Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

workshop geld zoeken loont
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
STRATEGISCHE PLANNING
1 Lifelong Learning Programme GRUNDTVIG Multilateral project INTEGRA Integratie kit voor Migranten – Basis taalvaardigheden om te kunnen omgaan met financiële.
BERENSCHOT | VAN DOOREN ADVIES | CHARISTAR
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Concurrentie, Complementariteit en Buitenlandse Investeringen Martijn J. Burger.
Glow Eindhoven.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Competentieontwikkeling voor OR-leden
“Let’s talk about you & me”
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Introductie OHSAS
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Pressure Line is een bureau voor visuele en creatieve communicatie. Onze specialisatie is grafisch ontwerp, maar ook voor opdrachten op het gebied van.
18 juni Wat is er aan de hand? Ledenaantal daalt nog steeds Minder opkomst bij activiteiten Financiële situatie is zorgelijk 18 juni 2014.
Evenementenorganisatie
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Trends in Cloud Computing
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Talentontwikkeling in Groningen Onderzoek naar verschillende initiatieven op gebied van culturele talentontwikkeling.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Meten en Vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? Cultuur in Beeld Meten en vergelijken Hoe staat jouw instelling er voor? 1 december 2014 Wietske.
Het nut van Business Planning
Netwerkbijeenkomst Job Crafting 27 November 2014 Hotel Vianen.
Van eenmalige bezoeker naar structurele donateur Hans Broodman en Balt Leenman Congres Podiumkunsten, Dordrecht dinsdag 19 mei 2015.
Naar een optimaal HR - beleid
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Koninklijk Instituut Van Ingenieurs Engineering Society Workshop Ingenieurs Vraag en Aanbod in de Nederlandse Olie- en Gasindustrie.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
1 Project voor versterking van het functioneren en het effect van de OR met subsidie ministerie SZW Moed & Vertrouwen (MOVER)
16 maart 2016 Presentatie rapport Een hele onderneming.
Culturele instellingen in Nederland Veranderingen in geefgedrag, giften, fondsenwerving en inkomsten tussen 2011 en 2014 Werkgroep Filantropische Studies.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
CAPACITEIT EN ROOSTERMANAGEMENT. Inhoud 1.C&R i.r.t. de nieuwe koers van Zuidwester 2.Samenvatting capaciteit & rooster- management (C&R)methoden 3.C&R.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Visieontwikkeling Les
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Plant & Business Mbo 3 – 4 3 jarige opleiding.
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Effectieve handhaving door ketenintegratie Albert van Wijk
Basistekst : Talentontwikkeling
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Nederland Filantropieland
Hans Broodman Nassau Fundraising De Toekomst van Fondsenwerving
Transcript van de presentatie:

Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen

Waarom dit onderzoek? Opdracht van het ministerie van OC&W Tweeledig onderzoek Vandaag Later Doel van het onderzoek Geefwet Fondsenwerving Geefgedrag

Wat willen we weten? 1. Hoe heeft de werving van fondsen door culturele instellingen in Nederland zich in de periode ontwikkeld? 2. Welke invloed heeft de invoering van de Geefwet op fondsenwerving gehad, specifiek door culturele instellingen?

Wat weten we al? Over Nederlandse situatie eigenlijk heel weinig Meer bekend in het buitenland - Maar vaak niet specifiek om cultuur Kennis verspreid over vele vakgebieden: management, cultuurwetenschappen, organisatiewetenschappen, marketing, bestuurskunde, economie et cetera. Hierdoor moeilijk vindbaar Gezocht op verschillende termen: Market orientation / learning orientation, Entrepreneurial orientation, Cultural entrepreneurship, fundraising, revenue diversification et cetera.

Is de theorie toepasbaar op de cultuursector? Cultuursector wellicht niet zo anders dan andere sectoren Onderzoeksvraag beantwoorden op algemene manier Hypothesen op basis van algemeen model Model ook toepasbaar op andere terreinen

Hypothesen model

Toetsen van het model Eerste validatie in het veld aan de hand van interviews 9 culturele instellingen - Variatie in discipline, omvang en locatie Zometeen een enquête onder steekproef culturele ANBI’s

Stap 1: effect van de Geefwet op de eigen inkomsten De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten

Stap 2: Effect van de Geefwet op eigen inkomsten door investering in fondsenwerving en sales De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales

Op verschillende manieren investeren Bijvoorbeeld: Expertise Financiële middelen Tijd Aantal medewerkers

Stap 3: De organisatie capaciteit heeft invloed op de mate waarop investering mogelijk is De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales Organisatie capaciteit

Waaruit blijkt de capaciteit van de organisatie? Begroting Diversificatie van inkomsten Grootte van organisatie (Aantal medewerkers) Management Expertise(fondsenwerving/marketing/communicatie)

Stap 4: De organisatie capaciteit bepaalt de inkomsten uit fondsenwerving, gedeeltelijk door de investering in fondsenwerving De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales Organisatie capaciteit

Stap 5: Structurele en culturele kenmerken van een organisatie hebben invloed op de organisatie capaciteit

Welke variabelen hebben onder meer invloed op organisatie capaciteit? Structurele kenmerken Leeftijd organisatie (traditie) Grootte van instelling Aantal medewerkers Soort instelling Omgeving/concurrentie Locatie Doelgroep

Naast structurele heb je ook nog: Culturele kenmerken Duidelijke doelstellingen Managementstijl Flexibiliteit en creativiteit m.b.t. veranderingen Visie directeur/medewerkers/bestuur Focus op training/opleiding Focus op markt/innovatie en ontwikkeling

Wat vonden de culturele instellingen zelf belangrijke structurele en culturele kenmerken? Inzicht in stakeholders en relatie beheer Interne samenwerking Het netwerk van directeur en bestuur Achtergrond van de directeur Focusgebied (nationaal/internationaal) Concistentie van de programmering

Investeringshypothese De Geefwet verhoogt de inkomsten uit fondsenwerving en sales voor culturele instellingen door investering in fondsenwerving en sales Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten

Organisatie capaciteit hypothese De organisatie capaciteit bepaalt de inkomsten uit fondsenwerving, gedeeltelijk door de investering in fondsenwerving Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten

Mattheus effect hypothese Culturele instellingen al succesvol zijn in het generen van eigen inkomsten zullen door de Geefwet nog meer inkomsten genereren. De instellingen die geen eigen inkomsten genereren zullen dus ook niet meer eigen inkomsten gaan genereren door de Geefwet Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten

Wat zouden culturele instellingen kunnen doen om de Geefwet voor hen effectief te maken?