De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Reflecteren en vooruitkijken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Reflecteren en vooruitkijken"— Transcript van de presentatie:

1 Reflecteren en vooruitkijken
Les 8: De Professional Reflecteren en vooruitkijken

2 Onderwerpen De volgende onderwerpen worden in deze les behandeld: Intervisie Reflectiemodel v Korthagen Collegiale coaching Ontwikkeling binnen eigen loopbaan Vragen stellen rondom module opdracht en praktijkopdrachten

3 Leerdoelen Na het bestuderen van de theorie en het afronden van deze les kunt u: Uw eigen doceerstijl beschrijven (8). Systematisch refelecteren op uw eigen ontwikkeling (8). Persoonlijke ontwikkelpunten formuleren (8). Algemeen leerdoel 8: De mbo-docent stuurt de eigen ontwikkeling aan door middel van systematische reflectie op het eigen handelen en geeft feedback op het handelen van collega’s. ( bijv. via intervisie, collegiale coaching). 

4 Voorbereiding Korthagen Covey 4.1 De leraar als persoon
Voor deze les: leest u  hoofdstuk 4, 5, 6 en 7 uit het boek 'Leren van binnenuit'. leest u de downloads uit hoofdstuk 8 (zie de opdrachten) leest en bestudeert u  Eigenschap 7  uit De ZEVEN eigenschappen van effectief leiderschap maakt u de opdrachten bij deze les. Korthagen 4.1 De leraar als persoon Een kader voor leren 4.2 De leerling als persoon 4.3 Persoonlijke kwaliteiten 4.4 Flow ……….. Kernkwaliteiten ontwikkelen ……. Flow en niet flow Het Ui-model Covey HOUD DE ZAAG SCHERP

5 Referentie-kader

6 Reflectie Reflecteren is ‘innerlijk schouwen’; door nadenken en na- voelen de ervaringen op die manier opnieuw te doorleven. Reflecteren door middel van STARR en het model van Korthagen: 08:55

7 Doel van reflecteren is kritisch nadenken over het eigen handelen.
Bewustwording kan leiden tot nieuw (professioneel) gedrag. Dit verloopt in vier fasen: Onbewust onbekwaam Bewust onbekwaam Bewust – bekwaam Onbewust - bekwaam

8 Reflectie m.b.v. STARR-methode
08:55-09:00

9 Situatie Reflectie Taak Resultaat Actie Wat was de situatie?
Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar en wanneer speelde het zich af? Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? Wat heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn belangrijk om in te zetten? Taak Algemeen Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht Persoonlijk Wat wilde je bereiken? Wat waren je verwachtingen? Wat vond je dat je moest doen? 09:00-09:05 Resultaat Wat kwam er uit? Hoe is het afgelopen? Wat was het effect? Hoe reageerden anderen? Actie Wat heb je precies gezegd/gedaan? Hoe was je aanpak? En toen? Hoe werd er gereageerd? Hoe reageerde jij?

10 Reflectie volgens Korthagen
Uitproberen is tegelijkertijd nieuw handelen en hiermee start de cyclus opnieuw op. 09:05-09:10

11 Reflectie volgens Korthagen
09:10-09:15

12 Visie en intervisie en supervisie
Aanschouwing Beschouwing Brede blik Denkbeeld Gedachtenbeeld Gezicht Gezichtspunt Gedachtebeeld Het zien Idee Ideologie Interpretatie Inzage Inzicht Kijk Lezing Mening Oordeel Opinie Optiek Opvatting Standpunt Zicht Zienswijze  Visie en intervisie en supervisie Ik zie ik zie wat jij niet ziet Ik zie het toch anders Ik zie wel…… Ik zie het niet meer zitten Intervisiemethodes Carrieretijger Vijf Stappen Methode Tien Stappen Methode Dominante Ideeën Methode De Roddel Methode De Clinic Methode Het erkennend gesprek De Balint methode De Incidentmethode

13 Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie Ik wil intervisie

14 Intervisie Randvoorwaarden Groepsgrootte 5 tot 8, zeker niet meer
Groepsgrootte 5 tot 8, zeker niet meer Vrijwillige deelname Bereid zijn, je manier van werken ter discussie te stellen Geïnteresseerd zijn in de ander Bereid zijn een risicootje te nemen Respect hebben voor je collega-deelnemers Spelregels Intekenen is meedoen afspraak = afspraak De tweede afzegger zorgt voor een nieuwe afspraak Een eenmaal begonnen casus breek je niet af, maar maak je af Je garandeert elkaar vertrouwelijkheid Je draagt eraan bij dat iedereen zich veilig voelt Storingen hebben altijd voorrang De grenzen die een ander aangeeft worden altijd gerespecteerd Er is altijd een begeleider (in- of extern), die op verzoek van de intervisiegroep de spelregels en procedure bewaakt en de tijd in de gaten houdt

15 Intervisie of supervisie
Supervisie is een leertraject onder leiding van een supervisor waarin mensen, die beroepsmatig met mensen werken, hun eigen stijl van werken verbeteren en actualiseren. Om goed te zijn in hun werk is het van belang dat ze weten wat ze doen en waarom. Bij intervisie is iedereen gelijkwaardig. Bij supervisie is er sprake van een ongelijkwaardige relatie. De supervisor is meer (deskundiger) dan de cliënt(en).

16 Intervisie volgens de Socratesmethode
Gespreksleider Casusinbrenger Groep Iemand brengt een casus/probleem in. De luisteraars mogen maximaal 3 open vragen stellen. De casusinbrenger (CI) noteert de vragen = vertraging + verwerking. De vragen worden getypeerd als ‘warm’, ‘koud’ of ‘neutraal’. De CI beantwoordt alle vragen. Indien gewenst een nieuwe ronde open vragen De luisteraars herformuleren het ingebrachte probleem alsof het hun eigen probleem is door bijv. te beginnen met “Mijn probleem is…” Typering als ‘warm’, ‘koud’ of ‘neutraal’. CI herformuleert haar eerder ingebrachte probleem. Groep praat over de vraag welke krachten in de persoon of organisatie deel uitmaken van het probleem. Inbrenger geeft aan of zij zich kan vinden in wat wordt besproken en door kan naar de volgende fase. CI geeft aan hoe zij het probleem aan gaat pakken op basis van de nieuwe inzichten en kan hierbij om suggesties vragen.


Download ppt "Reflecteren en vooruitkijken"

Verwante presentaties


Ads door Google