bourgeois): kerntaken herdenken. Wat moet de VO doen en wat niet? Wat kan anders en beter? Opportuniteiten binnen VO

“Een goede vriend van mij heeft een premie moeten aanvragen. Wat een gedoe! De ideale oplossing voor heel het probleem is een online loket.”

Op hoeveel van hen lijkt die goede vriend? Samen met burgers: niet denken vanuit de klant, maar met de klant

Zijn we in staat om de nieuwste oplossingen te benutten? De enige keer dat je een brief stuurt is voor de overheid (beeld: rij wachtenden aan gemeenetloket die elk bezig zijn met hun smartphone. Of beeld groene doktersbriefjes voor ziekenfonds) De enige keer dat je een foto laat ontwikkelen is voor de overheid (ID, rijbewijs) (beeld: jongere neemt selfie terwijl hij in een fotokotje zit) Wat met grootmoeders en digitalisering evt. De nannyphone

Vanuit belevenis van burger Unieke lokettendiaree (cijfer van aantal loketten en sites bij VO) Aantal manieren waarop VO een financieel voordeel financieert aan burger Overal andere paswoorden en logins, tokens en bakjes (beeld: ‘uw paswoord is fout’ op scherm van laptop waarop post-it met paswoorden plakt)