De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
(Loopbaan)coaching In de bouw.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Ouderpanel OBS De Bongerd 1 november uur Opening uur Ronde uur Pauze uur Ronde uur Afsluiten.
HGW en gesprekken met leerlingen
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Talentmanagement in de Technische Dienst
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Methoden van Onderzoek
Onderwijskundig ontwerpen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
PROJECT IDEE EERSTEJAARS INDIVIDUEEL ONTWERPPROJECT.
Patiëntenparticipatie: Ook in de stroke service?
Verbonden met …. Gebonden door ...
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Engineeringscompetenties van Technische Bedrijfskunde
Hoe risicobewust bent u?
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Module Communicatie 3de dag
Begeleiden & beoordelen
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Coaching week Rotterdam Academy.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Werkgevers houden niet van AC/DC of toch ? Kurt Boelens, directeur ADMB HR Services.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop: presentatie en handleiding Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Reflecteren.
Studieloopbaancoaching
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Opleidingssessie 3 Growing Together Didactische vaardigheden van de mentor.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures. Casuïstiek Erwin Wurm, one minute sculptures.
Reflecteren en vooruitkijken
MFN groep Arbeidsmediation
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
SPREEKVAARDIGHEID V6.
Een vergadering organiseren
Reflecteren even pas op de plaats
Martin Creed – Museum Voorlinden
Intervisie: vergroten bekwaamheid door leren van en met elkaar
Project tas.
Vergadering Personeelsdienst
David Clearbout, de Pont
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Methodiek Observeren.
Praktijkgericht onderzoek
Youden Analyse.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Waarderende praktijkanalyse verrijkt je kijk!
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Intervisie.
Intervisie.
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

De incidentmethode Een eenvoudige en strak gestructureerde methode Dit materiaal is beschikbaar gesteld door het Emmaus College

Doelstellingen -Deelnemers aan een intervisiebijeenkomst volgens de incidentmethode leren om systematisch een bepaald voorval te analyseren en te evalueren door te reflecteren. Meerdere oplossingen kunnen goed zijn - Men leert goede vragen te formuleren en naar elkaar te luisteren

Een incident Andere deelnemers moeten zich in de ingebrachte gebeurtenis kunnen verplaatsen. - Leren zien van de betekenis van een incident en het leren bevragen van deze gebeurtenis

Gespreksleider Bewaakt: tijd procedure methode

Noteren van een incident Presentatie van het probleem Keuze van het incident

Schetsen van probleemsituatie (2 min) Noteren van vragen om informatie (2 min) Informatieronde (5 min) Analyse van de situatie (5 min) Standpuntbepaling door de groep (10 min) Wat deed/ doet de inbrenger (5 min) Afsluitende discussie (5 min)