Bruggen tussen onderwijs en archief Wat is er mogelijk in de geschiedenisklas? Wat verwachten leerkrachten geschiedenis? Steven Debaere
Focus op secundair onderwijs - geschiedenis (1 e en 2 e graad) Focus op lerarenopleiding (bachelor secundair onderwijs - geschiedenis) Opmerking vooraf
Belang van historische bronnen in leerplannen: -stapsgewijs opbouwen -historisch onderzoek in de klas (vooral in 2 e en 3 e graad) -regionale dimensie? Onderwijsvisie van VIVES: -de student als ‘cultuurparticipant’ -de student als ‘onderzoeker’ 1. Belang van historische vaardigheden
Een blik op een ‘standaardles’ geschiedenis 3 ASO 2. Bronnen in de geschiedenisklas Historia 3
Gevallenstudies Een beeld van het dagelijkse leven ca (P. Van Damme) Welke informatie? Hoe werkelijkheidsgetrouw? Antwoordenfiche per maand
contrareformatie in West-Vlaanderen een voorbeeld van plaatselijke geschiedenis (B. Vandenbussche) Unieke bronnen met vragen Historische duiding Algemeen Nederlands
3. Archief en onze lerarenopleiding Bachelorproeven Bezoeken aan Stadsarchief Onderzoek poortersboeken Onderzoek oorlogsaffiches
Welk didactisch materiaal gebruikt u nog: videomateriaal: 93 % transparanten: 87 % wandkaarten: 75 % geschiedenisboeken: 67 % computer met beamer: 41 % 4. Een bevraging tien jaar geleden… Stubbe, J. (2004), Geschiedenis beleven, p. 5.
1.Meer beeldmateriaal -afbeeldingen gemakkelijker kopiëren? -vertalingen in Algemeen Nederlands? 5. Plannen of dromen
1. Meer beeldmateriaal 5. Plannen of dromen Full access!
2. Meer koffers met bronnen naar de klas
3. Meer experten in de klas 4. Meer wetenschappelijk onderzoek (enquêtes) 5. Een oplossing voor schoolarchieven