4 oktober 2006 Peter Smit1 Verkenning Netwerkanalyse Utrecht Nieuwe kaart, 4 oktober 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Beter Benutten-aanpak
Geschikt wonen voor iedereen (GWI) Mw. M.P. Heerkens Wethouder Sociale Zaken, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Grondbeleid 14 oktober 2009 Woonzorgzones.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Beelden van de toekomstige samenwerking
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Welkom Provincie Noord-Brabant in samenwerking met de gemeente Heusden, ’s-Hertogenbosch, Waalwijk, en het waterschap Aa en Maas. Informatieavond GOL Nota.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Collegeprogramma Kansen zien, kansen grijpen, kansen bieden Structuurvisie -> Laan 1945 als voorzieningenas Ontwikkeling “ontmoetingsplek” op locatie Kloosterhof.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Gezondheid & de Omgevingswet
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Programma Ruimte & Wonen
Verbinding A8-A9 Notitie Reikwijdte en Detailniveau
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Project Luchtruimherziening
Leegstand en regionale samenwerking
Nationale Omgevingsvisie
Stap drie bij projecten
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Duurzaam mobiliteitsgedrag
Transcript van de presentatie:

4 oktober 2006 Peter Smit1 Verkenning Netwerkanalyse Utrecht Nieuwe kaart, 4 oktober 2006

4 oktober 2006 Peter Smit2 Inhoud Opzet en uitkomsten van de studie Impact expertcommissie Relatie verstedelijkingsvisie en verkenning Nieuwe wegen (A2,5 en A30) Vervolg aanpak

4 oktober 2006 Peter Smit3 Het netwerkanalyse proces: Start : studiegebied en aanpak afspreken met alle betrokken partijen Beoordelingskader : bestaand beleid is abstract geformuleerd Probleemanalyse : 3 modellen (NRM, MMN, VRU) gezamenlijk uitvoeren Oplossingsrichtingen : deadlines dwingen tot abstractie en vooruitschuiven

4 oktober 2006 Peter Smit4

4 oktober 2006 Peter Smit5 Oplossingen binnen bestaande HWN structuur Er zijn verschillende manieren om in 2020 aan de reistijdnormen te voldoen. 1)Forse capaciteitsuitbreiding weg leidt tot het halen van Nomo normen. 2)Kilometerprijs, gedifferentieerd naar plaats, tijd en milieukenmerken heeft forse invloed op de vraag. 3)Groei van OV draagt (generiek) bescheiden bij aan oplossen wegknelpunten. Specifiek zijn er kansrijke trajecten! 4)Mobiliteitsmanagement lijkt kansrijk, zeker in combinatie met prijsbeleid en parkeerbeleid. MM is zeer kosteneffectief.

4 oktober 2006 Peter Smit6 Expertcommissie eerste advies Wees meer zelfbewust op regionaal niveau –Draaischijfdenken = Dienstbaarheid Scherp het beoordelingskader aan –Het is een te ruime jas Maak de probleemanalyse compleet –Samenhang in knelpunten en OV knelpunten ontbreken Oplossingsrichtingen –Benoem strategische keuzes –Voorkom fixatie op modelruns

4 oktober 2006 Peter Smit7 Expertcommissie tweede advies De expertcommissie daagt de regio Utrecht uit om een ruimtelijke economische visie op tafel te leggen. Formuleer ambities en bereikbaarheidskwaliteiten voor alle netwerken (HWN, OWN, OV én fiets) Oplossingspaketten – maak effecten deur-tot-deur zichtbaar –Wees zorgvuldig bij presenteren effecten prijsbeleid –Maak een samenhangende strategie / actieprogramma

4 oktober 2006 Peter Smit8 Expertcommissie derde advies Expliciteer de ruimtelijke economische visie 2030 –To the point, liever niet in volzinnen die de kool en de geit sparen, maar puntsgewijs op een enkele A4 Leg de koppeling tussen de visie en de netwerkanalyse –Benoem concentraties van wonen, werken en voorzieningen –Formuleer gedifferentieerde bereikbaarheidseisen –Maak inzichtelijk welke verbindingen en modaliteiten nodig zijn.

4 oktober 2006 Peter Smit9 Eerste concept Ontwikkelingsvisie NV Utrecht ( ) A2-werkzone A-opties (bestaande woonmilieus) ▪ (Binnen)stedelijke (top)milieus woningen ▪ Landelijke (top)milieus woningen ▪ Aan regionale infra (binnenstedelijk) woningen ▪ Voltooiing grote uitleglocaties woningen B-opties (nieuwe uitlegwoonlocaties)  Ouderijn zone – woningen  Krommerijn zone – woningen  Eemzone /Flevoland – woningen  Lekzone – woningen  A1/A28 zone – woningen  Utrecht-noordzone > 100 – woningen

4 oktober 2006 Peter Smit10 Autoproductie naar locatietype (gewogen gemiddelde 2 spitsen 2030) Overwegingen: autoproductie, samenhang maatregelen/prioriteiten, kosten infrastructuur, ruimtelijk-economische positionering Advies: BSG-inspanningen opvoeren, RSS beter benutten, westwaarts heeft voorkeur boven oostwaartse ontwikkeling

4 oktober 2006 Peter Smit11 Vervolgtraject, besluitvorming en maatschappelijke discussie Van B-opties naar 3 varianten: “robuuste locatie”, “verkenning”, “organische groei” Tijdpad definitieve Ontwikkelingsvisie tweede halfjaar 2006 NVL-brief Kabinet –Kabinet wacht B-opties af –Kabinet houdt rekening met overloop 10 a woningen Flevoland –Oplossingen verkennen voor spanningsveld verstedelijkingsopgave en nationale landschappen

4 oktober 2006 Peter Smit12 Actuele discussie B-opties ; 3 varianten Bereikbaarheid: oude rijn zone, Randstadspoorhaltes, extra binnenstedelijk, Vathorst, Flevoland. Organische groei : groot aantal kleine zones Robuuste locaties : Lekzone en Flevoland Uitkomst ligt er waarschijnlijk tussenin.

4 oktober 2006 Peter Smit13

4 oktober 2006 Peter Smit14 Conclusies t.a.v. A2,5 Wellicht is een A2,5 in de toekomst nodig vanwege economische ontwikkeling. Daarbij moet ook gekeken worden naar demografische ontwikkelingen Als het BRU gebied verder verstedelijkt, worden landschappelijk zeer zware afwegingen noodzakelijk. Aanleg A2,5 + NRU brengt verlichting verkeersdruk op A2/A12/A27 ring Utrecht en is mogelijk een alternatief voor capaciteitsuitbreiding van de ring Utrecht. Het effect van alleen opwaarderen en doortrekken van de NRU is nog niet onderzocht. Combinatie met capaciteitsuitbreiding A27 Utrecht-Eemnes-Almere Kostenbaten analyse geeft aan dat investeren in bestaande structuur kosteneffectiever is dan aanleg nieuwe structuren.

4 oktober 2006 Peter Smit15

4 oktober 2006 Peter Smit16 Conclusies t.a.v de A30 Oplossend vermogen oostkant Utrecht is niet aangetoond. Past in een mogelijke ontwikkeling Gelderse Valei en as Almere – Nijmegen, mogelijk als alternatief voor groei in Utrecht of woningbouw in Flevoland. Hierover bestaat nog geen visie. Wel enige verlichting problematiek Hoevelaken, mogelijk veroorzaakt door gedeelte Barneveld – Nijkerk. Allen dit deel verder verkennen lijkt zinvol.

4 oktober 2006 Peter Smit17 Advies tav prijsbeleid Ontwikkel bouwprogramma (start in 2013) dat afgestemd is op de dan ingevoerde vorm van prijsbeleid. Bestem opbrengsten prijsbeleid voor dit bouwprogramma. Dit is essentieel voor behoud draagvlak prijsbeleid. Neem invoering prijsbeleid in 2012 als uitgangspunt voor beleid. Het effect van prijsbeleid is zeer groot, maar wordt door de modellen wsch. overschat. Zoek naar een vorm van prijsbeleid waarbij geen ongewenste verdringing van autoverkeer naar kleinere wegen plaatsvindt, en de capaciteit hoofdwegen optimaal wordt benut. Spreek een communicatiestrategie af tussen overheden, bedrijfsleven en koepels, ook voor als het straks moeilijk wordt. Tref voor 2012 maatregelen die zorgen dat de alternatieven (fiets, OV, etc. ) op orde zijn. Dit is essentieel voor behoud draagvlak.

4 oktober 2006 Peter Smit18 Advies tav oplossingspakket weg Voor bestaande plannen (ZSM, A2, A12) voortvarend uit onder het motto : eerst bewegen, dan beprijzen Stem de functies van HWN en OWN op elkaar af zodat het verkeer wordt afgewikkeld waar dat gewenst wordt. Maak hierover concrete afspraken op weg(vak)niveau in het licht van gewenste niveau van doorstroming, leefbaarheid en veiligheid. Maak de bouwprojecten ring en driehoek gunningsgereed (2013) en stem ze af op de dan gekozen vorm van prijsbeleid. Realisatie vanaf 2014 Ontwikkel een beeld (ruimtelijk-economische visie) Utrecht 2050 en bepaal wenselijkheid van A30 in dat beeld.

4 oktober 2006 Peter Smit19 Advies tav oplossingspakket OV Neem als concessieverleners het voortouw in de ontwikkeling van OV en grijp de kansen die de nieuwe concessietermijn biedt voor betere afstemming en overstap Stel OV normen vast (hele BRU-gebied, provincie heeft ze voor een deel al) Leg de prioriteit bij de verbetering van bereikbaarheid van grote NS stations (voor- en natransport) Onderzoek of er – gezien de ontwikkelingen – capaciteits of kwaliteitsproblemen op het spoor ontstaan na 2015.

4 oktober 2006 Peter Smit20 Advies tav mobiliteitsmanagement Ontwikkel samen met bedrijfsleven een MM beleid dat gericht is op hoogopgeleide werknemers. Informatievoorziening (high-tech) is de sleutel voor bewust gedrag. Voer een (haalbaarheids)studie uit naar de mogelijkheden in de steden Prioriteit bij goed na-transport vanaf transferia en NS stations. Prioriteit bij fiets (zelfstandig vervoermiddel, of als voor-en natransport) Parkeerbeleid en ITC aan elkaar verbinden

4 oktober 2006 Peter Smit21 Besluitvorming Kabinet heeft op 25/08 besloten over start twee planstudies ikv Noordvleugelbrief Dit najaar komt er wsch. een bestuursovereenkomst over de reikwijdte, verdeling van verantwoordelijkheden, financiering en fasering van de planstudies. De bestuursovereenkomst zal ook afspraken bevatten over inzet tav fiets, OV, mobiliteitsmanagement.

4 oktober 2006 Peter Smit22

4 oktober 2006 Peter Smit23 Hoe kom ik aan het rapport ? Downloaden : - mobiliteit en bereikbaarheid -Bereikbaarheid van deur tot deur -Netwerkanalyses -Regionale netwerkanalyses vanaf 17 oktober zijn gedrukte exemplaren beschikbaar