Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs…
GAMES in het onderwijs.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
Workshop Methodeonderwijs
Provinciale Bibliotheek Tolhuis Brugge
10 mei 2014 Studiedag ‘Vlaams-Brabant drinkt ’ BEZOEKERSCENTRUM DE LAMBIEK ALSEMBERG Spreker Maryse Decuyper.
Project Roemenië via ThinkQuest.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Onderwijsmiddag Geesteswetenschappen. Een eerste aanzet tot een facultaire onderwijsvisie Wim van den Doel.
StatIG in de Vrolijke School
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Herlancering educatieve website
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Omgevingsonderwijs - omgevingsboek
Het opleidingsprofiel:
Erfgoededucatie in het secundair onderwijs Een HEREDUC studiedag Brussel, 5 oktober 2006.
Leerinhouden geschiedenis
Handvatten voor gebruik audiovisuele bronnen in de onderwijspraktijk Media in de klas Dalida van Dessel Teamleider onderwijsplatformen.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Werkstukken en rapporten
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Wetenschap voor iedereen Wetenschap toegankelijk maken voor een breed publiek Amito Haarhuis Adjunct-directeur Science Center NEMO 9 december 2015.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Beveren bezet ( ): ooggetuigen bloggen. Herdenkingsactiviteiten in Beveren: ° thematisch ° halfjaarlijkse folder + digitale programmafolder.
Voorleestoer Een verrassend project in Sint-Niklaas.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Aquacultuuronderwijs: ervaringen en vooruitzichten in en uit Vlaanderen Stef Aerts HUB-KAHO.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Focusgroepen Vlaanderenbreed Stageregistratiesysteem
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
Ongeschreven en geschreven bronnen
Ongeschreven en geschreven bronnen
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Stage bachelor secundair onderwijs
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Werken met leerdoelen op de mavo
<naam bedrijf> & <naam school>
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Wetenschappelijke integriteit aan de Faculteit Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere

Focus op secundair onderwijs - geschiedenis (1 e en 2 e graad) Focus op lerarenopleiding (bachelor secundair onderwijs - geschiedenis) Opmerking vooraf

Belang van historische bronnen in leerplannen: -stapsgewijs opbouwen -historisch onderzoek in de klas (vooral in 2 e en 3 e graad) -regionale dimensie? Onderwijsvisie van VIVES: -de student als ‘cultuurparticipant’ -de student als ‘onderzoeker’ 1. Belang van historische vaardigheden

Een blik op een ‘standaardles’ geschiedenis 3 ASO 2. Bronnen in de geschiedenisklas Historia 3

Gevallenstudies Een beeld van het dagelijkse leven ca (P. Van Damme) Welke informatie? Hoe werkelijkheidsgetrouw? Antwoordenfiche per maand

contrareformatie in West-Vlaanderen een voorbeeld van plaatselijke geschiedenis (B. Vandenbussche) Unieke bronnen met vragen Historische duiding Algemeen Nederlands

3. Archief en onze lerarenopleiding Bachelorproeven Bezoeken aan Stadsarchief Onderzoek poortersboeken Onderzoek oorlogsaffiches

Welk didactisch materiaal gebruikt u nog: videomateriaal: 93 % transparanten: 87 % wandkaarten: 75 % geschiedenisboeken: 67 % computer met beamer: 41 % 4. Een bevraging tien jaar geleden… Stubbe, J. (2004), Geschiedenis beleven, p. 5.

1.Meer beeldmateriaal -afbeeldingen gemakkelijker kopiëren? -vertalingen in Algemeen Nederlands? 5. Plannen of dromen

1. Meer beeldmateriaal 5. Plannen of dromen Full access!

2. Meer koffers met bronnen naar de klas

3. Meer experten in de klas 4. Meer wetenschappelijk onderzoek (enquêtes) 5. Een oplossing voor schoolarchieven