Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Waarom dit onderzoek? Opdracht van het ministerie van OC&W Tweeledig onderzoek Vandaag Later Doel van het onderzoek Geefwet Fondsenwerving Geefgedrag
Wat willen we weten? 1. Hoe heeft de werving van fondsen door culturele instellingen in Nederland zich in de periode ontwikkeld? 2. Welke invloed heeft de invoering van de Geefwet op fondsenwerving gehad, specifiek door culturele instellingen?
Wat weten we al? Over Nederlandse situatie eigenlijk heel weinig Meer bekend in het buitenland - Maar vaak niet specifiek om cultuur Kennis verspreid over vele vakgebieden: management, cultuurwetenschappen, organisatiewetenschappen, marketing, bestuurskunde, economie et cetera. Hierdoor moeilijk vindbaar Gezocht op verschillende termen: Market orientation / learning orientation, Entrepreneurial orientation, Cultural entrepreneurship, fundraising, revenue diversification et cetera.
Is de theorie toepasbaar op de cultuursector? Cultuursector wellicht niet zo anders dan andere sectoren Onderzoeksvraag beantwoorden op algemene manier Hypothesen op basis van algemeen model Model ook toepasbaar op andere terreinen
Hypothesen model
Toetsen van het model Eerste validatie in het veld aan de hand van interviews 9 culturele instellingen - Variatie in discipline, omvang en locatie Zometeen een enquête onder steekproef culturele ANBI’s
Stap 1: effect van de Geefwet op de eigen inkomsten De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten
Stap 2: Effect van de Geefwet op eigen inkomsten door investering in fondsenwerving en sales De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales
Op verschillende manieren investeren Bijvoorbeeld: Expertise Financiële middelen Tijd Aantal medewerkers
Stap 3: De organisatie capaciteit heeft invloed op de mate waarop investering mogelijk is De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales Organisatie capaciteit
Waaruit blijkt de capaciteit van de organisatie? Begroting Diversificatie van inkomsten Grootte van organisatie (Aantal medewerkers) Management Expertise(fondsenwerving/marketing/communicatie)
Stap 4: De organisatie capaciteit bepaalt de inkomsten uit fondsenwerving, gedeeltelijk door de investering in fondsenwerving De Geefwet Inkomsten fondsenwerving Inkomsten sales Eigen inkomsten Investering in fondsenwerving Investering in sales Organisatie capaciteit
Stap 5: Structurele en culturele kenmerken van een organisatie hebben invloed op de organisatie capaciteit
Welke variabelen hebben onder meer invloed op organisatie capaciteit? Structurele kenmerken Leeftijd organisatie (traditie) Grootte van instelling Aantal medewerkers Soort instelling Omgeving/concurrentie Locatie Doelgroep
Naast structurele heb je ook nog: Culturele kenmerken Duidelijke doelstellingen Managementstijl Flexibiliteit en creativiteit m.b.t. veranderingen Visie directeur/medewerkers/bestuur Focus op training/opleiding Focus op markt/innovatie en ontwikkeling
Wat vonden de culturele instellingen zelf belangrijke structurele en culturele kenmerken? Inzicht in stakeholders en relatie beheer Interne samenwerking Het netwerk van directeur en bestuur Achtergrond van de directeur Focusgebied (nationaal/internationaal) Concistentie van de programmering
Investeringshypothese De Geefwet verhoogt de inkomsten uit fondsenwerving en sales voor culturele instellingen door investering in fondsenwerving en sales Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten
Organisatie capaciteit hypothese De organisatie capaciteit bepaalt de inkomsten uit fondsenwerving, gedeeltelijk door de investering in fondsenwerving Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten
Mattheus effect hypothese Culturele instellingen al succesvol zijn in het generen van eigen inkomsten zullen door de Geefwet nog meer inkomsten genereren. De instellingen die geen eigen inkomsten genereren zullen dus ook niet meer eigen inkomsten gaan genereren door de Geefwet Inkomsten fondsenwerving De Geefwet Investering in fondsenwerving Organisatie capaciteit Investering in sales Inkomsten sales Structurele kenmerken organisatie Culturele kenmerken organisatie Eigen inkomsten
Wat zouden culturele instellingen kunnen doen om de Geefwet voor hen effectief te maken?