Aan de slag met waarderend vernieuwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Onze kernwaarden.
Appreciative inquiry:
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Respectvolle bejegening
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
….een korte presentatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Congres Appreciative Inquiry
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Communicatie met ouders
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Burgerinitiatieven.
Thema 3 communicatie Gesprekken voeren..
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
#KM2.0 BIJEENKOMST 3 IN OBA. 2 Intro: het muizenhuis en delen onderzoeksvragen Ervaringen uitwisselen KIP congres en blogs Theorie: trends en ontwikkelingen.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coaching week Rotterdam Academy.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Reflecteren.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Mondzorg - persoonsgericht
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Cursus vrijwilligers werven
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Diversiteit & Inclusie
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Drama Reflectie Jennie van Baalen
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Praktijk Opleiders Cursus
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Cursus Interne auditor
Werken met plezier en goed presteren
Ontwikkeling, wij als EBS
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Iedereen in de dramadriehoek
Waarderende benadering
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met waarderend vernieuwen Barbet Hendriks, André Peters, Geertje Jacobs

Waarderend vernieuwen is… “Waarderend vernieuwen is een instrument om vernieuwingen op gang te krijgen in de vorm van gesprekken, ontmoetingen en bijeenkomsten.”

Naar een andere manier van werken Gezamenlijke start De basis en de kracht is eigen ervaring Iedere bijdrage is welkom Eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid Betrokkenheid en proces belangrijk, niet het resultaat Kennis anders inzetten (houding) Belangrijk inbedding in proces en organisatie

7 Spelregels 1. Wees jezelf door geïnteresseerd te zijn in de ander 2. Help de ander zijn of haar ideeën goed te verwoorden 3. Vraag naar positieve herinneringen 4. Verken de mogelijkheden en zoek de ruimte 5. Hoor waar de ander warm voor loopt 6. Geef terug wat jou aanspreekt in het verhaal van de ander 7. Spreek af wat de eerste stappen zijn die jullie kunnen zetten

4 rondes waarderend vernieuwen

Waar gaat het om? Vertel elkaar goede en positieve ervaringen Benoem de waarden in deze ervaringen Waar wil je op doorgaan en voortbouwen? Welke initiatieven, acties ga JIJ ondernemen

Verkennen: onbevangen waarnemen Verkennen wat gaande is Gesprekken op (on) gewone plekken voeren Gesprekken tussen gebruikelijke en ongebruikelijke mensen Niet te snel problemen definiëren Geen oplossingen formuleren Meervoudige gezichtspunten toelaten Denken in gebeurtenissen

Verlangen: waarderend zoeken Zoeken naar energie voor vernieuwing Zoeken naar het beste van wat is en wat we hebben gedaan Hoe kunnen we samen verschil maken? Welke mogelijkheden zien we voor onze toekomst? Zoeken naar vernieuwing aan de grenzen van het systeem Leren van andere culturen en ervaringen Ruimte geven voor zelforganisatie

Vormgeven Stellen van waartoe-vraag Bewust een veranderaanpak kiezen (beheerst of organisch; technisch en/of cultureel) Identificeren wie en wat nodig zijn Fasering aanbrengen

Vernieuwen: resultaten boeken & vieren Mensen op het toneel brengen Resultaten uitmeten Uitwisselen van gebeurtenissen en ervaringen Bijdragen aan kennisuitwisseling Verhalen vertellen en voorbeelden geven

Zelf aan de slag Vertel elkaar goede en positieve ervaringen Benoem de waarden in deze ervaringen Waar wil je op doorgaan en voortbouwen? Welke initiatieven, acties ga JIJ ondernemen